Iveco Urbanway 12M

 

Iveco Urbanway 12M je městský nízkopodlažní autobus, který je nástupcem vozu Irisbus Citelis 12M. Vyrábí ho firma Iveco se sídlem ve Vysokém Mýtě. První vozy byly vyrobeny koncem roku 2013 a výroba trvá nadále.

urbanway 2Iveco Urbanway 12M CNG v Kladně na konečné Kladno,,Vojtěcha Lanny (foto: seznam-autobusu.cz)

Konstrukce

Iveco Urbanway je dvounápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (místo pro kočárek u 2. dveří s nájezdovou plošinou). Vůz se vyrábí ve verzi 10.5, 12 a 18 metrů v naftové i verzi na stlačený zemní plyn. Motory vozu splňují emisní normu EURO 6. Výška podlahy je u prvních dveří 320 mm a s každými dalšími dveřmi se zvedá o 10 mm.

Samostatná karoserie autobusu je sestavena ze šesti ocelových panelů, poté ošetřena proti korozi kataforetickou lázní a olakována. Střecha je vyrobena z ocelových plechů, bočnice jsou oplechovány hliníkovým plechem a čelo je vyrobeno z polyesteru. Přední čelo vozu tvoří uzavřené profily, které jsou pokryty plechy i plasty, zadní čelo je z jednoho panelu sklolaminátu. Na nárazníky a spodní část bočnic byl použit polyester.

Dveře se otvírají dovnitř s elektropneumatickým ovládáním. Sedadla jsou v přední části v uspořádání 2+1, v zadní části v uspořádání 2+2. Plošina se manuálně ovládá. Řidič je oddělen od cestujících polouzavřenou kabinou. Větrání je umožněno posuvnými bočními okny, větráky a klimatizací. Vůz je vybaven také kamerovým systémem a nechybí tu i nový palubní počítač BUSE BS 301. Některé vozy jsou vybavené i počítáním cestujících. Motor a převodovka se nachází v zadní části vozu. Okna jsou lepená a vůz je vybaven kneelingem.

urbanway 3Iveco Urbanway 12M CNG  v Kladně (foto: seznam-autobusu.cz)

Motor: FPT Industrial Tector 7 (Euro 6/HI-eSCR systém), řadový, naftový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem Výkon: 210 kW Převodovka: VOITH 854.6 automatická s integrovaným retardérem Rychlost: 90 km/h Obsaditelnost: k sezení 31+1, míst k stání 63 Celková délka: 12 000 mm Šířka: 2500 mm Výška: 2845 urbanway 1

Iveco Urbanway 12M CNG – interiér (foto: seznam-autobusu.cz)

Provoz

První verze byla vyrobena v roce 2013 a v Česku se první vozy objevili v lednu roku 2015. Jednalo se o 2 vozy, které směřovali do Kladna, k dopravci ČSAD MHD Kladno. Celkem ČSAD MHD Kladno odebralo 2 vozy, které zařadilo do městské hromadné dopravy v Kladně. V provozu je také jeden vůz v Táboře i dopravce Comett Plus s délkou 10.5 M a 12 vozů v Brně. V Liberci jezdí také 13 vozů tohoto typu. 2 jsou ve verzi CNG, tedy na stlačený zemní plyn a 11 naftových. Kromě Tábora, Brna a Kladna zatím jinde v České republice nejezdí.

urbanway 4Iveco Urbanway 12M CNG v Brně (foto: bmhd.cz)

Na Slovensku jezdí například v Bratislavě, kde jich zatím jezdí 20, ale předpokládá se, že v letošním roce bude dodána dalších 20 kusů. Celkem bylo vyrobeno do současnosti (únor 2015) přes 600 kusů. Jeden vůz stojí 204 897 eur, což je 5 620 324 korun českých.

urbanway 5s vozy Iveco Urbanway se můžete setkat i na Slovensku – Bratislava (foto: imhd.sk)

Zveřejněno: 1. 3. 2015 Autor: Martin Chour

5 Responses to Iveco Urbanway 12M

  1. Viktor Ježek říká:

    Jen bych si dovolil opravit větu „Kromě Tábora, Brna a Kladna zatím jinde v České republice nejezdí.“. V Uherském Hradišti jezdí naftová verze Urbanwaye 12M.

  2. abc říká:

    a v liberci jezdí 2 na cng a 6 na naftu
    prosím doplnte

  3. abc říká:

    do liberce přidali nové takže: 2 na cng,11 na naftu
    žádám o doplnění

  4. Quinyt říká:

    V Jablonci jich taky několik jezdí .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *