Pražská tramvajová linka 11
V provozu: celotýdenně
Vozy: 2
Typ tramvaje: T3R.P, 15T, 15T4
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Spojovací, Spořilov)
Přestup na metro: A, C
Doba jízdy: 43/44 min
Délka linky: 13 km
Zastávky:
SPOJOVACÍ – Kněžská Luka – Chmelnice – Strážní – Vozovna Žižkov – Ohrada – Biskupcova – Nákladové nádraží Žižkov – Mezi Hřbitovy – Želivského (A) – Olšanské Hřbitovy – Flora (A) – Radhošťská – Jiřího z Poděbrad (A) – Vinohradská tržnice – Italská – Muzeum (A, C) – I. P. Pavlova (C) – Bruselská – Pod Karlovem (T) – Nuselské schody – Náměstí Bratří Synků – Horky – Pod Jezerkou – Michelská – Plynárna Michle – Chodovská – Teplárna Michle – SPOŘILOV
Historie:
Linka 11 vznikla 6. května 1908 očíslováním linky, která byla na jízdenkách značena zkratkou F. Ta vedla v trase: Bubeneč, Čechova třída (poblíž Letenského náměstí) – Belcrediho třída (dnes třída Milady Horákové) – Josefské nám. (dnes Nám. Republiky) – Prašná brána – Na Můstku – Museum – Královské Vinohrady, Flora – Královské Vinohrady, Židovské hřbitovy (dnes Olšanské hřbitovy) – Královské Vinohrady, Vinohradské hřbitovy.
linka 11 odjíždí z Flory směrem na Spojovací (foto: MCH/2016)
Od 1. srpna 1908 byla prodloužena po nové tramvajové trati ke vznikající vozovně Strašnice a hned 21. listopadu 1908 po další nové trati z Čechovy třídy na Nádraží Bruska (dnes Hradčanská).
Na novou trať k nádraží Bruska navázala i stavba trati k dnešní vozovně Střešovice, která byla dokončena 24. října 1909, a tak byla 11 prodloužena až sem. Od 21. ledna 1911 byl zahájen polonoční provoz (tj. od 22:30 do půlnoci). Další změna proběhla až za 20 let a to konkrétně v Dejvicích. Od 2. května 1931 už nejela do Střešovic, ale přes Vítězné náměstí do konečné zastávky Dejvice, Pernikářka (dnes Na Pískách).
Tatra KT8D5.RN2P nasazená na linku č. 11 při výluce na Spořilově (foto: JAH/2016)
K 18. dubnu 1935 byla 11 prodloužena z Pernikářky k Vozovně Vokovice. Tedy po trati, která byla zprovozněná v roce 1933. Zároveň došlo ke zkrácení k Židovským hřbitovům (dnes Olšanské hřbitovy). Do Strašnic jezdila pouze v polonočním provozu do roku 1942, kdy byl provoz po půl jedenácté zrušen. Do Strašnic se ale vrací už koncem listopadu roku 1942, kdy je od třicátého vedena opět ke strašnické vozovně. Na tuto změnu navázala 3. listopadu 1952 další, díky které byla 11 prodloužena na Černokosteleckou. Na opačné straně trasy byla od 20. července 1947 po nové trati prodloužena od Vozovny Vokovice na Divokou Šárku a zároveň byl zaveden noční provoz.
Do té doby jezdily tramvaje nikoliv Evropskou ulicí, ale Kladenskou. Po velké rekonstrukci uličních prostor v Dejvicích se přesunula od 8. listopadu 1967 jedenáctka na Evropskou.
sólo jedenáctka na Ohradě při výluce v Seifertově ulici v roce 2015, kdy jezdila na Spojovací jedenáctka i o víkendu (foto: MCH/2015)
S otevřením prvního úseku metra A z Náměstí Míru na Leninovu (dnes Dejvickou) došlo od 13. srpna 1978 ke změně trasování, neboť námi popisovaná 11 značně kopírovala nové metro A. Vyjela tak v trase: Hrdlořezy, Spojovací – Ohrada – Olšanské hřbitovy – Flora – Muzeum – Můstek – Perštýn-Máj (dnes Národní třída) – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Vršovice, Minská (dnes Čechovo náměstí). O rok později byla zkrácena na Vápenku (dnes Vozovna Žižkov) a v dalším roce už opustila Žižkov a opět se vrátila do Strašnic.
Když byla 13. prosince 1980 zrušena trať po Václavském náměstí, tedy mezi Muzeem a Můstkem, ovlivnilo to i provoz jedenáctky. Ta se dostává do velmi podobné trasy, jako jezdí v dnešní době: Vršovice, Náměstí Kubánské revoluce (dnes Kubánské náměstí) – Koh-i-noor – Nám. Míru – Muzeum – Flora – Želivského – Vinice – Černokostelecká – Hostivař, Ústřední dílny DP.
Od 6. dubna 1981 byla vedena přes Otakarovu, zatímco linka č. 4 byla vedena přes Náměstí Míru.
nízkopodlažní Škoda 15T v zastávce I.P.Pavlova (foto: JAH/2016)
Od roku 1983 je vedena z I.P.Pavlova přes Náměstí Bratří Synků na Spořilov místo l. 19. Se zprovozněním metra B z Českomoravské na Černý Most byla 8. listopadu 1998 zkrácena na Černokosteleckou. V této trase vydržela až do 1. září 2012, kdy byla při vzniku tzv. metropolitní sítě zkrácena na Olšanské hřbitovy. Nově se z ní stala páteřní linka, tedy linka s polovičními intervaly (z Náměstí Bratří Synků na Spořilov jela ve standardních intervalech). Ve všední dny na ni byly nasazeny soupravy (pouze na spoje v celé trase), o víkendu a večer sóla.
Na žádost Žižkova a Strašnic došlo od 29. června 2013 ke změně trasování linky 11 a k zavedení sólo linky č. 13 (Náměstí Bratří Synků – Černokostelecká). Jedenáctka tak ztrácí status páteřní linky, neboť polovina spojů je ve všední dny převedena na linku 13 (jezdící od 6 do 20 hodin) a linka 11 se vydává v pracovní dny od 6 do 20 hodin opět na Spojovací, kam jezdila mezi lety 1978 – 1980. S reorganizací tramvajové sítě k 28. srpnu 2016 je na Spojovací vedena celodenně a celotýdenně, večer a o víkendu polovina spojů.
reklamní obousměrná tramvaj KT8 před křižovatkou I.P.Pavlova (foto: JAH/2016)
Zajímavá místa na trase:
- Jiřího z Poděbrad – kostel Nejsvětější srdce Páně, fontána
- Muzeum – Národní muzeum, Čelakovské sady
- Nuselské schody – kostel P. Marie a konvekt řádu Alžbětinek
- Pod Jezerkou – park Jezerka
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší). Fotografie z linky:
linka 11 na Floře (foto: MCH/2016)
Zveřejněno: 9. 10. 2012
Aktualizováno: 9.1.2021 – Matěj Bubník
Autor: Martin Chour
19 reakcí na Linka 11