Linka X-A

 

Pražská tramvajová linka X-A

V provozu: pátek – pondělí (18. – 21. 4. 2014) Vozy: 2 Typ tramvaje: T3M, T3R.P/PV, T6A5, 14T Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Garantované nízkopodlažní spoje: ano Konečné zastávky: 2 (Podbaba, Nádraží Strašnice/Radošovická) Přestup na metro: B, C Doba jízdy: 43 min Délka linky: 13 km Důvod zavedení: přerušení provozu metra A Zastávky:

Divoká Šárka – Vozovna Vokovice – Nad Džbánem – Nádraží Veleslavín (V) – Červený Vrch – Sídliště Červený Vrch – Horoměřická – Bořislavka – Hadovka – Thákurova – Dejvická (A) – Vítězné náměstí (A) – Hradčanská (A) (V) – Chotkovy sady – Malostranská (A)  – Staroměstská – Karlovy lázně – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí (B) – Karlovo náměstí (B) – Štěpánská – I. P. Pavlova (C) – Náměstí Míru (A) – Šumavská – Vinohradská vodárna – Perunova – Orionka – Flora (A) – Olšanské hřbitovy – Želivského (A) – Vinohradské hřbitovy – Krematorium Strašnice – Vozovna Strašnice – Vozovna Strašnice (Z) – Nad Primaskou (T) – Strašnická (A) – Na Hroudě – Nádraží Strašnice (V) – Radošovická

Mapa: X-A Historie:

Linka X-A je i byla vždy v provozu při povodních nebo výlukách týkající se linky A. Poprvé byla zavedena v roce 2002, kdy Prahu zasáhly povodně. Když Prahu 12. a 13. srpna 2002 zachvátily povodně, byly vyplavené některé tunely metra a metro bylo v některých úsecích vyloučeno. 20. srpna 2002, tedy týden po povodních (po odčerpání velké části vody), byla zavedena linka X-A v trase: Kubánské nám. – Koh-i-noor – Nám. Míru – I.P. Pavlova – Karlovo nám. – Národní třída – Újezd – Malostranská – Hradčanská – Dejvická – Horoměřická – Červený vrch, která byla obsluhována tramvajemi. Linka X-A jezdila do prosince, kdy byla nahrazena linkou 31, která byla 16. ledna 2003 zrušena.

linka X-A na Námšstí Mírulinka X-A v o velikonocích 2014 na Náměstí Míru (foto: MCH)

Poté byla zavedena od čtvrtka (5. 7.) do neděle (8. 7.) 2012, tedy po 10 letech. Důvodem zavedení linky X-A bylo přerušení provozu linky A v úseku Můstek – Dejvická, jelikož zde probíhala výměna výhybek. V trase Můstek – Náměstí Míru byl zajištěn kyvadlový provoz. Trasa náhradní tramvajové linky byla v podobě polookružní trasy následovně Divoká Šárka – Dejvická  – Hradčanská – Malostranská – Staroměstská – Národní třída – Václavské náměstí – Náměstí Republiky – Čechův most – Malostranská – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka. Takovou perličkou z provozu bylo, že na žádném pořadí linky X-A nejel žádný nízkopodlažní vůz. Interval byl po celý den 5 minut.

Linka X-A na Malostranský.linka X-A v červenci 2014 na Malostranské (foto: MCH)

Ani o měsíc později, a dokonce v tom samém měsíci byla zavedena znovu. O víkendu, který připadal na 29. a 30. července 2012 byla v provozu opět. Trasa byla velmi podobná té předcházející, tedy Divoká Šárka – Dejvická – Hradčanská – Malostranská – Právnická fakulta – Staroměstská – Malostranská – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka. Provoz metra byl přerušen v úseku Malostranská – Dejvická. Interval byl 5 minut.

V roce 2012 se objevila ještě v září, od 29. do 30. září 2012 v trase Podbaba – Vítězné náměstí – Hradčanská – Malostranská – Staroměstská – Národní třída – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Koh-i-noor – Strašnická – Černokostelecká. Provoz metra byl přerušen v celé trase, autobusy byly z Depa Hostivař a Skalky prodlouženy na Strašnickou nebo Želivského. Interval linky X-A byl 5 minut. Linka 5 a 11 byly v soupravách.

Linka X-A na Malostranský.linka X-A v červenci 2014 na Malostranské (foto: MCH)

Poté byla v provozu ihned další rok a to při povodních. Když 3. června 2013 zastihly Prahu povodně, byl operativně vyloučen provoz metra v některých úsecích. Týkalo se to i metra A, které nejezdilo v úseku Dejvická – Muzeum. Náhradní tramvajová linka, která byla při této příležitosti zavedena, byla linka X-A, která se vydalo po podobné trase linky A, tedy Želivského – Flora – Hlavní nádraží – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Vítězné náměstí – Podbaba. Linka X-A jezdila v intervalu 3 minuty ráno a 4 minuty v ostatním období do 6. června 2013, kdy byla zrušena a nahrazena opět metrem A, které začalo jezdit opět v celé trase.

linka X-A na Flořelinka X-A v o velikonocích 2014 na Floře (foto: MCH)

Naposledy byla v provozu o velikonocích v dubnu 2014. Trasa byla následující Podbaba – Vítězné náměstí – Hradčanská – Malostranská – Staroměstská – Národní třída – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Flora – Želivského – Strašnická – Nádraží Strašnice/Radošovická. Provoz metra byl přerušen v celé trase, autobusy byly z Depa Hostivař a Skalky prodlouženy na Strašnickou nebo Želivského. Linka 5 a 11 byly v soupravách.

Intervaly:
Sobota a neděle
Se
Ve
5
5
5
5
  Aktuální jízdní řád Staré jízdní řády:
Fotografie:

linka X-A na Námšstí Míru

linka X-A na Náměstí Míru (foto: MCH)

linka X-A u Národního divadlalinka X-A na Národním divadle (foto: MCH)

linka X-A na Flořelinka X-A na Floře (foto: MCH)

Zveřejněno: 28. 9. 2012 Aktualizováno: 13. 9. 2014 Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *