Ečs (81-70)

 

Po problémech vozu R1 (nedořešené technické věci, nedostatek místa pro sériovou výrobu a také tehdejší politické situace v Československu) se rozhodlo o dodávání vozů pro pražské metro z tehdejšího Sovětského svazu. Výrobcem byl Mytiščínský strojírenský závod (Мытищинский машиностроительный завод), elektrickou výzbroj dodával závod Dynamo S. M. Kirova a soustavu pneumatických brzd Moskevský brzdový závod.

V letech 1971 – 1973 se postupně zpracovávala technická dokumentace vozidla z důvodu úprav proti dosud vyráběným vozům Ež a Em (např. nová tyristorová regulace aktivování trakčních motorů v režimu dynamické brzdy a také jinačí uspořádání ovládacího pultu vozu).

Od října 1973 byly zahájeny první dodávky vozidel po vlastní ose železniční tratě (na hraničním přechodě Čop – Čierná nad Tisou byly odstraněny pomocné podvozky při přechodu na jiný rozchod kolejí). Dne 02. 01. 1974 byly zahájeny první zkušební jízdy a následně dne 09. 05. 1974 proběhlo slavnostní zahájení provozu s cestujícími. Vozy byly dodávány ve třech sériích (1973 – 1976) v celkovém počtu 85 vozů (ev. č. 1001 – 1085). V průběhu provozu bylo postupně od roku 1977 do v0zů montováno automatizační zařízení ACB-M1, které sloužilo k automatickému vedení vlaku a dalších ovládacích prvků.

Soupravy sloužily výhradně na lince C. Vyřazování již ve své době velmi zastaralého vozidla bylo zahájeno roku 1994 a naposledy se bez větší pozornosti lidí vlak Ečs rozjel dne 29. 06. 1997. V původním provedení se dochovaly se celkem 4 vozy – 3 vozy jsou v historické soupravě (ev. č. 1083 – 1085) a jeden vůz je v depozitáři muzea MHD ve Střešovicích (ev. č. 1009).

P1010095Ečs (foto: JS)

Technické parametry:

  • Délka přes spřáhla: 19,206 m
  • Šířka: 2,712 m
  • Počet náprav: 4
  • Maximální provozní rychlost: 80 km/h
  • Maximální konstrukční rychlost: 90 km/h
  • Hmotnost: 32,5 t
  • Počet míst k sezení: 42
  • Počet míst k stání: 220
  • Výkon motorů: 4×72 kW (celkem 288 kW)

P1010088 Ečs (foto: JS)

Zveřejněno: 10. 11. 2013
Aktualizováno: 6. 2. 2015
Autor: Jirka Staněk

 

2 reakce na Ečs (81-70)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *