20 let ROPIDu

 
 

Dne 23. 11. 2013 uspořádal ROPID akci s názvem 20 let ROPIDu. Akce se konala od 10 do 16 hodin a bylo na každém jak si čas na plánuje, aby vše stihnul. Slavilo se výročí organizace ROPID, která vznikla 31. 8. 1993. Kromě této akce byla na Florenci vystavena výstava o historii ROPIDu.

Při příležitosti 20 let ROPIDu bylo možné jezdit různými historickými dopravními prostředky (tramvaje, autobusy, metro, vlaky). Informátoři byly na každém stanovišti, takže když někdo potřeboval něco zjistit, stačilo je jen v chumlu lidí najít. 🙂 U tramvají jsme mohli potkat vozy T3 (ev. č. 6102, 6892 a 6921) a vůz T1 (ev. č. 5002). Trasa byla ze Smíchovského nádraží na Sídliště Řepy. Vždy v x:31 odjížděla ze Smíchovského nádraží a v x:01 ze Sídliště Řepy po hodině od 9:31 do 16:01. Při první jízdě do Řep měl vůz T3 ev. č. 6102 nehodu u zastávky Poštovka. Naštěstí to odnesla jen poškrábaná karoserie a jezdilo se s vozem dál. U vozu T1 se porouchal zvonek, který byl po chvíli opraven. Tramvaje byly po celou dobu narvané, že bylo obtíž se do ní narvat. Vystoupení na zastávkách kromě konečné bylo zcela nemožné.

Sice tramvaje byly narvané až ke dveřím, ale u autobusů to bylo mnohem horší. Zde platilo pravidlo „Kdo se nenacpe, ten nepojede“, což myslím doslova. V provozu byly 3 historické kusy vozidel. Jednalo se o Škodu 706 RTO s vlekem, Škoda RTO RO a Karosa ŠL11, které jezdily mezi Rudnou, nádražím a Sídlištěm Řepy. U vozu Škoda 706 RTO s vlekem bylo omezené množství na počet jen sedících cestujících. U dvou dalších vozů se rvalo o sto šest. Cesta trvala do Rudné a zpět 15 minut a autobusy vyjížděli v x:10 z Řep a z Rudné v x:35 od 10:10 do 15:35.

Další historickým vozidlem se stala souprava metra typu 81 – 71, která jezdila ze Zličína na Florenc a zpět. Zajímavostí je, že je to první historická jízda s vozy 81 – 71 na lince metra B. Naposledy 81 – 71 projížděla trasou B při rozlučce právě s těmito vozy roku 2009. Ze Zličína se odjíždělo x:36 a z Florence v x:08. Provozní období bylo od 9:36 do 16:08. Byly to jedny z nejméně narvaných dopravních prostředků, stejně jako vlaky.

Poslední nostalgické jízdy se konaly u vlaků. Zde jezdil motorový vlak řady 830 s přípojnými vozy a vozy Bix. Jezdily v trase Rudná, nádraží – Smíchovské nádraží. Vždy v x:02 ze Smíchovského nádraží a z x:33 z Rudné. První vůz vyjel v 10:02 a poslední jel na svou cestu v 15:33. U elektrických vozů jsme se mohly setkat s vozem, který sice jezdí, ale jen několik spojů. Jednalo se o jednotku řady 451, zvanou „žabotlam“. Jednotka vyjela na svou trasu celkem 5 krát mezi Smíchovským nádražím a Dobřichovicemi. Až v 11:02 vyjel první vůz ze Smíchovského nádraží a poslední se vracel z Dobřichovic do Prahy v 15:31. Interval byl jako u ostatních linek hodina.

Hlavní dění akce 20 let ROPIDu se dělo však jinde. Právě na Andělu u Království železnic. V historickém autobuse, který před budovou Království železnic stál byl hlavně určen pro informování o akci, předávání publikací od ROPIDu (nová knížka „20 LET ROPID“). Návštěvníci, různí šotouši nebo odborníci si mohli vyplnit papír se 30 otázkami. Byl to již 5. ročník soutěže „O největšího šotouše PID“. K dostání byly pamětní jízdenky do historických vozidel. Království železnic stálo o 50% méně, ale velké fronty některé lidi často odradili. Pro malé děti se uspořádaly soutěže a měli možnost si složit i papírové modely autobusů. Pro dospělé a starší zájemce o dopravu, byly přichystány od 10 do 16 přednášky o historii MHD a preferenci železnice. Akce se až na některé kapacitní problémy z velké části povedla a většina cestujících byla nadšena.

Informační materiály:

Fotografie:

 

Zveřejněno: 23. 11. 2013
Aktualizováno: 3. 9. 2014
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *