Linka 108

 

Pražská autobusová linka 108

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: midibusy

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)

Konečné zastávky: 2 (Sídliště na Dědině, Bořislavka)

Přestup na metro: A

Doba jízdy: 28/31 min

Délka linky: 11 km

Zastávky:

SÍDLIŠTĚ NA DĚDINĚ – Vlastina (×) – Divoká Šárka – Divoká Šárka (Z) (+) (o) – Brodecká (×) – U Prioru (×) – Ruzyňský velkobchod (×) – Nádraží Ruzyně (T) (×) (S) – Staré náměstí (×) – Ruzyňská škola – Ruzyňská (×) – Litovický potok (×) – Libocká (×) – Sídliště Petřiny – Petřiny (A) – Větrník – Poliklinika Petřiny – Vojenská nemocnice (×) – U Vojenské nemocnice (×) – Talichova (×) – Náměstí Před Bateriemi (×) – Norbertov (×) – Sibeliova (×) – Vozovna Střešovice – Macharovo náměstí (×) – Pod Vyhlídkou (×) – Starodejvická (×) – BOŘISLAVKA (A)

Historie:

První předchůdkyně linky vedoucí mezi Divokou Šárku a Sídlištěm na Dědině byla linka označená písmenem I, která začala jezdit 16. července 1938 v trase  Vozovna Vokovice – Letiště Ruzyně. V té době propojovala zejména pražské letiště Ruzyně s vlastní Prahou (s tramvajemi vedoucími do centra Prahy). Zajímavostí na provozu navíc bylo, že linka I jezdila pouze o víkendu. Bohužel provoz neměl dlouhé trvání a již 24. září 1938 byla zrušena.

108b (1)linka 108 na Vypichu (foto: doprava.nafoceno.cz)

O rok později, 18. prosince 1939, vyjela znovu, nyní již od Vokovic končila už u Ruzyňských kasáren (dnes zast. Ciolkovského). V provozu byla o špičkách pracovních dnů, večer a částečně i o víkendu. Na konci 2. světové války, 3. prosince 1945, byla zkrácena do zastávky Slánská silnice, kde přetrvávala až do poloviny 50. let. Ve 40. letech (20. července 1947) proběhla také ještě poslední změna, která spočívala ve zkrácení „íčka“ ze zastávky Vozovna Vokovice ke smyčce tramvají Divoká Šárka, kde bylo možné jako na Vokovicích přestoupit na tramvaj.

108alinka I v letech 1939 – 1945 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)

Další změny nastaly v 50. letech. První změna nastala 31. prosince 1951, kdy byla linka označená písmenem I, přečíslována na linku 108. Jednalo se tak pouze o formální změnu.

Na chvíli se ještě vrátím k období po 2. světové válce. Přes všechny potíže přežila linka 108 2. světovou válku i dobu po ní. Byla stále omezována a zkracována. To však přestalo platit až v roce 1952, kdy byla 15. října prodloužena od zast. Slánská silnice k Ruzyni,letišti.

P2241403linka 108 v zastávce Ruzyňský hřbitov (foto: MCH)

Další prodloužení nastalo v 60. letech, kdy byla 11. července 1960 108 prodloužena z Divoké Šárky přes Ruzyňskou školu na Bílou Horu. Od Bílé Hory po Divokou Šárku měla tak stejnou trasu, jako má dnes.

108hlinka 108 v letech 1960 – 1967 (mapový podklad:  mapy.cz/MCH)

V dalších letech jezdila linka 108 beze změn. Další změna tak nastala až 6. března 1967, kdy byla z Bílé Hory prodloužena přes Malý Břevnov, kolem dnešní zastávky Nad Markétou a ulicí Brunclíkova na Sídliště Petřiny (dnes Petřiny).

S dostavbou nového letiště (přístavba k původnímu letišti – Terminál 3, nové letiště – Terminály 1 a 2) byla 4. července 1968 sto osmička prodloužena i do nových částí letiště, tedy k dnešním Terminálům 1 a 2. V roce 1972 (30. dubna) byla „stoosmička“ v letištní části přesměrována ke Správě letišť, místo k Novému letišti.

108clinka 108 v letech 1972 – 1978 (schéma:  archiv DP)

S otevřením prvního metra A, které nastalo 13. srpna 1978, mezi Dejvickou a Náměstí Míru, byla prodloužena linka 108 k metru na Hradčanskou. Trasa se tak ustálil na: Hradčanská – Malý Břevnov – Vypich – Bílá Hora – Ruzyňská škola – Divoká Šárka – Sídliště na Dědině – Správa letišť. V nadcházejícím roce byla provedena ještě nepatrná změna, při které byla 19. března sto osmička prodloužena na Špejchar. Drobné prodloužení ze zastávky Hradčanská do zastávky Špejchar.

108mlinka 108 na Nádraží Veleslavín (foto: LN)

Na své druhé straně setrvávala u Správy letišť do roku 1980, kdy byla 3. března částečně prodloužena k Novému letišti. přesto stále většina spojů končila u Správy letišť. K trvalému vedení všech spojů k letišti Ruzyni (původně Nové letiště, dnes Letiště) došlo až 5. května 1989, přičemž v úseku Sídlišti na Dědině – Letiště Ruzyně jely pouze vybrané spoje.

Dalších 9 let se 108 trasa neměnila. To trvalo až do 28. února 1998, kdy byly všechny spoje ukončené u Letiště Ruzyně zkráceny na Sídliště na Dědině. Provoz byl omezen na pracovní dny. Malou změnou linka 108 prošla také k 1. července 2004, jelikož byla prodloužena o jednu zastávku dále ze Sídliště na Dědině na Ciolkovského.

108linka 108 v letech 1998 – 2008 (do roku 2004 byla místo na Ciolkovského ukončena o jednu zast. dříve na Sídliště na Dědině) (mapový podklad: mapy.cz/MCH)

Se začátkem stavby tunelového komplexu Blanka byla od 28. června 2008 ukončena místo na Špejcharu na Dejvické. Od 11. prosince 2011 pak byla zkrácena do podoby: Bílá hora – Ciolkovského.

Rok na té byla 9. prosince 2012 prodloužena místo původní linky 218 z Ciolkovského přes Divokou Šárku a Nádraží Veleslavín do Nových Vokovic. V úseku Nádraží Veleslavín jezdí pouze ve špičkách pracovních dnů, v úseku Sídliště na Dědině – Bílá Hora pouze ve všední dny v období od 5 do 21 hodin Od 21. ledna 2013 jsou na 108 celotýdenně nasazovány midibusy.

Počínaje 31. říjnem 2015 byla linka 108 převedena do trasy Sídl. Na Dědině – Bořislavka, kde jezdí doposud.

108e

Poslední změna nastala 7. dubna 2015, při níž byla kvůli novému metru A z Dejvické do Motola prodloužena k metru na Petřiny, v úseku Divoká Šárka – Nové Vokovice nahrazena novou linku 142 (Nové Butovice – Luka – Slánská – Ciolkovského – Nádraží Veleslavín) a byla změněno uspořádání projíždění větví v Liboci. Trasa: Bílá Hora – Staré náměstí – Sídliště Na Dědině – Divoká Šárka – U Prioru – Staré náměstí – Ruzyňská – Petřiny – Poliklinika Petřiny. Kromě toho byla i posílena (RŠ a OŠ 10 min, DO 15 min, SN 30 min).

108klinka 108 na Nových Vokovicích (foto: LN)

Mapa: 108 Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
10
15
10
30
30
30
30
30
30
30

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Bílá Hora – kostel Panny Marie Vítězné
  • Ruzyňská – letohrádek Hvězda
  • Nádraží Ruzyně – železniční stanice Praha-Ruzyně
  • Divoká Šárka – přírodní rezervace Divoká Šárka – východiště – po červené (hradiště Dolní Liboc, koupaliště Divoká Šárka) – východiště – cyklostezka (Čertův mlýn)

Fotografie z linky:

108ilinka 108 na Bílé Hoře (foto: LN)

P22414022 pořadí linky 108 se míjejí u zastávky Brodecká (foto: MCH)

P4082516.JPGlinka 108 na Petřinách (foto: MCH)

Video:

linka 108 v úseku Bílá Hora – Ciolkovského (video: Michal Brhlík)

Zveřejněno: 3. 6. 2012 Aktualizováno: 23. 11. 2014 Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, vetinari.wz.cz, 20 let ROPID, Ropid.cz, schémata DPP Autor: Martin Chour

2 Responses to Linka 108

  1. dominik.lhot říká:

    Chyba
    Vy mate napsano: Konecne zastavky 2(Bila hora, Poliklinika petriny)
    A u zastavek mate ze konecne zastavky jsou Sidliste na Dedine a Borislavka
    Prosim opravte to

  2. Jan Pondělíček říká:

    Poslední mapa linky je neplatná a žádám o opravu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *