Linka 153

 

Pražská autobusová linka 153

V provozu: pracovní dny (cca 6:30 – 20:00)

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Na Knížecí, Vidoule)

Přestup na metro: B

Doba jízdy:  15 min

Délka linky: 5 km

Zastávky:

NA KNÍŽECÍ (B) – Ženské Domovy (Z) (×)  – Santoška – Václavka – Malvazinky – Urbanova – Farkáň – U Waltrovky – U Waltrovky (×) – Hutmanka (×) – U Trezorky (×) – Jinonice – VIDOULE

Historie:

S linkou 153 se poprvé setkáváme od 21. února 1966 v trase Vysočany ÚZN – Klíčovská – Nový Prosek – Čakovice. Byla to varianta linky 152 bez zajíždění do oblasti Krocínky. V březnu následujícího roku byla prodloužena do obratiště ZPA Čakovice. K 17. dubnu 1967 došlo k rozšíření provozu i na večery všedních dnů. Nedlouho poté, 21. srpna 1967 byla linka zrušena a byla nahrazena linkami 141 a 151.

Karosa B951 ev.č. 4031 projíždí ulicí U Trezorky (foto: TC)

K znovuzavedení linky 153 došlo 31. března 1969 v trase Anděl – Motorlet jako náhrada za zrušené trolejbusové linky. V této trase až do zrušení v roce 1985 doplňovala linku 137. Od 9. dubna byl provoz dočasně zajišťován trolejbusy, protože autobusy Karosa ŠM 11 měly problémy s bržděním a autobusy Škoda 706 RTO zas s rozjezdy do prudkého kopce. Od 2. června byly na linku 153 opět nasazovány autobusy typu Karosa ŠM 11 s upravenými brzdami. Ke stejnému dni došlo k rozšíření provozu i na pracovní soboty. Již 4. srpna 1969 došlo k omezení provozu pouze na špičky pracovních dnů (bez pracovních sobot).

SOR NB12 na lince 153 projíždí ulicí Puchmajerova (foto: TC)

Další změna nastala až 16. října 1972, kdy byla prodloužena „stopadesáttrojka“ z konečné Motorlet až do Jinonic a nově jezdila celotýdenně. Již 18. března 1973 byla linka opět zkrácena k Motorletu a provoz byl omezen pouze na špičky pracovních dnů. Dne 5. dubna 1976 byla linka prodloužena z Anděla do zastávky S. M. Kirova (dnešní ulice Matoušova a V Botanice). Za dva roky, 2. května 1978 došlo k prodloužení do Jinonic a nově linka jezdila i o pracovních sobotách. To vydrželo až do 1. září 1980, kdy byl provoz omezen pouze na špičky pracovních dnů a k 15. březnu 1983 byla zkrácena do trasy Anděl – Jinonice. V souvislosti s otevřením 1. úseku metra linky B byla 3. listopadu 1985 linka zrušena. 

Se „stopadesáttrojkou“ jsme se mohli opět setkat od 1. září 1986 v trase Smíchovské nádraží – Nádraží Braník – Družná – Modřany, U Otočky. Byla to doplňková linka k lince 210. Provozována byla celotýdenně. Dne 24. dubna 1993 byla prodloužena do míst, kde se nachází dnešní zastávka Levského. Ke dni 26. května 1995 došlo v souvislosti s otevřením tramvajové trati k zrušení linky. S linkou 153 se setkáváme znovu až od 1. září 2009 v trase U Libušského potoka – Levského – Sídliště Libuš – Sídliště Písnice. Tentokrát byl dopravce Veolia Transport. Ke zrušení došlo za půl roku, 7. března 2010.

Řepský Citybus směřující Na Knížecí za zastávkou Malvazinky (foto: TC)

Zatím naposledy se linka 153 objevuje 7. ledna 2017 v trase Na Knížecí – Malvazinky – U Waltrovky – Jinonice – Vidoule. V této trase byla linka zavedena z důvodu uzavření stanice Jinonice a odklonem linky 137 ulicí U Trezorky pro zajištění obsluhy Vidoule. Provozována byla pouze v pracovní dny. Vzhledem k výlukovému charakteru však byla při otevření stanice Jinonice, dne 23.8.2017, opět zrušena.

Mapa:

 

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
15 – 30
30
20 – 40

Platný jízdní řád

Zajímavá místa na trase:

  • Santoška – kostel Československé církve husitské Praha – zahrada Santoška

087 - Smíchov - Santoška

kostel Československé církve husitské Praha (foto: OK)

  • Václavka – Kordova vila Helenka, vila Václavka
  • Malvazinky – kostel sv. Filipa a Jakuba
  • Jinonice – východiště po žluté Prokopským údolím (kostel sv. Vavřince, Hradiště Butovice)

092 - Butovice - kostel svVavřince

kostel sv. Vavřince (foto: OK)

Fotografie z linky:

Karosa B951E směřující na Vidouli za zastávkou Urbanova (foto: TC)

Citybus směřující Na Knížecí na konci ulice Puchmajerova (foto: TC)

SORka nasazená na linku 153 před zastávkou Farkáň (foto: TC)

Řepská Karosa B951E ev.č. 4103 stanicuje na zastávce Santoška (foto: TC)

Karosa opouští nástupní zastávku linky 153 a směřuje na Vidouli (foto: TC)

Video z linky:

Linka 153 v úseku Na Knížecí Vidoule (video LN)

Zveřejněno: 5. 11. 2017
Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály
Autor: Tomáš Cígler

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *