Pražská autobusová linka 148
Mimo provoz od: 29. června 2013
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Podolská vodárna, Kavčí Hory)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 8 minut
Délka linky: 2,5 km Z
Zastávky před zrušením:
PODOLSKÁ VODÁRNA – Doliny – Klikovka – Pražského povstání (C) – Děkanka (x) – Na Hřebenech – KAVČÍ HORY
Historie:
Linka 148, jež byla zrušena při doladění změn nové metropolitní sítě pražské MHD, dlouhá léta patřila centrální oblasti města. Odtud se až v 90. letech minulého století přesunula do oblasti Podolí, kde setrvala až do zmíněných změn v červnu 2013. Poslední léta své existence však sloužila jako pouhý napaječ, což jí dávalo značné “šance na zrušení”.
Citybus 3347 nasazený na linku 148 na Dolinách (foto MCH)
Důvodem vzniku autobusu 148 bylo zrušení jiného druhu dopravy – trolejbusů. Dne 9. ledna 1967 tak vyjela linka 148 na trasu: Václavské náměstí – Štěpánská – Větrov – Botanická zahrada – Výtoň – Podolská vodárna – Klikovka – Pankác, Děkanka. Už 17. října 1968 však doznala první změny, kdy byla prodloužena na Náměstí Hrdinů (dnes rozetnuté Severojižní magistrálou).
vůz DPP 3444 na původní konečné Kavčí hory zrušené kvůli výstavbě bytového domu (foto Autobusy.org)
I této linky se však dotklo otevření metra (úsek I.C z Kačerova na Sokolovskou, dnešní Florenc). Jednou ze změn uskutečněných k 10. květnu 1974 bylo i rázné zkrácení linky 148 do obratiště Podolská vodárna. Na opačném konci trasy však došlo ke stejnému termínu k prodloužení na Klaudiánku (ukončení blokovým objezdem ulic Na Klaudiánce, Lopatecká, Na Lysině a Doudova).
6. září 1982 pak pro “stočtyřicetosmičku” znamenalo částečný návrat do centra města, a to přes zastávky Větrov a Náměstí Míru do Vršovic, kde byla ukončena jednosměrným objezdem zastávek Bělocerkevská a Kodaňská. K datu 1. srpna 1984 došlo k opuštění oblasti Klaudiánky a přetrasování k Československé televizi (dnešní zastávka Kavčí Hory). Počínaje 12. červencem 1987 je linka 148 od Podolí v souvislosti s prodloužením metra na Strašnickou zkrácena na Náměstí Míru.
Děkanskou vinicí právě projíždí Karosa 5879 mířící k budově ČT (foto Autobusy.org)
Neuspokojivá ekonomická stránka metropole však donutila zastupitelstvo konat. Došlo tedy k omezení autobusových linek v centrální oblasti města. Konkrétně k 27. únoru 1993 byl návrh realizován a linka byla zkrácena do trasy: Podolská vodárna – Pražského povstání – Kavčí hory. Další změna linkového vedení nastala 30. srpna 1997, kdy byla část spojů prodloužena náhradou za zrušenou linku 134 přes Krčský hřbitov až na Budějovickou.
Až tato podoba linky znamenala jisté ustálení trasy, které nakonec trvalo celých 15 let. Následná změna odsoudila linku k zániku, neboť k 1. září 2012 přišla o část trasy Kavčí hory – Budějovická. Definitivní konec jejího provozu nastal 28. června 2013, kdy brázdila pražské ulice naposledy.
Mapa: Intervaly před zrušením:
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Video:
Zveřejněno: 11. 4. 2013 Aktualizováno: 21. 3. 2015 Zdroje historie: autobusy.org, 20 let ROPID Autor: Jakub Platil
Linka je už dávno provozní, jedná se o bývalou linku 291 v trase I.P. Pavlova – I.P. Pavlova.
Článek o lince 148 ex. 291 je zde https://www.tram-bus.cz/mhd-praha/autobusy/linky-autobusu/denni/linky-100-149/linka-148/