Linka 137

 

Pražská autobusová linka 137

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 4 (Na Knížecí, Jinonice, Nové Butovice, Velká Ohrada)

Přestup na metro: B

Doba jízdy:  30 min

Délka linky: 13 km

Zastávky:

NA KNÍŽECÍ (B) (V) – Ženské domovy (Z) (×) – Santoška – Václavka – Malvazinky – Urbanova – Farkáň –  U Waltrovky – U Waltrovky (T) (×) – Hutmanka (×) – Vidoule (×) – JINONICE (B) – Sídliště Jinonice (x) – Stará Stodůlecká (×) – NOVÉ BUTOVICE (B)Nové Butovice (B) (T) – Nušlova (×) – Bucharova – Nárožní (×) – Nová Kolonie (×) – Mládí (+) – Kovářova-KD Mlejn – Luka – Amforová – Píškova – Červeňanského (×) – Ohradské náměstí (×) – VELKÁ OHRADA

Historie:

Jako jedna z prvních autobusových linek byla zavedena linka E (předchůdce 137), která nově spojovala především Smíchov s Walterovou továrnou a Malvazinkami: Smíchov, Plzeňská třída – Santoška – Smíchov, Malvazinka – Jinonice, Walterova továrna (dnes U Waltrovky) – část spojů končila na Malvazinkách. 7. listopadu byla ještě prodloužena přes Vidouli do Jinonic.

137a

od 60. do 80. let byla 137 od Anděla vedena přes Karlovo náměstí, I. P. Pavlova přes Strašnice až na Zahradní Město (foto: archiv DP)

V podobné trase byla o dva roky později zavedena linka J (11. března 1928), která z Malvazinek jela na Smíchov, Staroměstské náměstí až na Těšnov (předchůdkyně linky 112). Nakonec v roce 1930 linka J pohltila linku E. I linku J čekal za 9 let podobný osud v oblasti Smíchova. Nedošlo sice ke zrušení, ale ke zkrácení v roce 1939 pouze do trasy Pelc-Tyrolka – Troja, ZOO.

1. října 1939 totiž vyjela v trase Ženské domovy – Anděl – Knížecí – Ženské domovy – Santoška – Walterova továrna (dnes U Waltrovky) trolejbusová linka W. Jedná se tak o jednu z mála zavedených linek během II. světové války, jelikož spíš panoval v ostatních oblastech opačný trend.

468 - linka 137 Na Knížecí DPP Karosa B 731 7246

Karosa B 731 na Knížecí v červnu 2012 směřuje k Walterově továrně (foto: MCH)

Z Walterovy továrny byla po válce 17. října 1948 prodloužena do Jinonic, kam vedla původně  do roku linka E. Zároveň došlo v roce 1947 k přeznačení všech trolejbusových linek na číselné označení, které čekalo za 5 let i autobusy. Naše linka dostala číslo 52. V 50. letech došlo k rozšíření počtu zaměstnanců Walterovy továrny a to vedlo i k posílení zdejší trolejbusové linky 52, kterou doplnila linka 56 (1. 11. 1954 přeznačena na l. 60) v trase Motorlet (dnes U Waltrovky) – Knížecí – Anděl – Smíchov, S. M. Kirova (v ulice Matoušova) – Karlovo náměstí – Náměstí Míru – Bělocerkevská – Průběžná.

I přes vedení k Motorletu už dvou trolejbusových linek, došlo ještě k posílení autobusovou linkou 130 v trase Motorlet – Jinonice na počátku 60. let. Těžké časy trolejbusů kvůli levné naftě pro autobusy a s tím jejich postupný zánik se ukázal aktuálním koncem 60. let. 31. března 1969 byla zrušena trať Motorlet – Jinonice a po 2 měsících i trať Motorlet – Knížecí.

SAM_2656

Karosa B 951, nasazená na linku 137, v terminálu Na Knížecí (foto: MCH)

To vedlo k zavedení nové autobusové linky, námi popisované 137, která měla nahradit obě trolejbusové linky (zejména linku 60) v trase Zahradní Město, Průběžná – Murmunská – Orionka – Řipská (linka vedla od Orionky na nám. Míru Slezskou ulicí) – Náměstí Míru – vedla ulicí Štěpánská, Žitná a Anglická – Karlovo náměstí – Knížecí – Motorlet. 3. listopadu 1969 došlo k prodloužení do zastávky Sídliště Zahradní Město-západ (dnes Jesenická). S otevřením prvního úseku metra C 9. května 1974 došlo k vedení linky 137 Ječnou ulucí přes I. P. Pavlova, kde byla možnost přestup na nové metro C.P2241479

i Citelis 12M se vydal v posledních dnech provozu linky 137 na Sídliště Stodůlky (foto: MCH)

137a 001linka 137 v letech 1974 – 1980 (screen: MCH)

Vytlačování autobusových linek z centra a nahrazování jich metrem se dotklo ve 2 etapách i linky 137. V první byla 20. prosinci 1980 (nové metro A mezi Náměstí Míru a Želivského) zkrácena na Náměstí Míru, od 3. listopadu (nové metro B mezi Smíchovským nádražím a Sokolovskou) pak zkrácen na Knížecí (původně pojmenované Moskevská). Část spojů jezdila do roku 1990 v sedlech stále do Jinonic, poté došlo ke zkrácení i těchto spojů a všechny spoje jezdily v trase Na Knížecí – Santoška – Malvazinky – Motorlet.

K opětovnému prodloužení přes Vidouli do Jinonic došlo 1. září 2012, kdy byla navíc prodloužena až na Nové Butovice. S  tím byla zrušena i doplňková linka 130, která toto spojení zajišťovala od 60. let. Provoz v úseku U Waltrovky – Nové Butovice by zpočátku ve špičkách, od 10. října i dopoledne a od 29. června 2013 celotýdenně (ve špičkách po 30 min, v ostatním období po 60 min). Navíc byla z Butovic prodloužena přes Bucharovu a Mládí na Sídliště Stodůlky.

137cvětšina spoů linky 137 končí od Smíchova v obratišti U Waltrovky (foto: LN)

Poslední změna nastala s otevřením metra A do Motola 7. dubna 2015, kdy byla převedena do dnešní trasy: Na Knížecí – Malvazinky – U Waltrovky – Vidoule – Jinonice – Nové Butovice – Bucharova – Bavorská. Většina spojů jezdí v trase Na Knížecí – U Waltrovky, další spoje po cca 30 – 60 min pokračují přes Butovice na Bavorskou s tím, že vložené spoje ve špikách jezdí ještě v úseku Nové Butovice – Bavorská. K 1. květnu 2016 proběhli další úpravy linkového vedení v západní části Prahy, které měly doladit nedostatky, které byly zapříčiněny s otevřením nového metra A do Motola. Linka 137 byla z Bucharovy odkloněna přes Mládí, Luku a Amforovou na Velkou Ohradu, kde je ukončena dodnes. V úseku Nové Butovice – Velká Ohrada je v provozu v PD od 6 do 20 po půl hodině, v úseku Nové Butovice – U Waltrovky celotýdenně po půl hodině.

137bs otevřením metra A do Motola se linka 137 vydala od 7. dubna 2015 až na Bavorskou (foto: LN)

Mapa:

137

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
a)
    4
7,5
4
10-20
7,5-20
7,5
10
10-20
7,5
10
b)
30
30
30
60
30
30
60
30
30
60
b)
30
30
30
a) Na Knížecí – U Waltrovky b) U Waltrovky – Nové Butovice c) Nové Butovice – Velká Ohrada

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Linka 137 vozový JŘ – 5. 1. 2015 Zajímavá místa na trase:

  • Santoška – kostel Československé církve husitské Praha – zahrada Santoška

087 - Smíchov - Santoškakostel Československé církve husitské Praha (foto: OK)

  • Václavka – Kordova vila Helenka, vila Václavka
  • Malvazinky – kostel sv. Filipa a Jakuba
  • Jinonice – východiště po žluté Prokopským údolím (kostel sv. Vavřince, Hradiště Butovice)

092 - Butovice - kostel svVavřincekostel sv. Vavřince (foto: OK)

Fotografie z linky: P2241478

linka 137 končila v letech 2013 – 2015 v obratišti Sídliště Stodůlky (foto: MCH)

P2141157

137 na Malvazinkách (foto: MCH)

P3230113137 přijíždí do zastávky Jinonice (foto: LN)

Video:

linka 137 v trase Sídliště Stodůlky – Na Knížecí (video: LN)

Zveřejněno: 7. 2. 2013 Aktualizováno: 17. 7. 2016 Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály

18 Responses to Linka 137

  1. jan říká:

    pošlete my na muj gmail nejake vozove jizdni řady linky ale jen nove v pdf

  2. olíček říká:

    Dobrý den,
    máte zde chybu linka 137 již končí na Velké Ohradě.

  3. X1 říká:

    Opravte prosím název zastávky z ”Amfortová” na ”Amforová”.

  4. X1 říká:

    Zastávka „Ženské domovy“ je pouze 1krát.

  5. X1 říká:

    S otevřením metra A do „Motole“?

  6. X1 říká:

    Zastávka „Sídliště Jinonice“ je na znamení.

    • tomj říká:

      Opět Vám děkujeme za upozornění, oprava provedena.

      V současnosti není v našich silách a časových možnostech hlídat průběžně každou sebemenší změnu, která se ve kterémkoli JŘ naskytne – jsme taky jen lidé.
      V případě, že máte zájem (a čas) provádět průběžně korektury článků (ať už všech, nebo jen části), napište nám, prosím, na náš e-mail tram-bus@seznam.cz a my Vaši pomoc rádi uvítáme.

  7. Liba říká:

    Moc hezky udelano
    Zavspominala jsem si
    Dekuji

    • Jana říká:

      Bože, to jsou tady hlupáci – zavSpomínala jsem si … Jste vůbec Češi?!

      • Jirka říká:

        Jako vážně budete řešit češtinu? Na rozdíl od Vás paní Líba poděkovala, což je milejší než nějaké peskování lidí za špatný pravopis.

        Pro autora webu
        Smekám klobouk za strávený čas nad přípravou tohoto webu.

  8. Jan Pondělíček říká:

    Od 1. července 2017 linka 137 končí v zastávce Malá Ohrada (dříve Nad Malou Ohradou) prosím opravte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *