Iveco Crossway 12M/LE

 

Iveco Crossway 12M/12.8M je model meziměstského linkového autobusu, který je nástupcem vozů Karosa C 954, C 955 a C 956. Dodnes ho vyrábí od roku 2006 v rámci koncernu Irisbus společnost Iveco Czech Republic Vysoké Mýto (dříve Karosa). Nástupcem tohoto vozu je vůz Iveco Crossway LE 12M/12.8M/12.8M ZTP vyráběný od roku 2007, který se liší od vozu Irisbus Crossway 12M nízkopodlažní částí, která je umístěna od předních dveří až po dveře zadní (v městském provedení střední).

SAM_0809Iveco Crossway 12M v zastávce Klecany,, U hřbitova (foto: MCH)

Konstrukce

Autobusy Iveco Crossway 12M/LE jsou konstrukčně podobný vozu Irisbus Arway. Mají 2 nápravy, vůz Iveco Crossway 12M má podlahu ve výšce 860 mm a jeho nízkopodlažní verze Iveco Crossway LE 12M má nízkopodlažní část ve výšce 320/330 mm nad vozovkou. Vozy jsou poháněny zadní nápravou, kde je umístěn i motor a převodovka. Skelet vozu prochází kataforetickou lázní, která slouží k ochraně před korozí. Rám podvozku tvoří svařené podélníky a trubkovité příčníky. Bočnice, které jsou vytvořeny z trubkových rámů, jsou oplechovány lepenými ocelovými plechy. Přední část autobusu (čelo) je z lisovaného plechu a zadní část z plastového panelu. Přední světla jsou totožná se všemi nákladními vozy Iveco., zadní světla jsou z Fiatu Dobló (od roku 2008 jsou zadní světla kulatá, podobná jako na vozech Iveco Arway). Zavazadadlový prostor pojme 6,7 m³. Vysokopodlažní vůz Iveco Crossway 12M je navržen tak, aby v něm bylo co nejvíce sedaček. Ty jsou rozmístěné v uspořádání 2+2 a nacházejí se v něm celkem 53 sedaček! U zadních dveří je možno nechat i kočárek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAinteriér vozu Iveco Crossway 12M (foto: MCH)

U nízkopodlažní verze Iveco Crossway LE 12M je sedaček o trochu méně, celkem 45. Méně sedadel k sezení je zapříčiněno hlavně jiným uspořádáním sedadel a více míst pro kočárek. Sedadla jsou v přední části utvořena tak, že jedny sedadla jsou ve směru jízdu a druhá v opačném směru, a tak si může sednout proti sobě i skupinka 4 cestujících. Někde jsou také v uspořádání 1+1 či 1+2. V zadní vysokopodlažní části vozu jsou v uspořádání 2+2 a jsou shodné s klasickým vysokopodlažním Crosswayem. Dveře jsou jednokřídlé i dvoukřídlé, podle určení zákazníka. Iveco Crossway LE 12M je navíc vybaven kneelingem. Kromě těchto dvou typů existuje i typ Iveco Crossway 12.8M či Iveco Crossway 12.8M LE, který je velmi podobný vozu Iveco Crossway, ale s tím rozdílem, že je o trochu delší a také vůz Iveco Crossway LE LINE 12M (+ další varianty POP, PRO), který je nástupcem nízkopodlažních Crosswayů.

Iveco Crossway 12,8Iveco Crossway LE 12.8M ZTP interiér (foto: MCH)

Provoz

1) Iveco Crossway (12M/12.8M)

Poprvé byl tento vůz (Iveco Crossway 12M) k vidění na brněnské výstavě Autotec 2006. Právě v tomto roce byla ukončena výroba většiny vozů řady 900. Již na konci roku začalas sériová výroba. Postupem času se tyto vozy dostávaly k mnoha dopravcům a nyní lze říct, že každý druhý dopravce má alespoň jeden tento vůz. Jeho delší verze byla vyráběna již o několik měsíců později.

SAM_1131Iveco Crossway 12M v Neratovicích (foto: MCH)

2) Iveco Crossway LE (12M/12.8M/12.8M ZTP/ Line)

Již o rok později se po představení vozu Iveco Crossway 12M se představuje jeho nízkopodlažní verze. Poprvé se tak stalo na veletrhu UITP v Helsinkách v květnu. V Česku se tato nízkopodlažní verze objevila v červenci 2007 na zámku v Litomyšli. Koncem roku již začala sériová výroba a mimo jiné i výroba jeho delší verze Iveco Crossway LE 12.8M. Mnoho dopravců vlastní několik vozů tohoto označení. Na výstavě Autotec v Brně v roce 2008 byla představena i městská třídveřová verze. Tyto městské vozy byly dodány například do slovenského města Martin, Spišské Nové Vsi a Trenčína. Speciálně upravené městské vozy pro vozíčkáře jsou k vidění také u pražského dopravního podniku s označením Iveco Crossway LE 12.8M ZTP. Posledním vozem, který nahradil ty stávající je vůz Iveco Crossway LE LINE 12M, který se začal vyrábět v polovině roku 2014 a první vozy obdržely ke konci roku dopravci Arriva Praha, ČSAD Střední Čechy či BusLine.

SAM_1244Iveco Crossway LE 12M v Kobylisích (foto: MCH)

ČSAD Střední Čechy koupilo celkem 5 nových autobusů Iveco Crossway LE Line 12M. Jedná se o novější verze vozů Iveco Crossway LE 12M. Na první pohled se liší především jinými světly. Jeden z nich byl zachycen na lince PID č. 371 v zast. Klecany,,u hřbitova. Iveco Crossway LE LINE 12M v Klecanech (foto: MCH)

Iveco Crossway 12M v PID

Iveco Crossway 12M byl první vůz tohoto typu od kterého se vyvíjely další podobné vozy jako Iveco Crossway 12.8M, Iveco Crossway LE 12M nebo Iveco Crossway 12.8M LE. Tyto vozy začaly jezdit v PID již roku 2007 a slouží do dneška. I nyní si dopravci v PID tyto vozy kupují. Celkem se u dopravců v PID nachází celkem 58 a do PID se jich vypravuje přibližně 25 kusů.

Dodávky vozů v letech:

  • roku 2007 – ev. č. 1470 (Bosák Bus) SPZ č. 1AI 8909, 1AJ 6944, 1AJ 6959 (Arriva Praha), ev. č. 1406, SPZ č. 7S3 9336, 7S3 9337, 7S4 0258, 7S4 1108 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1640 (ČSAD Polkost), ev č. 1150 (Martin Uher), SPZ č. 6S9 6650, 6S9 6651, 6S9 6652, 9S4 8175 (Probo Bus)
  • roku 2008 – ev. č. 1097, 1264, 1288, SPZ č. 8A7 0033, 8A9 0019, 9A2 2819, 1AI 8902 (Arriva Praha), ev. č. 1452, SPZ č. 8S0 7049, 8S0 7099, 1SH 1929, 1SY 1499 (Bosák Bus), ev. č. 1398, 1404, SPZ č. 8S9 8023, 9S0 0034 (ČSAD MHD Kladno), ev. č.. 1623, 1625 (ČSAD Polkost), ev. č. 1160 (Martin Uher), ev. č. 1222, 1223, SPZ č. 7S9 9649, 7S9 9650, 8S0 1076, 8S0 2151, 1SP 7989 (Probo Bus)
  • roku 2009 – ev. č. 1453, 1473, SPZ. č. 9S7 7509 (Bosák Bus), SPZ č. 9S8 2106 (ČSAD MHD Kladno), ev .č. 1156 (Martin Uher), ev. č. 1206, 1228 (Probo Bus)
  • roku 2010 – ev. č. 1158 (Martin Uher), SPZ č. 1SB 0693 (Probo Bus)
  • roku 2012 – ev. č. 1617 (ČSAD Polkost)
  • roku 2013 – ev. č. 1613 (ČSAD Polkost), ev. č. 1105 (Martin Uher)
  • roku 2014 – ev. č. 1106 (Martin Uher)

SAM_0512Iveco Crossway LE 12M v Masečíně u Štěchovic (foto: MCH)

Iveco Crossway 12.8M v PID

Velmi podobný typu Iveco Crossway 12M jsou vozy Iveco Crossway 12.8M. Jsou totiž o něco delší. Výrazně vyniká těmito vozy dopravce ČSAD Střední Čechy, který jich má 37! Vozy jsou dodávány sice doteď, ale nejvíce vozů bylo dodáno mezi roky 2007 – 2010. U dopravců v PID se těchto vozů vyskytuje celkem 57, z toho 36 na provoz v PID.

Dodávky vozů v letech:

  • roku 2007 – SPZ č. 7S9 1625 (Arriva Praha), 1149 (Martin Uher), ev. č. 1514, 1519, 1527, 1545, 1546, 1548, 1554, 1570, 1575, 1588, SPZ č. 8S3 1769 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2008 – SPZ č. 7S9 2993, 8S8 4638 (Arriva Praha), ev. č. 1574, 1587, 1669, 1670, 1671, 1672, 1673, SPZ č. 8S3 1767, SPZ č. 8S3 1768 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2009 – ev. č. 1247, 1303, 1317, 1318, SPZ č. 1AC 3474, 1AD 0658, 1AF 2422, 1AK 1600, 4AA 9712, 8S8 7120 (Arriva Praha), ev. č. 1517, 1539, 1558, 1674, 1675, 1676, 1677, 1678, SPZ č. 8S3 6522 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2010 – SPZ č. 1AR 9925, 1AU 5880, 1AX 6464, 1AY 4369 (Arriva Praha), ev. č. 1680, 1681, 1682, 1683, SPZ č. 1SJ 6974, 1SJ 6975, 1SJ 6976 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2012 – SPZ č. 2SK 3724, 2SK 3899 (Bosák Bus)

SAM_0803Iveco Crossway LE 12M (foto: MCH)

Iveco Crossway LE 12M v PID

Po úspěšné výrobě vozů Iveco Crossway 12M se začala vyrábět i jeho nízkopodlažní verze. První vozy bly vyrobeny koncem roku 2007 a již v roce 2008 začala sériová výroba. Tyto vozy jsou dnes jedny z nejprodávanějších. Nejvíce těchto vozů má ČSAD Střední Čechy. Vyrábí se i v městské verzi. Dopravci vlastní celkem 72 vozů z toho 52 je jich vypravováno na linky PID.

Dodávky vozů v letech:

  • roku 2007 – ev. č. 1448 (Arriva Praha), ev. č. 1471 (Bosák Bus), ev. č. 1393, 1399, SPZ č. 7S4 1357 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1151 (Martin Uher), ev. č. 1027 (Jaroslav Štěpánek)
  • roku 2008 – ev. č. 1089, 1324, 1450 (Arriva Praha), ev. č. 1402, SPZ č. 8S6 4461, 8S6 4462, 8S6 4650 (ČSAD MHD Kladno), SPZ č. 8S0 1135 (Probo Bus), ev. č. 1587 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2009 – ev. č. 1058, 1088, 1254, 1414 (Arriva Praha), ev. č. 1396, SPZ č. 9S2 3769, 9S5 0626, 9S8 0384, 9S8 0385, 9S8 0758, 1SY 2023, 9S8 2107, 9S8 2108 (ČSAD MHD Kladno), SPZ č. 9S4 8174 (Probo Bus)
  • roku 2010 – SPZ č. 1SE 3316, 1SE 3317, 1SK 3844 (ČSAD MHD Kladno), ev. č. 1001, 1002 (ČSAD Polkost), ev. č. 1226 (Probo Bus), ev. č. 1505, 1508, 1531, 1540, 1549, 1551, 1559, 1684, 1685, 1686 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2011 – ev. č. 1003, 1630 (ČSAD Polkost)
  • roku 2012 – ev. č. 1227 (Probo Bus)
  • roku 2013 – ev. č. 1274, 1284, 1313, 1319, 1427, 1428 (Arriva Praha), ev. č. 1103 (Martin Uher), ev. č. 1521, 1523, 1536, 1542, 1557, 1571, 1590, 1591, 1592, 1663 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2014 – ev. č. 1643, 1644, 1645 (ČSAD Polkost), SPZ č. 2SK 2208, 2SK 2209, 2SK 2633 (Probo Bus)

SAM_1158Iveco Crossway LE 12M ve Veliké Vsi (foto: MCH)

Iveco Crossway LE 12.8M v PID

Velmi podobný typ 12 metrových Crosswayů LE 12M je Iveco Crossway LE 12.8M. Jedná se o delší verzi nízkopodlažního Crosswaye Iveco Crossway LE 12M. Vyrábí se i v městské verzi. U dopravců v PID jich nalezneme celkem 9, z toho 7 na linkách PID.

Dodávky vozů v letech:

  • roku 2007 – SPZ č. 8S3 1769 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2008 – ev. č. 1574 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2010 – ev. č. 1550, 1578, 1579 (ČSAD Střední Čechy)
  • roku 2012 – ev. č. 4505 (DPP)
  • roku 2013 – ev. č. 1276 (Arriva Praha), ev. č. 1478 (Bosák Bus), ev. č. 4506 (DPP)

Iveco crossway 12,8 LE CityIveco Crossway 12.8M v garážích Řepy (foto: MCH)

Iveco Crossway LE 12.8M ZTP v PID

Poslední typem Crosswayů jezdící v PID je vůz Iveco Crossway LE 12.8M ZTP, který vlastní pouze Dopravní podnik hl. m. Prahy v počtu 4 kusů. Vozy jsou speciálně urpravené tak, aby mohli vozit vozíčkáře. Vypravované jsou na linky H1 a H2.

Dodávky vozů v letech:

  • roku 2007 – ev. č. 4501, 4502 (DPP)
  • roku 2008 – ev. č. 4503, 4504 (DPP)

Iveco Crossway 12,8Iveco Crossway LE 12.8M ZTP (foto: MCH)

IMG_7289

Iveco Crossway LE 12.8M ZTP (foto: MCH)

Iveco Crossway LE LINE 12M v PID

Poslední typem Crosswayů jezdící v PID je vůz Iveco Crossway LE LINE 12M. Tyto vozy jezdí pouze u dvou dopravců – u dopravce Arriva Praha a ČSAD Střední Čechy. U obou v počtu 5 kusů.

Dodávky vozů v letech:

  • roku 2014 – ev. č. 1652 – 1656 (ČSAD Střední Čechy), ev. č. 1053, 1054, 1080, 1082, 1430 (Arriva Praha)

Irisbus Crossway

Zveřejněno: 28. 8. 2014
Aktualizováno: 12. 3. 2015
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *