Linka 199

 

Pražská autobusová linka 199

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: standardní 

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano 

Konečné zastávky: 2 (Želivského, Sídliště Malešice)

Přestup na metro: A

Doba jízdy: 8/7 min

Délka trasy: 3 km

Zastávky:

ŽELIVSKÉHO (A) – Želivského (Z) – Pod Třebešínem (T) (×) – Na Palouku (×) – Hostýnská – Plaňanská – Sídliště Malešice – SÍDLIŠTĚ MALEŠICE

Historie:

Pražská autobusová linka 199 vystřídala během svého působení několik oblastí. Poprvé obsluhovala Vršovice, Nové Město, Podolí a Krč. Po uzavření Vršovického tunelu byla ukončena u bývalého nádraží Praha-Vršovice a o pár měsíců později zrušena. Podruhé propojila Smíchov s Lhotkou. V této relaci vydržela nejdéle – 25 let. V třetím obsazení se jedná o klasickou radiální linku tzv. napaječ, který naváží obyvatele sídliště Malešice na metro A. 


První angažmá linky 199 začalo při otevření prvního úseku metra C ze Sokolovské (dnes: Florenc) na Kačerov, kdy 9. května 1974 vyjela v trase: Náměstí MíruI. P. PavlovaVětrov (poloha zastávky) – Botanická zahradaVýtoňPodolská nemocnice (poloha zastávky) – DvorceNové PodolíNa StržiRyšánkaAntala StaškaBudějovická. Její provoz byl celodenní a celodenní. První změna trasy linky 199 nastává 12. února 1980, ta spočívala v prodloužení z Náměstí Míru přes Kodaňskou na Čechovo náměstí. V prodlouženém úseku jela jen v pracovní dny ve špičkách. Od 1. září 1980 je provozována jen v pracovní dny ve špičkách.


K 6. dubnu 1981 je odkloněna z Náměstí Míru na Bělocerkevskou. Ve směru do Vršovic jede přes Tolstého, v opačném směru potom přes Kodaňskou. K tomuto datu jezdí i v sedle pracovního dne. Dne 23. března 1982 došlo k uzavření Vyšehradského tunelu. Linka 199 se tak dostává do trasy: Bělocerkevská – Tolstého (Z) –  Kodaňská (T) –Náměstí Míru – I. P. Pavlova – Větrov Botanická zahrada – Vyšehrad (dnes: Albertov). V tomto vedení nebyla pro cestující moc atraktivní a 4. září 1982 byla nahrazena prodlouženou linkou 148 (neplést s dnešní midibusovou linkou na Praze 2, která byla 15. 10. 2016 přečíslována z linky 291).

 

Podruhé vyjíždí opět při otevření nového úseku na lince metra C,  konkrétně se jednalo o úsek Sokolovská – Fučíkova (dnes: Nádraží Holešovice) na lince C, linka 199 tak vyjíždí 4. listopadu 1984 v trase: Anděl – KřížováLihovarModřanská – Ke Krči (dnes: Branické náměstí) – Sídliště NovodvorskáNovodvorskáLhotkaSídliště Lhotka. Provozována byla celodenně a celotýdenně, ale od 2. září 1985 jezdí jen v pracovní dny ve špičkách. S otevřením metra B ze Sokolovské (dnes: Florenc) na Smíchovské nádraží byla 3. listopadu 1985 zkrácena do terminálu Moskevská (dnes: Na Knížecí).

 

Od 11. února 1986 je vedena mezi Lihovarem a Moskevskou přes ČSAD Smíchov a Smíchovské nádraží. Právě ono vedení linky mezi Smíchovským nádražím a Moskevskou, které je v souběhu s metrem B, se ukázalo jako mylné, a tak je 1. září 1988 ukončena již na Smíchovském nádraží. Od stejného data jezdí jen v pracovní dny v ranní špičce ve směru na Smíchov. K 27. únoru 1993 je ze Sídliště Lhotka prodloužena na Nové Dvory.  provoz v pracovní dny v ranní špičce ve směru naSmíchov a v odpolední špičce v opačném směru, v úseku Sídliště Lhotka – Nové Dvory jen odpoledne

 

Počínaje 1. března 1994 jezdí v úseku Nové Dvory – Sídliště Lhotka i ráno. S otevřením tramvajové trati do Modřan je na lince od 27. května 1995 zavedeno polookružní ukončení z Novodvorské přes Nové Dvory, Lhotecký les a Sídliště Lhotka. Její rozsah provozu je stanoven na přepravní špičky pracovního dne. Od 1. září 2004 jezdí v pracovní dny ve špičkách a večer do 21 hodin, v sobotu od 8 do 21 hodin, v neděli od 14 do 21 hodin. Ale přesně za pět let je zrušena a nahrazena posílením a rozšířením rozsahu provozu linky 197

 

Původní trasa linky 163 přes Sídliště Malešice na Želivského přinesla zlepšení dopravy pro několik desítek cestujících jezdících do této oblasti z Újezdu nad Lesy a Dolních Počernic, ale kvůli častým zpožděním, která linka 163 nabírá již v Českobrodské ulici, došlo ke zhoršení kvality obsluhy pro tisíce cestujících využívajících autobusové spojení v úseku Sídliště Malešice – Želivského. 

trasy autobusových linek vedených oblastech Malešic a Jarova k 1. září 2018, kde je mimo jiné zobrazeno nová linka 199 (zdroj: Ropid.cz)

K 1. září 2018 došlo ke zkrácení linky 163 na Depo Hostivař. V trase Želivského – Na Palouku – Plaňanská – Sídliště Malešice byla nahrazena linkou 199. Tím oblasti Újezd nad Lesy, Dolních Počernic a Štěrbohol neztratily základní spojení k lince metra A, ale současně byla vytvořena maximálně pravidelná autobusová linky 199. Současně k tomuto datu byla od Nádraží Uhříněves prodloužena  přes Dubeč a Štěrboholy a Depo Hostivař na Polikliniku Malešice linka 228, čímž částečně nahradila 163 mezi Malešicemi a Depem Hostivař. 

Mapa:

 

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
6
15
7/8
15 – 20
15
15
15 – 20 
20
15
15 – 20

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

 

Video z linky:

 

Komentáře jsou uzavřeny