Linka 164

 

Pražská autobusová linka 164

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: midibus

Dopravce: Arriva Střední Čechy

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)

Konečné zastávky: 3 (Zličín, Sídliště Řepy, Poliklinika Petřiny)

Přestup na metro: A, B

Doba jízdy: 32/36 min

Délka linky: 12/13 km

Zastávky:

ZLIČÍN (B) – Sídliště Zličín – Halenkovská – Strojírenská (×) – SÍDLIŠTĚ ŘEPY (V) – Škola Řepy (×) – Ke Kaménce (×) – Za Slánskou silnicí – Bazovského – Slánská – Nevanova (×) – K Trninám (×) – Šedivého (×) – Selských baterií (×) – Bílá Hora (T) (×) – Bílá Hora (Z) – Malý Břevnov (×) – Obora Hvězda (×) – Vypich – Sídliště Petřiny – Petřiny (A) – Větrník – POLIKLINIKA PETŘINY

Historie:

Námi zmiňovaná linka byla zavede 30. března 1969, své číslo si ovšem po celou dobu neudržela. Mezi lety 2011 – 2015 jezdila pod označením 264.

164dKarosa ŠM 11 na lince 164 na Zličíně v roce 164 (foto T. Dvořák)

V březnu roku 1969 se vydala v trase Bílá hora – Řepy, MNV (dnes Reinerova) – Řepy,,škola (dnes Škola Řepy) – Zličín, křižovatka (dnes Halenkovská) – Bílý Beránek –  Motol. S jejím zavedením byla ovšem zrušena linka 01115, která v trase Smíchov, Stroupežnického ul. – Motol – Zličín – Řepy – Bílá hora jezdila už od roku 1952.

Za předchůdce linky 164 lze považovat i linku č. 01128 v trase Praha, Florenc – Praha, Dejvice, Bruska – Bílá hora – Zličín – Sobín – Chýně – Unhošť.

164cObora Hvězda s linkou 164 v popředí (foto: LN)

Na obou svých konečných navazovala na tramvaje. To se jí stalo v roce 1974 osudným, právě v době, kdy pomalu dosluhovaly dvounápravové vozy. V Praze tak zůstaly pouze jednosměrné vozy Tatra T1, T2 a T3. S ohledem na to, že v Motole neexistovala žádná smyčka, musely být tramvaje zkráceny k nejbližší smyčce, v té době na Kotlářku, kam byla jako náhrada za tramvaje v úseku Motol – Kotlářka 14. ledna 1974 prodloužena právě linka 164.

linka 119 - rok 1976vedení linky 164 při přerušení provozu tramvají mezi lety 1977 – 1979 mezi Kotlářkou a Andělem (screen: MCH)

Dalším mezníkem provozu linky 164 se stal rok 1988, kdy se poprvé tramvaje dostaly až do Řep. S prodloužením tramvají došlo k rozsáhlým úpravám vedení autobusových linek na Zličíně, v Řepích a na Plzeňské ulici. Lince 164 byla při těchto změnách 27. října 1988 mírně upravena trasa v oblasti Řep a došlo k jejímu prodloužení na Dukelskou (dnes Nové Butovice), s čímž se dostává do trasy: Bílá hora – … – MNV Řepy (dnes Reinerova) – Nevanova – Slánská – Ke Kaménce – Škola Řepy – … – Bílý Beránek – Mototechna – Dukelská (dnes Nové Butovice).

264a - linka 264 na Zličínějeden z méně tradičních autobusů Mercedes-Benz O 520 Cito (foto: OK)

S otevřením nového úseku metra B z Nových Butovic na Zličín 12. listopadu 1994 byla prodloužena k novému metru, kam dovážela cestující ze samotného Zličína. Tj. byla vedena Bílá hora – Řepský hřbitov – Nevanova – Slánská – Ke Kaménce – Škola Řepy – Stavební stroje – Sídliště Zličín – Zličín – Depo Zličín.

S ohledem na zrušení spojení na Nové Butovice byla nakonec od 1. července 1995 do oblasti Stodůlek a Butovic vrácena v obměněné trase: Bílá hora – … – Škola Řepy – Sídliště Řepy – Stavební stroje – Sídliště Zličín – Zličín – Bílý beránek – Mototechna – Nové Butovice.

DSCN2669vedení linky 164  mezi lety 1995 – 2011 na mapě z roku 2010 (screen: MCH)

Následující změna měla pro linku 164 zásadní vliv. Od 11. prosince 2011 byla rozdělena na 2 linky – linku 164 ve zkrácené trase Nové Butovice – Bílý Beránek – Mototechna – Zličín a linku 264 ve své druhé části trasy.

Právě nová linka č. 264 nově obsluhovala i hůře přístupné oblasti Řep, díky nasazení midibusů, které díky svým rozměrům snadno projedou i méně přístupnými místy města. Trasa linky 264: Bílá Hora – Selských baterií – Nevanova – Slánská – Za slánskou silnicí – Škola Řepy – Sídliště Řepy – Halenkovská – Zličín.

264glinka 264 odjíždí ze zastávky Ke Kaménce (foto: OK)

Oproti lince 164 linka 264 obsluhovala lokalitu Na Fialce, která do této doby ničím obsluhována nebyla a také zajišťovala spojení na tramvajové linky v zastávce Bílá Hora, Slánská a Sídliště Řepy, dále na metro B v zastávce Zličín a další místní vazby v oblasti Prahy 17 a Zličína. Dopravcem se stal Bosák Bus namísto Dopravního podniku hl. m. Prahy.

linka 264 Petřiny Arriva SČ SOR BN 8,5 1475linka 264 na Petřinách (foto: MCH)

Se zprovozněním pátého áčka z Dejvické do Motola byla 7. dubna 2015 prodloužena 264 z Bílé Hory právě k novému metru, tedy přes Malý Břevnov, Vypich, Nad Markétou a Větrník na Petřiny.

V této trase nezůstala a koncem října 2015 (31. října) byla od Vypichu vedena opačným směrem na Petřiny – přes Sídliště Petřiny. Odtud dále vedla a nadále vede k Poliklinice Petřiny. Od ledna 2015 došlo ke spojení firem Bosák bus a Transcentrum, což mělo za následek zřízení nové společnosti Arriva Střední Čechy. Během roku 2015 se stal členem Arrivy i Probo bus, kterému byla od 1. ledna 2016 přenechána linka 164 (resp. 264).

164av podzimní krajině zachycen autobus linky 164 na své počáteční zastávce Bílá Hora (foto: LN)

K 31. října 2015 došlo navíc při dodatečných změnách po zprovoznění nového metra A do Motola k přečíslování linky 264 opět na linku 164 s ohledem na zrušení linky 164 od 7. dubna 2015, kdy jí v trase Nové Butovice – Bílý Beránek – Mototechna – Bavorská nahradila prodloužená linka 137 od Smíchova.

164b

linka 164 na Poliklinice Petřiny (foto: LN)

Mapa: 164 Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota a neděle
Úsek
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
a)
20
30
20
b)
20
30
20
30
30
30
30
c)
20
30
20
30
30
a) Zličín – Sídliště Řepy b) Sídliště Řepy – Bílá Hora c) Bílá Hora – Poliklinika Petřiny

  Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Škola Řepy – klášter sv. Karla Boromejského – kostel sv. Rodiny

Řepy - statek

statek ve starých Řepích (foto: OK)

  • Ke Kaménce – staré centrum Řep – kostel sv. Martina

Řepy - kostelík svMartinaŘepy – kostelík sv. Martina (foto: OK)

  • Šedivého – vyhlídková věž se skluzavkou
  • Bílá Hora – kostel Panny Marie Vítězné
  • Vypich – letohrádek Hvězda – PP Obora Hvězda

Fotografie z linky:

264clinka 264 na Zličíně (foto: LN)

Video z linky:

linka 264 Zličín – Bílá Hora (video: LN)

Zveřejněno: 29. 5. 2014 Aktualizováno: 16. 1. 2016 Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *