81-71

 

Při projektování linky A bylo zjevné, že stávající vozy řady E nebudou na 40 ‰ kopce výkonově stačit. Proto se zažádalo do Mytišče o úpravy vozů Ečs. Místo toho však začali projektovat nový typ vozidla, který se skříňově podobá vozům řady E.

Největší rozdíl je v rozdělení vozů na čelní a vložené (vložené byly bez stanoviště). Čelní vůz dostal pojmenování 81-71.7 a vložený 81-71.4. Další velký rozdíl je v mnohem vyšším výkonu – ze 72 kW na 110 kW. Je také rozdíl v kompletním překopání stanoviště – řídící pult byl umístěn doprostřed (díky tomu sedí řidič v ose koleje) a bylo také změněno některé umístění ovládacích prvků. Designově se liší souprava hlavně v čele – okna byla upravena pro změnu pultu a dveře z kabiny ven už po rozlišení vozů na čelní a vložené nebyly potřeba. V interiéru byla většina prvků stejná – byl pouze upraven vzhled opěradel sedadel a dosazeno zářivkové osvětlení.

Dodávky vozů byly zahájeny roku 1978, výroba prototypů a následná sériová výroba započala roku 1977. Dodávky skončily až roku 1990 a celkem bylo do Prahy dodáno asi 500 těchto vozů.

Vozy sloužily na všech linkách, přičemž nejvíce na lince A a B. Vyřazování začalo roku 1994, kdy se v plzeňské Škodovce zrodila rekonstrukce tohoto vozu 81-71M. Poslední jízda s cestujícími proběhla dne 02. 07. 2009, tedy 15 let po začátku vyřazování, na lince B.

P1010305interiér (foto: TECH)

Technické parametry:

  • Délka přes spřáhla: 19,206 m
  • Šířka: 2,712 m
  • Počet náprav: 4
  • Maximální provozní rychlost: 80 km/h
  • Maximální konstrukční rychlost: 90 km/h
  • Hmotnost: čelní vůz – 33,5 t; vložený vůz – 33 t
  • Počet míst k sezení; čelní vůz – 42; vložený vůz – 48
  • Počet míst k stání; čelní vůz – 218; vložený vůz – 233
  • Výkon motorů: 4×110 kW (celkem 440 kW)

P1010313linka A o vánocích s 81-71 (foto: TECH)

Zveřejněno: 19. 11. 2013
Aktualizováno: 11. 6. 2014
Autor: Martin Chour

Jedna reakce na 81-71

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *