Linka 130

 

Pražská autobusová linka 130

V provozu: pracovní dny

Typ autobusu: standardní 

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano 

Konečné zastávky: 2 (Zličín, Chaplinovo náměstí)

Přestup na metro: B

Doba jízdy: 30/31 min

Délka linky: 13/14 km

Zastávky:

ZLIČÍN (B) – Obchodní centrum Sárská (T) – Bavorská – Lýskova (×) – Stodůlky (B) – Hlávkova (×) – Řeporyjské náměstí – Zahrádky (×) – K Austisu (Z) (×) – Za Farou (×) – Slivenec – K Holyni – Návětrná (Z) (×) – Smaragdová (Z) (×) – V Remízku (Z) (×) – Opálová (T) (×) – Nový Slivenec (×) – Štěpařská (×) – Poliklinika Barrandov – CHAPLINOVO NÁMĚSTÍ

Historie:

 

 

Dočasná výluka trolejbusové trati do Jinonic zapříčinila zavedení náhradní autobusové linky, označené jako 130. Ta vyjela 3. července 1961 v trase: Košíře, Mentlíkova (dnes: Klamovka) – Jinonice, Motorlet (dnes: U Waltrovky) – Jinonice (dnes: Butovická). Jezdila celodenně a celotýdenně. V úseku Jinonice a Jinonice, Motorlet jely jen vybrané spoje. Po ukončení výluky byla 22. září 1961 zrušena a trolejbusy se vrátily na svoji obvyklou trasu. 

Mezi 9. červencem 1962 a 23. červencem 1962 se vrátila a opět nahrazovala trolejbusy do Jinonic, tentokrát v trase: Košíře, Pod Klamovkou (dnes: Klamovka) – MotorletJinonice. I při této výluce jezdila celodenně a celotýdenně. 

 Citybus 12M, nasazený na linku 130, před malou chvílí obsloužil Novou kolonii a nyní odbočuje z ulice Armády do ulice Pod Kulturním domem (foto: Tomáš Smetana/)

Na potřetí vyjela 16. března 1964 v trase: Košíře, Demartinka (dnes: Klamovka) – U MěchurkyMotorletJinonice. Jezdila celodenně a celotýdenně. Trasa se kromě zastávek od výše zmiňovaných vůbec nelišila. Již nesloužila jako náhradní doprava za přerušení provozu trolejbusů, nýbrž sloužila jako běžná městská linka. 

Následně byla 4. října 1965 prodloužena do trasy: Smíchov, Anděl – Vrchlického (dnes: Klamovka) – U MěchurkyMotorlet VidouleJinonice, ZPA (nacházela se v místech Galerie Butovice; ZPA = Závody průmyslové automatizace). 

 vedení linky 130 mezi lety 1965 – 1985 (screen: VV)

Od 8. listopadu 1980, v tento den bylo prodlouženo metro C na Jižní Město, jela mezi Jinonickou a Andělem pouze ve špičkách pracovních dní. Od 1. září 1983 do 5. listopadu 1984 byl na lince veden jeden školní spoj, který z Anděla pokračoval přes Karlovo náměstí na Náměstí Míru. 

S otevřením metra B ze Sokolovské (dnes: Florenc) na Smíchovské nádraží byla 3. listopadu 1985 upravena do trasy: Moskevská (dnes: Na Knížecí) – KlamovkaU MěchurkyMotorletVidouleKarlštejnskáZPA Jinonice – Malá Ohrada (dnes: Archeologická) – Velká OhradaSlatinováŘeporyjské náměstí. Od 21. dubna 1986 jela dnešní Karlštejnskou, čímž vynechala zastávku Jinonice (dnes: Butovická). 

 

S prodloužením metra B ze Smíchovského nádraží na Dukelskou (dnes: Nové Butovice) byla 27. října 1988 upravena do trasy: MoskevskáKlamovka – U Měchurky – Vidoule – Švermova (dnes: Jinonice) – Sídliště JinoniceKarlštejnská – Dukelská (dnes: Nové Butovice) – Cvetkovova (dnes: Nárožní) – Stodůlky (dnes: Sídliště Stodůlky). Od 16. prosince 1989 byla mezi Cvetkovou a Stodůlky vedena přes Novou kolonii. Se spuštěním tzv. metropolitní sítě linek byla 1. září 2012 zrušena a nahrazena linkami 137 a 176

vedení linky 130 od roku 1988 do roku 2012 (screen: VJ)

S reorganizací tramvajového provozu došlo 28. srpna 2016 ke změně vedení autobusových linek v oblasti Barrandova a Jihozápadního Města. Linka 230 se zkracuje do trasy Filmové ateliéry – Chaplinovo náměstí – Klukovice – Slivenec – Holyně. Na Jihozápadní město ji nahradila linka 130 v trase Chaplinovo náměstí – Slivenec – Řeporyjské náměstí – Stodůlky – Bavorská – Zličín. Linka 130 jezdí v ranní a odpolední špičce. Díky této změně bylo zpřehledněno linkové vedení autobusů v oblasti Barrandova. Od 1. září 2018 jezdí linka 130 i v pracovní dny dopoledne. 

schéma trasy linek 130 a 230 po změně na konci srpna 2016 (zdroj: Ropid.cz) 

Linka je spjata s autobusy DPP, ten na ni nasazoval standardní autobusy, ale od 

 

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota a neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
30 60
30


Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Zličín – metropole Zličín, depo Zličín
  • Lýskova – kostel sv. Jakuba Staršího
  • Řeporyjské náměstí – kostel svatého Petra a Pavla – Úřad městské části Praha – Řeporyje – východiště do Dalejského údolí (NPP Dalejský profil)

Řeporyjské náměstí s kostelem svPetra a PavlaŘeporyjské náměstí s kostelem sv. Petra a Pavla (foto OK)

  • Slivenec – kostel Všech svatých – pomník Mistra Jana Husa – východiště po modré turistické značce do Holyně a Velké Chuchle (bývalá Pacoldova vápenka, Radotínsko-chuchelský háj, Prokopské údolí) – východiště po červené turistické značce (mlýny, Radotínsko-Chuchelský háj, PR Radotínské údolí, lom Cikánka, rozvodna Řeporyje, NS Sliveneckého mramoru) – úřad městské části Praha-Slivenec

148 - Slivenec - kostel Všech svatýchkostel Všech svatých (foto: OK)

Video z linky:

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *