Linka 176

 

Pražská autobusová linka 176

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)

Konečné zastávky: 2 (Karlovo náměstí, Stadion Strahov)

Přestup na metro: B

Doba jízdy: 15 min

Délka linky: 5 km

Zastávky:

KARLOVO NÁMĚSTÍ (B) – Palackého náměstí (B, T) – Jiráskovo náměstí (×) – Arbesovo náměstí – Švandovo divadlo – Kobrova (×) – Holečkova – Hřebenka – U Palaty – STADION STRAHOV

 

Historie:

Linka 176 tradičně propojovala a stále propojuje centrum se Smíchovem a Strahovem, v minulosti ale pokračovala daleko dále do centra Prahy.

176bautobus na lince 176 na Palackého náměstí vpravo se sochou Františka Palackého (foto: LN/2016)

Než se ale dostaneme k samotné lince 176, bylo by dobré naťuknout historii zdejší oblasti. Ve 40. letech zde byla vybudována nová trolejbusová trať, na které byla od 18. června 1948 zřízena účelová trolejbusová linka „S“, která dopravovala cvičící na všesokolský slet, zrušena byla 9. července 1948 po skončení sletu. Trvale sem byla zavedena trolejbusová linka o půl roku později. Od 1. října 1948 se na mapách pražské sítě objevila linka 53, která propojovala Václavské náměstíHřebenkou – dále na Strahov nic nejezdilo. V provozu byla celodenně a celotýdenně do 31. května 1966, kdy sem byla převedena l. 60.

Šedesátka zde nezůstala dlouho a o rok později je 24. ledna 1967 nahrazena novou linkou 51, která v trase Bělocerkevská – Orionka – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Jiráskovo náměstí – Náměstí Sovětských tankistů (dnes Švandovo divadlo) – Hřebenka – Spartakiádní (dnes U Palaty) – Strahov, Stadion jih (dnes Stadion Strahov) spojuje jako první Strahov s centrem a Vinohrady.

posledni_trolejbusposlední den provozu trolejbusové linky 51 a zároveň trolejbusů v Praze (foto: MCH)

V následujících letech dochází k likvidaci trolejbusové sítě v souvislosti s levnou naftou a výstavbou pražského metra. Linka 51 je 5. července 1972 zkrácena od Strahova na Orionku a 15. října 1972 vyjíždí jako poslední trolejbusová linka naposledy. O den později je zavedena v úvodu již zmíněná autobusová linka 176, která vznikla v obdobné trase a ve stejném rozsahu jako trolejbusová linka 51. Trasa: Stadion Jih (dnes Stadion Strahov) – Spartakiádní (dnes U Palaty) – Hřebenka – Náměstí Sovětských tankistů (dnes Švandovo divadlo) – Jiráskovo náměstí – Karlovo náměstí – Náměstí Míru – Šumavská – Orionka – Kremelská (dnes Murmanská) – Průběžná (v té době v zast. Pod Rapidem).

S otevřením prvního úseku pražského metra je k 9. květnu 1974 zřízena zastávka I.P.Pavlova (linka je přeložena ze Žitné do Ječné ulice), k jiné změně nedochází. Nikdo by ale nečekal, že linka 176 byla o 2 roky později prodloužena (30. srpna 1976) ještě dále – na sídliště Rybníčky, poblíž Skalky. Sem je vedena přes zastávku Štěchovická a blokově se obrací ulicemi Slapská a Dobročovická. Nahrazuje tak část linky 180 (Karlovo náměstí – I.P.Pavlova – Orionka – Pod Rapidem), která je zkrácena ze zast. Sídliště Rybníčky do zast. Pod Rapidem.

176aautobus na lince 176 vjíždí do nástupní zastávky Stadion Strahov (foto: LN/2014)

S otevřením 20. prosince 1980 úseku II.A (Náměstí Míru – Želivského) pražského metra je 176 zkrácena od Strahova na Náměstí Míru. Změn se dotýká i plno dalších linek, které jsou buď zrušeny, zkráceny nebo prodlouženy tak, aby nekopírovaly metro A a navážely cestující na něj. Na Sídliště Rybníčky je místo 176 vedena linka 155.

Hned další změna souvisí opět s metrem. 3. listopadu 1985 byl zprovozněn první úsek metra B ze Sokolovské (dnes Florence) na Smíchovské nádraží. Stosedmdesátšestka byla zkrácena do dnešní trasy Karlovo náměstí – Stadion Strahov. Současně byla 191, která 176 dopomáhala od roku 1973 v úseku Náměstí Sovětských tankistů – Stadion Strahov převedena přes Klamovku.

176cCitelis vypravený na linku 176 na Palackého náměstí (foto: LN/2016)

V následujících letech nedošlo k žádným změnám. 23. října 2007 byla ve směru z centra zřízena zastávka Palackého náměstí. Velkou odezvu za sebou zanechaly změny v září 2012 se spuštěním tzv. metropolitní sítě. Při nich byla 176 prodloužena přes Spiritku, Podbělohorskou, Klamovku, Pod Šmukýřkou, U Waltrowky, Vidouli, Jinonice a Butovickou na Nové Butovice po trase zrušené linky 149 (Dejvická – Stadion Strahov – Nové Butovice) a 130 (Na Knížecí – Klamovka – Nové Butovice). I když tato změna žádný smysl neměla, snížil se počet linek, což byl jeden z cílů metropolitní sítě od září 2012. V novém úseku byla 176 vedena pouze několika málo spoji.

Kvůli požadavku na zavedení přímého spojení z Dejvic na Smíchov, které do září 2012 zajišťovala linka 217, přistoupil Ropid ke změně na linkách 143 a 176. Stočtyřicettrojka byla prodloužena ze Strahova po trase 176 přes Klamovku na Nové Butovice a linka 176 byla 15. září 2014 zkrácena zpět na Stadion Strahov.

linka 176 Citybus 12M Nové Butovice 2014

linka 176 na Nových Butovicích (foto: MCH/2014)

Od 6. listopadu 2004 do 30. srpna 2008 existovaly na lince 176 noční spoje, tj. 176 byla provozována do cca druhé hodiny ranní. Tyto spoje byly zrušeny v roce 2008 a převedeny na prodlouženou linku 510. Od roku 2014 jsou všechny spoje linky garantovaně nízkopodlažní.

Linka byla po celou dobu provozována standardními autobusy Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Mapa:

176

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
6*
10
7,5*
20
15
15
20
20
15
20

* od června do října je v ranní špičce provozována v int. 7,5 minuty a v odpolední špičce v int. 10 minut   Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavosti na trase:

  • Karlovo náměstí – Karlovo náměstí – Faustův dům – Kostel sv. Cyrila a Metoděje
  • Palackého náměstí – Zítkovy sady – socha Františka Palackého

d37 - pohled z Palackého mostu na Rašínovo nábřeží a Vyšehradpohled z Palackého Mostu směrem na Výtoň (foto: OK)

  • Jiráskovo náměstí – Tančící dům – pomník Aloise Jirásek
  • Arbesovo náměstí – socha Jana Arbesa
  • Švandovo divadlo – zahrada a náměstí Kinských
  • Kobrova – zahrada a letohrádek Kinských – Národopisné muzeum v Praze – bývalý klášter Sacré Coeur – Kostel Srdce Ježíšova – mini ZOO – pomník Hany Kvapilové v zahradě Kinských v Praze – kostel sv. Michala – Petřinské sady

816 - Smíchov - letohrádek Kinskýchletohrádek Kinských (foto: OK)

  • Holečkova – kostel sv. Gabriela
  • Stadion Strahov – Stadion Strahov

Video z linky:

linka 176 v trase Stadion Strahov – Karlovo náměstí (video: Dušan Kováčik)

Zveřejněno: 21. 6. 2013 Aktualizováno: 4. 6. 2016 Autor: Martin Chour Zdroj: dobové informační materiály, vetinari.wz.cz, autobusy.org, ropid.cz

One Response to Linka 176

  1. Jan Pondělíček říká:

    U linky 176 chybí informace, o tom, že zastávka U Palaty je na znamení. U zastávky Hřebenka je zároveň domov pro zrakově postižené Palata. Můžete to opravit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *