Bastia

 

Bastia je město na Korsice v departementu Haute-Corse a regionu Korsika. Má 37 000 obyvatel. V Bastii je průměrně 340 slunečných dnů v roce. Je největším městem severovýchodní oblasti ostrova, hlavním přístavem ostrova a městem s největším rozvojem podnikání a obchodu.

znak města

Historie:

Město bylo založeno v roce 1372 Janovany, kteří zde postavili pevnost. Za janovské nadvlády v roce 1452 se stalo hlavním městem ostrova a sídlem místní vlády. Korsičané dodnes na Bastii pohlížejí s despektem pro její kladný vztah k Janovanům. V roce 1811 přenesl Napoleon hlavní město do svého rodiště Ajaccia a Bastia začala upadat. Dynamický rozvoj následoval znovu po 2. světové válce.

pohled na centrum města (foto: MCH/2019)

Čtvrt Terra Nova je jedním z nejtypičtějších příkladů korsické architektury. Dominantou je citadela, která stojí nad fotogenickým Starým přístavem (Vieux Port), stále využívaný rybářskými čluny, okolo nějž stojí starobylé obytné domy, kdysi obývané rodinami rybářů. Dnes v přístavu najdete četné kavárny a restaurace. Za přístavem začíná labyrint úzkých uliček, kde se návštěvníkovi naskytne příležitost nahlédnout do všedního života místních obyvatel. Mezi další pamětihodnosti patří: náměstí sv. Mikuláše se sochou Napoleona; bývalý palác janovské vlády; dům, v němž strávil dva roky dětství spisovatel Victor Hugo; guvernérský palác anebo etnografické muzeum, radnice.


centrum města (foto: MCH/2019)

Železniční doprava:

Železniční doprava na Korsice (korsicky Chemins de Fer de la Corse) se skládá z jedné hlavních trati a druhé vedlejší – ta první vede z Bastie přes Ponte Leccio do největšího města Korsiky – Ajaccia – v provozu je zde 3-7 párů spojů denně. Druhá trať vede z Ponte Leccia do turisticky velmi navštěvovaného města Calvi – zde jezdí dva páry spojů denně. Pro jízdu z Ajaccia do Calvi nebo z Bastie do Calvi je zřízen garantovaný přestup právě v Ponte Lecciu. Z Bastie do Calvi lze také využít přímí autobus. V minulosti byla v provozu i trať z Casamozzy do Porte-Vecchia – ta byla ale po II. světové válce tak poškozená, že nebyla dosud obnovena.

nízkopodlažní jednotka na nádraží v Bastii (foto: MCH/2019)

První návrh na stavbu železnice na Korsice byl už z roku 1877. I přes značně členitý terén na Korsice byla přijata legislativa o stavbě železnice. První úsek mezi Bastiou a Corte a také mezi Ajaccio a Bocognano byl otevřen v roce 1888. Celá tato trať byla postupně otevřena do roku 1884. Trať do Porte Vecchia byla otevřena také v etapách a to do roku 1935 (uzavřena 1943, Casamozza – Folleli uzavřena až 1953). V té době byly také návrhy na výstavbu tratí z Ajaccia do Propriana a také z Porte Vecchia do Bonifacia, ale tyto tratě nebyly vystavěny. Po válce byl roku 1955 podán návrh na zrušení tratě z Calvi do Porte Leccia a v roce 1959 na uzavření celé sítě. K tomu nakonec kvůli odporu občanů Korsiky a železničních dělníků nedošlo, a to ani v roce 1972, kdy byl podán další návrh v podobném znění.

jednotka do hlavního města Ajaccia v Biguglii (foto: MCH/2019)

V nejvytíženějších úsecích kolem měst Ajaccio, Bastia a Calvi naleznete také kratší spoje – konkrétně se jedná o:

  • Bastia – Casamozza – Bastia
  • Ajaccio – Mezzana – Ajaccio
  • Calvi – Ile Rousse – Calvi

Mezi nejzajímavější úsek železniční sítě patří mezi Corte a Ajjaciem, kde nalezneme množství tunelů, viaduktů a krásných přírodních scenérií.

staré jednotky CFC X97000 slouží v současnosti zejména jako záloha a vyskytují se minimálně (foto: MCH/2019)

Díky těmto spojům je obsluha Korsiky vlakem častá a kvalitní. Na většině tratích se v dnešní době setkáte už jen s novými nízkopodlažními jednotkami AMG 800, dodávané na Korsiku v letech 2007 – 2009. Se staršími jednotkami CFC X97000 z let 1989-1997 jsme se setkali pouze na regionálních spojích Calvi – Ile Rousse a v depu u stanice Casamozza (pravděpodobně slouží pro krátké spoje mezi Bastiou a Camazzonou mimo letní sezónu, kdy po této trati jezdí vlaků méně nebo slouží jako zálohy).

Jízdní řády vlaků naleznete zde https://www.train-corse.com/fr/les-horaires.

Regionální doprava:

Regionální autobusová doprava je na Korsice poměrně slabá, neboť většina místních používá pro dopravu auto a hustota zalidnění je mimo velkých měst jako Bastia, Ajjacio, Porto Vecchio, Calvi nebo Corte velmi slabá. Autobusy tak jezdí pouze jednou až dvakrát denně a využívají je převážně turisti. I kvůli velmi členitému terénu je hodně spojů obslouženo mikrobusy.

autobus z Bastie do Porte-Vechia, kde dříve jezdil vlak (foto: MCH/2019)

Z Bastie se tak autobusem dostanete do Porte Vecchia, Moriani, Calvi, Saint-Florent, Erbalungy nebo na letiště a pobřeží Bastie. Autobusy odjíždí z autobusového stanoviště Gare Routiere Bastia. V příměstské dopravě se setkáte zejména s francouzskými vozy Iveco, Irisbus, Renault a Karosa, ale nechybí ani Mercedesy,  Isuzu a další světové značky.

Jízdní řády regionálních autobusů naleznete zde https://www.corsicabus.org/Bus_services.html.

setkání dvou vozů Karosa na nádraží v Bastii (foto: MCH/2019)

Městská doprava:

Městská doprava v Bastii je obsloužena celkem 13 autobusovými linkami. Páteřní síť tvoří linky 1, 2, 4 a 5, na které jsou nasazovány 10 nebo 12 metrové autobusy. Na ostatních linkách se setkáte s dodávkami, midibusy nebo osobními auty. Nejčastěji jezdí linka 1, která jezdí ve špičce dokonce po 10 minutách a propojuje skrz na skrz celé město, které je rozprostřeno podél pobřeží. Druhou často jezdí linkou je linka 2 v intervalu 15 minut ve špičce, po nichž následují linky 4 a 5, které jezdí po půl hodině. Většina dalších linek jezdí po hodině a více. Ve městě také jezdí dvě školní linky.

linka 5 propojuje Bastii s Biguglií na jihu (foto: MCH/2019)

Městská doprava zasahuje také do několika lokalit v okolí města – např. San Martino, San Maria, Furiani nebo Biguglia.

moderní autobus Heuliez v centru města u autobusového stanoviště (foto: MCH/2019)

Zastávky městské dopravy jsou v pěkném stavu. U části zastávek naleznete i čekárnu, zejména v centrální části města.

i vozy na CNG potkáte v Bastii (foto: MCH/2019)

Jízdní řády městské dopravy jsou v zastávkovém formátu vyvěšené většinou na zastávkách, ale nenaleznete je tam vždycky. Na internetu je můžete najít zde: http://www.bastiabus.com/.

Jednotlivá jízdenka na MHD vás vyjde na 1,30 eura, na 10 jízd pak 7 euro. Měsíční jízdenka vás vyjde na 20 euro.

menší dodávky propojují hůře dostupné části města a místa s nižší poptávkou – zde na lince 13 (foto: MCH/2019)

Od září 2019 je možné také sledovat online polohu spojů na adrese https://cab.monbus.mobi/. Aktuálně se pracuje na mobilní aplikaci, která by usnadnila zejména turistům jízdu veřejnou dopravou. Ta by měla umožnit na jednom místě koupit jízdenku jak pro autobus, tak pro vlak.

jedna z moderních zastávek (foto: MCH/2019)

Vozový park

Vozový park městské dopravy se skládá z přibližně 30 autobusů, z nichž většina je nízkopodlažních a značek Heuliez nebo Renault. Jedinými vysokopodlažními vozy jsou Heuliez GX107 a Renault PR112, jezdící jen o školním roce. Donedávna zde jezdily i velmi stařičké vozy (Z 80. let) Renault SC10R (patrně se jednalo o poslední pravidelný provoz těchto vozů na světě) a Renault PR100 – patrně dojezdily v roce 2017/2018 po dodávce nových vozů.

v garážích nalezneme dva vozy Renault SC10R, které jsou zde odstaveny – pravděpodobně z jednoho z nikde historický vůz, ale tato informace není nijak podložená (foto: MCH/2019)

Do budoucna se plánuje nákup dalších ekologických autobusů. Pouze o školním roce zasáhnou do provozu vysokopodlažní vozy Heuliez GX107, Renault PR112 a staré nízkopodlažní vozy Renault Agora Line – převážně jezdí tyto vozy na školních a neveřejných spojích. Na linkách 3, 6-13 jezdí auta nebo midibusy značek Renault, Mercedes-Benz a Iveco.

vysokopodlažní Heuliez GX107 (foto: MCH/2019)vysokopodlažní Renault PR112 (foto: MCH/2019)

Vozový park autobusů (stav k 9/2019) na linky MHD

Typ Výroba Počet kusů
Heuliez GX107 1996 1 ks
Renault PR112 1998 1 ks
Renault Agora Line 1999-2001 3 ks
Heuliez GX117 2001-2004 6 ks
OmniNova MultiRider 2002 1 ks
Heuliez GX327 2007-2013 4 ks
BMC Probus 215-SCB 2011 1 ks
IVECO Daily 2012-2016 2 ks
Heuliez GX337 HYB 2017 2 ks
Heuliez GX137 2018 3 ks
Auta a dodávky ? 9 ks

Renault Agora Line v garážích (foto: MCH/2019)

Ve smluvní dopravě dominují u stejnojmenného dopravce vozy Irisbus Crossway (3x), Arway (2x), Ares (2x) a Karosy C955 (2x). Donedávna zde jezdily i dvě Karosy C935, které jsou odstavené a částečně rozebrané.

Karosy v garážích (foto: MCH/2019)

Smlouva s dopravcem na zajištění městské dopravy vyprší 31. prosince 2020. Dá se tedy předpokládat, že brzy dojde k velké obměně vozového parku.

Irisbus Ares na hlavní třídě podél pobřeží (foto: MCH/2019)

Schéma MHD:

Fotogalerie:

Zveřejněno: 26. 10. 2019
Autor: Martin Chour

 

 

Komentáře jsou uzavřeny.