Pražská autobusová linka 115
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: ČSAD POLKOST, spol. s r.o.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 1 (Chodov)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 13 min
Délka linky: 5 km
Zastávky:
Chodov (C) (T) – Pod Chodovem (x) (T) – Knovízská (T) – Městský Archiv (T) – Blažimská (x) (T) – Chodovec (T) – Pod Chodovem (×) (T) – Chodov (C) (T)
Historie:
Linku 115 můžeme vídat v pražských ulicích již od roku 1949. Za tu dobu mnoha změnami trasování i rozsahu provozu. Až do roku 2013, kdy 30. 6. převzal linku dopravce ČSAD POLKOST se sídlem a provozovnou v Kostelci nad Černými lesy, byl jediným provozovatelem “stopatnáctky” Dopravní podnik hl. m. Prahy.
vůz DPP v poslední den provozu tohoto dopravce na lince 115 (foto: MCH)
Historie linky 115, resp. její předchůdkyně označené písmenem P, se začala psát 9. prosince 1949, kdy ji zavedl Dopravní podnik v trase: Kolbenka (dnešní Kolbenova) – Harfa (dnes Nádraží Libeň) – Hrdlořezy (nyní Spojovací) – Malešice – Nové Strašnice (dnes Černokostelecká). Jezdila však pouze ve všední dny. Přečíslování linky na 115 se stalo realitou 31. prosince 1951. K 24. červenci 1952 byla trasa zkrácena na Černokosteleckou.
Počínaje 30. říjnem 1955 začali cestující služeb linky využívat celotýdenně a zároveň došlo i k úpravě trasy: Vysočany (nynější Poliklinika Vysočany) – Spojovací – Černokostelecká. Úsek Vysočany – Spojovací byl provozován jen v pracovní dny. Další změna nastala 3. října 1958, kdy se trasa prodloužila do podoby: Vysočany – Vysočanské nám. (dnes Vysočanská) – Černokostelecká, přičemž úsek Vysočany – Vysočanské nám. byl opět v provozu na “stopatnáctce” pouze ve všední dny.
Od 3. října 1960 byla kvůli dočasnému zrušení linky 111 přetrasována do podoby: Vysočany – Vysočanské nám. – Černokostelecká – Štěrboholská (dnes Průmyslová) – Autorenova (nyní Továrny Hostivař) – Dolní Měcholupy, přičemž úsek Autorenova – Dolní Měcholupy byl opět obsluhován jen vybranými spoji.
schéma vedení linky 115 v roce 1964 (archiv: DPP)
K 16. lednu 1963 přišlo zkrácení trasy do zastávky Malešická silnice. Od 2. prosince 1963 byla linka 115 k vidění v této trase: Vysočany – Vysočanské nám. – Černokostelecká – Autorenova. Avšak i přes tuto změnu dále trval stav se zajížděním jen vybraných spojů do hostivařské průmyslové zóny. Další změna, kterou bylo prodloužení do dnes již neprovozovaného obratiště Nový Hloubětín, nastala 11. prosince 1964.
Počínaje 4. červencem 1966 se linka začala provozovat v trase: Vysočanské nám. – Ohrada – Černokostelecká – Autorenova. Od 10. prosince 1967 jsme mohli linku 115 začít potkávat na trase: Nový Hloubětín – Černokostelecká – Kabelovna (dnes Sklářská) – Závod Kablo (dnes Kablo), ale úsekem Kabelovna – Závod Kablo jezdily stále jen vybrané spoje ve špičkách pracovních dnů.
vůz linky 115 v manipulační zastávce Chodov (foto: doprava.nafoceno.cz)
Již 16. října 1972 byla “stopatnáctce” opět změněna trasa, řidiči této linky mohli začít poznávat trasu: Nový Hloubětín – Malešické nám. – Sídliště Malešice – Černokostelecká – Kablo. Nebylo by to však ono bez omezeného provozu pouze na špičky všedních dnů a nedělní večery. Dále od 25. března 1973 byla linka na hostivařském konci trasy prodloužena do obratiště Léčiva (dnes Zentiva).
Urbino speciálně pořízené dopravcem ČSAD POLKOST pro tuto linku (foto: autobusy.org)
K 9. červenci 1990 byla linka 115 přetrasována do absolutně jiné trasy než dříve, a to: Chodov – Benkova – Donovalská – Háje – Newtonova – Sídliště Petrovice. Co však zůstalo zachováno, byl provoz omezený na špičky pracovních dnů. O 5 let později, konkrétně 27. květnu 1995, došlo k odklonu z Donovalské přes Opatov na Háje. Nicméně již 18. listopadu 1995 se cestující museli učit nové vedení linky, které znamenalo přesun do trasy: Chodov – Chodovec – Blažimská – Hotel Košík (později Keblovská, dnes Městský Archiv). S tím souviselo i rozšíření provozu na celotýdenní. Současné polookružní trasování linky (Chodov – Knovízská – Městský archiv – Chodovec – Chodov) vzniklo počínaje 21. říjnem 2006. Naposledy (29. června 2013) zde došlo také ke změně dopravce na již zmíněného soukromníka ČSAD POLKOST.
při dostavbě OC Chodov odjížděla i linka 115 od provizorního dřevěného nástupiště (foto: MCH)
Na závěr můžeme konstatovat, že linka 115 prošla dlouhým a velmi rozmanitým vývojem. Je však otázkou, jakým způsobem ustojí celoměstskou optimalizaci MHD v Praze v dubnu 2015.
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Vozový jízdní řád (17. 6. 2013) Zajímavá místa na trase:
- Chodov – Centrum Chodov
- Blažimská – aquapark Vodní svět
- Městský Archiv – Archiv hl. m. Prahy – Národní archiv – Státní oblastní archiv
- Chodovec – Archiv hl. m. Prahy – Národní archiv
- – Státní oblastní archiv
Video:
Zveřejněno: 23. 9. 2012 Aktualizováno: 30. 1. 2015 Zdroje historie: doprava.nafoceno.cz, 20 let ROPID, schémata DPP Autor: Jakub Platil
Dobrý den, zabývám se historií Leteckých opraven v Malešicích a také mě zajímala doprava pracujících do této oblasti v období od roku 1945 do cca 1967, kdy byla zprovozněna tramvajová trať. Chtěl jsem se zeptat zda na čerokostelecké jezdily kromě linek 111 a 115 i nějaké další linky?
Děkuji za odpověď a jsem s pozdravem Jaroslav Matoulek
за пореден път се убеждавам ,че във Прага живеят най- наглите и глупави чехи.Днес за пореден път се убедих в това след като се качих в автобус 115,шофьорът беше арогантен ,глупав ,дядка,който ме изгони защото кучето ми било голямо.Практика е във Чехия най- простоватите хорица да са шофьори на автобуси,но тоя дядка прекали
Здравейте,
Съжаляваме за лошото преживяване с Прага и шофьори, но ние сме група от хора, които се интересуват от транспорта. Мога ли да попитам дали кучето има муцуна и каишка? Ако не го направи, транспортът е забранен.
за Tram-Bus.cz Vojtěch Jánský