Pražská autobusová linka 195
Jezdí: celotýdně
Typ autobusu: kloubový
Konečné zastávky: 4 (Jesenická, Poliklinika Zahradní Město, Avia Letňany, Krausova)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 45/46/47 min
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Zastávky:
JESENICKÁ – POLIKLINIKA ZAHRADNÍ MĚSTO – Hlohová (x) – Centrum Zahradní Město – Zahradní Město – Na Padesátém – Skalka (A) – Donatellova (x) – Limuzská – Sídliště Malešice – Malešické náměstí (x) – Pod Táborem – Spojovací – Balkán (x) – K Žižkovu (x) – Nádraží Libeň (S) – Vysočanská (B) (S) – Prosek (C) – Nový Prosek (x) – Letňanská – Letňany (C) – Výstaviště Letňany (x) – Boletická (x) – Rychnovská (+) – Staré Letňany – AVIA LETŇANY (X) – KRAUSOVA
Historie:
Linka 195 se od svého zřízení řadí mezi tzv. tangenciální linky, protože spojuje sever s jihem metropole. Trasa v centrálním úseku se na pražské poměry vyznačuje až neobvyklou stálostí, kterou vyrušují snad jen sporadická zřizování a přemisťování nácestných zastávek, avšak její severní koncový úsek se tím moc pyšnit nemůže.
Linka 195 byla zřízena 9. května 1974. Právě v tento den byl otevřen první úsek metra C v trase Sokolovská (dnes Florenc) – Kačerov. Linka byla zavedena v trase: Nádraží Čakovice – Letňany (dnes Avia Letňany) – Nový Prosek – Prosek – Náměstí Lidových milicí (dnes Vysočanská) – Harfa (dnes Nádraží Libeň) – Spojovací – Sídliště Malešice – Limuzská – Velkoprodejna Skalka (dnes Skalka) – Skalka (cca dnes Na Padesátém) – Zahradní Město – Cíl (dnes Centrum Zahradní Město) – Hlohová – Sídliště Zahradní Město západ (dnes Jesenická).
kloubový SOR v ulici Ke Klíčovu při výluce Vysočanské estakády (foto: JAH)
První změna na 195 nastává 1. 2. 1988. V tento den se rozšiřují plochy areálu podniku Avia Letňany, který zneprůjezdnil část staré čakovické silnice. Veškerá silniční doprava včetně autobusových linek musela být odkloněna. Linky obsluhující Miškovice, Čakovice a Třeboradice byly odkloněny a Avii objížděly. Avšak dělnické linky (262, 263, 267) a 195 byly zkráceny k jižní bráně Avie.
Ke 30. září 2001 dochází k reorganizaci provozu v oblasti Čakovic. Linka je nově provozována v trase: Jesenická – … – Prosek – Dobratická – Tupolevova – Červený mlýn (dnes Obchodní centrum Čakovice) – Nádraží Čakovice – Ke Stadionu – Čakovice. Důležité je upozornit na změnu trasy linky i v oblasti Letňan. Trasa je nově místo ulice Beranových vedena ulicí Tupolevovou.
Karosa B741 vjíždí do terminálu Letňany (foto: MCH)
Od 9. května 2003 je nově vedena ulicemi Prosecká a Tupolevova a je zřízena zastávka Výstaviště Letňany. Od 30. 8. 2003 obsluhu Čakovic přebírá přetrasovaná a posílená linka 140. Proto může být linka 195 odkloněna do trasy: Jesenická – … –Tupolevova – Krausova – Avia Letňany. Přesně po 34 letech (8. května 2008) od jejího zřízení zajíždí do nověvzniknuvšího terminálu Letňany.
Obratiště u rychle osidlovaného sídliště Čakovice je až roku 2007 využito vybranými (později všemi) spoji linky 233. Doprava k tomuto sídlišti je ještě více zkvalitněna 30. 8. 2008, kdy je linka 233 zrušena a její spoje přebírá 195 v upravené trase: Jesenická – … – Tupolevova – Obchodní centrum Čakovice – Nádraží Čakovice – Čakovický zámek – Sídliště Čakovice. Obyvatelé tohoto sídliště získali celodenní a celotýdenní spojení a také dále než jen k nejbližší stanici metra.
Karosa B941 evidenčního čísla 6239 na lince 195 v zastávce Poliklinika Zahradní Město (foto: TP)
Poslední změna na lince 195 nastává 15. října 2016, kdy je nově vedena v trase: Jesenická – Hlohová – Centrum Zahradní Město – Zahradní Město – Skalka – Sídliště Malešice – Malešické náměstí – Spojovací – Nádraží Libeň – Vysočanská – Prosek – Nový Prosek – Letňany – Staré Letňany – Avia Letňany – Krausova. Hlavním důvodem změny trasy bylo soustavné přetěžování linky 158, která zajišťovala smysluplnou obsluhu rozrůstajícího se sídliště u zastávky Staré Letňany. Linka 195 nabídla za cenu mírného prodloužení intervalu kloubové vozy.
Linka je po celou dobu své existence spjata s autobusy DPP. Do 1. 11. 2010 byly na linku vypravovány autobusy standardní délky. Po tomto datu je zaveden smíšený provoz kloubových a standardních autobusů. Od 1. října 2011 jsou na všechny spoje vypravovány kloubové autobusy.
Intervaly:
a) Krausova-Avia Letňany b) Avia Letňany- Jesenická |
Zajímavá místa:
- Nový Prosek – Knihovna Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, Knihovna Historického ústavu AV ČR, v. v. i.
- Prosek (M-C) – vinařství U Kapličky, s.r.o., kostel sv. Václava na Proseku
- Vysočanská (M-B) – Úřad městské časti Prahy 9, galerie 9, sídlo Dopravního podniku hlavního města Prahy, Divadlo Gong, Městská knihovna v Praze
- Nádraží Libeň (M-B) – nádraží Libeň
- Balkán (x) – park Višňovka
- Pod Táborem – SPŠ Zeměměřická, Střední policejní škola MV ČR, SOU zahradnické
- Malešické náměstí – zámek Malešice
- Skalka (M-A) – Městská knihovna v Praze, Ústřední statistická knihovna ČSÚ
- Centrum Zahradní Město – Městská knihovna v Praze, JUDr. Pavel Dosoudil
- Poliklinka Zahradní město– Poliklinika Zahradní Město, spol. s r.o., hřbitov
- Jesenická – Tělovýchovná jednota ASTRA Zahradní město
Staré jízdní řády:
- Linka 195 – 15. 1. 2018
- Linka 195 – 1. 9. 2013
- Linka 195 – 20. 8. 2013
- Linka 195 – 30. 6. 2012
- Linka 195 – 16. 3. 2013
- Linka 195 – 18. 2. 2013
- Linka 195 – 20. 11. 2012
- Linka 195 – 1. 9. 2012
- Linka 195 – 30. 6. 2012
Fotografie z linky:
linka 195 na Tupolevově (foto: MCH)
linka 195 přijíždí do zastávky Pod Táborem (foto: MCH)
Video z linky:
Vytvořeno: 21. 8. 2013
Aktualizováno: 5. 8. 2017 – Antonín Jelínek
Aktualizováno: 19. 1. 2018 – Vojtěch Jánský
video: Lukáš Nekolný
8 reakcí na Linka 195