Linka 228

 

Pražská autobusová linka 228

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: midibus

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)

Konečné zastávky: 2 (Nádraží Uhříněves, Benice)

Přestup na metro: žádný

Doba jízdy: 9/11 min (Benice – Nádraží Uhříněves  (bez zajíždění přes Uhříněves)), 13/- min (Benice – Nádraží Uhříněves (se zajížděním přes Uhříněves)

Délka linky: 4 km (Benice – Nádraží Uhříněves  (bez zajíždění přes Uhříněves)), 5/- km (Benice – Nádraží Uhříněves (se zajížděním přes Uhříněves)

Zastávky:

NÁDRAŽÍ UHŘÍNĚVES (V) – Picassova (Z) – Nové náměstí – { Uhříněves (Z) – Nové náměstí (Z) } – Ke Kříži – Lnářská (×) – Rájecká (×) – K Lipanům (×) – BENICE 

Historie:

Tento článek pojednává o lince spojující městskou část Benice s Uhříněvsí, do 29. 4. 2017 pod číslem 265. Článek o lince 228 Černokostelecká – Dubeč bude doplněn do zrušených linek.

Solaris Urbino 8.9 LE v ulici Květnového povstání (foto: LN)

Linka 265 byla zavedena 16. listopadu 1981 v trase: Černokostelecká – Malešická továrna – Průmyslová – Dolnoměcholupská (dnes: Dolní Měcholupy) – Picassova – Lidový dům (dnes: Nové náměstí) – U Mlejna – Benice (dnes: K Lipanům) – Lipany. Na Černokosteleckou jezdila pouze ve špičkách pracovních dnů a zbylé spoje byly ukončeny na Nádraží Uhříněves. Oproti doposud provozovaným linkám jezdila nová městská linka mnohem častěji (interval 70 – 90 min, starší linky měly cca 6 spojů denně). První změna nastala 31. 7. 1982, při které byla vedena i přes zastávku MNV Benice (dnes: Benice). 

midibus na lince 228 přijíždí do zastávky Benice (foto: LN)

Další změna nastala s prodloužením metra A dne 5. července 1990 na Skalku, kdy byla linka prodloužena právě sem. Kromě prodloužení na Skalku byla pro cestující i další výrazná změna. Jednalo se o prodloužení všech spojů do celé trasy, což pro ně bylo velkým přínosem. 

První změna ve 21. století se udála 15. prosince 2002, kdy byla prodloužena z Lipan do Kolovrat na Tehovičky, přičemž nový úsek obsluhovala jen v PD od 7 do 19 hodin.  

vršovický Solaris Urbino 8.9 LE za malou chvíli odjede ze zastávky K Lipanům (foto: LN)

S prodloužením linky metra A na Depa Hostivař byla linka 265 28. května 2006 zkrácena do nové konečné linky A. K 1. červenci 2006 byla zkrácena do Benic. Úsek dosud provozovaný linkou 265 byl převeden na linku 267 (Háje – Horčičkova – Bellova – Na Vrchách – Picassova – Lidový dům – Uhříněves – Kolovraty – Tehovičky – Škola Kolovraty – Lipany). Pro Kolovraty to mělo výhodu v tom, že měly spojení jak na metro A, tak i na metro C. Linka 265 se do Kolovrat vrátila 14. prosince 2008, ale v trochu pozměněné trase: Depo Hostivař – Malešická továrna – Průmyslová – Dolní Měcholupy – Picassova – Nové náměstí – Lnářská – Benice – Lipany – Škola Kolovraty – Kolovraty. 

Solaris Urbino 8.9 LE ev. č. 2067 míří do Benic (foto: LN) 

14. června 2009 došlo ke zkrácení všech spojů kromě špiček pracovních dnů na Nádraží Uhříněves. Důvodem tohoto zkrácení bylo navázat linku na vlaky ČD a netahat jí společně s vlakem dále do centra. Bohužel při zavádění metropolitní sítě byl tento trend tvrdě zdůrazněn, a tak byly od 1. září 2012 všechny spoje zkráceny do trasy Nádraží Uhříněves – Lipany – (Kolovraty). Úsek Kolovraty – Lipany obsluhovala jen vybranými spoji v PD.

S celkovou reorganizací autobusového provozu v okolí Uhříněvsi je 29. 4. 2017 linka zkrácena do Benic, mezi Kolovraty a Benicemi byla nahrazena linkou 226, a zároveň byla přečíslována z 265 na 228.

Ikarus E-91 na lince 228 v Benicích (foto: LN)

Od zřízení (16. listopadu 1981) do 14. března 1992 byla linka provozována ČSAD. Poté byla vypravována DPP, ale od 1. března 1993 se na jejím provozu podílí během odpolední špičky dopravce Dohnalík, kterého od 1. června 1994 střídá v ranní špičce živnostník Milan Koch. Teprve 1. července 1995 provoz na lince přebírá Dopravní podnik. Po většinu doby její existence byla linka osazována standardními autobusy, ale od 12. února 2011 jsou na ni během víkendů nasazovány midibusy, které od 1. září 2012 vyrážejí i v pracovní dny.

Mapa:


Intervaly:

Pracovní den
Sobota a neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
30
60
30
60
60
60
60
1 spoj ve směru na Nádraží Uhříněves
a) Nádraží Uhříněves – Benice (bez zajíždění přes Uhříněves) b) Nádraží Uhříněves – Benice (se zajížděním přes Uhříněves)

Zajímavá místa na trase:

  • Nádraží Uhříněves, Picassova – evangelický kostel (Husova kaple), obřadní síň, Legionářský dům, železniční stanice Praha-Uhříněves, Husovo náměstí

     

    Evangelický kostel (Husova kaple) (zdroj: Mapy.cz autor: jirizmecholup)

  • Nové náměstí – Uhříněveské muzeum, Místní knihovna Uhříněves, Úřad městské části Praha 22
  • Uhříněves – Kostel Všech svatých, Zámek Uhříněves, Cukrovarský rybník,Výzkumný ústav živočišné výroby, Divadlo U22

kostel Všech svatých v Uhříněvsi (foto: OK)

  • Rájecká – rybníky Nadýmač I, Nadýmač II, Malá Vodice a Velká Vodice 
  • K Lipanům – Hřbitov Benice
  • Benice – Úřad městské části Praha-Benice

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Video z linky:

Vytvořeno: 3. 6. 2014 – Martin Chour
Aktualizováno: 5. 6. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

10 reakcí na Linka 228

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *