Linka 119

 

Pražská autobusová linka 119

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: kloubový

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)

Konečné zastávky: 2 (Nádraží Veleslavín, Letiště / Terminál 1)

Přestup na metro: A

Doba jízdy: 17 min

Délka linky: 8 km

Zastávky:

NÁDRAŽÍ VELESLAVÍN (A) – Divoká Šárka – Nová Šárka (×) – Dědina (×) – K Letišti (×) – Terminál 3 (×) – U Hangáru (×) – Schengenská (Z) (×) – Terminál 1 (T) – Terminál 2 – TERMINÁL 1 (Z) – LETIŠTĚ (T)

Historie:

Linka 119 byla zavedena 3. ledna 1966 jako přečíslovaná linka 225, která od roku 1959 jezdila v trase Náměstí Republiky – Letenské náměstí – Náměstí Říjnové revoluce (dnes Vítězné náměstí) – Ruzyně,,letiště. Provoz byl celotýdenní. Od 8. listopadu 1967 byla vedena po nové Evropské ulici, v té době nazvané ještě Leninova třída.

119elinka 119 v zastávce Červený Vrch (foto: Archiv DP)

119clinka 125 (pův. linka 119) v roce 1964 (screen: Archiv DP)

K 4. červenci 1968 došlo k přejmenování zastávek a linka 119 byla prodloužena k novému letišti (dnešní terminály 1 a 2). Trasa tedy byla: Náměstí Republiky – Staré letiště (dnes Terminál 3) – Ruzyně, Nové letiště (dnes Letiště Ruzyně). Mezi roky 1971-1974 jezdila pod číslem 219 kvůli síti tzv. překryvných linek, kdy se za linky řady 1xx platila 1 Kčs a za linky 2xx 2 Kčs. 6. března 1972 byla zkrácena do zastávky Revoluční (dnes poblíž zast. Dlouhá třída).

linka 119 - rok 1976linka 119 v roce 1978 – trase mezi lety 1972 – 1983 (foto: MCH)

Po otevření prvního úseku metra C tak získala opět číslo 119 a beze změn zůstala až do 3. května 1983. Tehdy byla zkrácena k metru A na Leninovu (dnes Dejvická), které sem jezdilo už od roku 1978 a nasazeny byly kloubové vozy.

linka 119 na Nádraží Veleslavín (foto: JAH)

Další změna nastala v oblasti letiště, kudy projížděla od 17. ledna 2006 ve směru Letiště následovně Dejvická – Divoká Šárka – U hangáru – Terminál Sever 1 (dnes Terminál 1) – Terminál Sever 2 (dnes Terminál 2) – Letiště Ruzyně a ve směru Dejvická jela následovně Terminál Sever 1 (dnes Terminál 1) – Terminál Sever 2 (dnes Terminál 2) – Letiště Ruzyně – U hangáru – Divoká Šárka – Dejvická.

linka 119 projíždí zastávku Na Padesátníku (foto: JAH)

Od 5. prosince 2012 došlo spolu s přejmenováním letiště Ruzyně na letiště Václava Havla k přejmenování zastávky Letiště Ruzyně (výstupní) na Letiště a Letiště Ruzyně (nácestná směr Terminál 3) na Schengenská.

Od 7. dubna 2015 u příležitosti otevření úseku metra V.A z Dejvické do Motola byla linka 119 zkrácena do nového terminálu Nádraží Veleslavín.

linka 119 v zastávce Terminál 1 při cestě k metru (foto: JAH)

Další změna nastala 16. 1. 2016, kdy linka přestala zastavovat v zastávce Na Padesátníku (na znamení). Po nesouhlasu tamějších obyvatel, kteří byli odkázaní pouze na linku 191, Ropid 15. 10. 2016 zřídil zastávku Na Padesátníku i pro linku 100. Vzhledem ke krátké nástupní hraně nemohli zastávku využít cestující na invalidním vozíku nebo maminky s kočárky, protože z bezpečnostních důvodů byl v této zastávce zaveden výstup a nástup pouze předními dveřmi. S integrací Kladenska 26. 8. 2017 v zastávce Na Padesátníku zastavují linky 322, 323 a 324, díky čemuž byl zachován směr jak na Zličín, tak i obnoven směr na Nádraží Veleslavín. 

Od 3. 4. 2018 navazuje celoročně na každou soupravu metra (tisková zpráva Ropidu). 

119alinka 119 právě směřuje od letiště na Dědinu a Dejvice (foto: LN)

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
3
5
3
10
7,5
7,5
10
10
7,5
10

 

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Vozový jízdní řád linka 119 – 12. 1. 2015

Zajímavá místa na trase:

  • Divoká Šárka – přírodní rezervace Divoká Šárka – východiště – po červené (hradiště Dolní Liboc, koupaliště Divoká Šárka) – východiště – cyklostezka (Čertův mlýn)

b01 - Čertův mlýnČertův mlýn (foto: OK)

  • Terminál 3 – Terminál 3

Terminál 3 (zdroj: Mapy. cz, autor: Pavel Mrazek)

  • Terminál 1, Terminál 2, Letiště, Schengenská – Terminál 1, 2

905 - Ruzyně - letištěletiště Ruzyně (foto: OK)

Video z linky:

 

Zveřejněno: 7. 2. 2013
Aktualizováno: 23. 4. 2018 – Vojtěch Jánský
Zdroj historie: autobusy.org, vetinari.wz.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály
Video: Lukáš Nekolný

34 reakcí na Linka 119

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *