Dobrich

 

Dobrich (česky Dobrič, bulharsky Добрич) je město na severovýchodě Bulharska; jde o deváté největší město v zemi a o ekonomické a kulturní centrum oblasti Dobrudža. Nachází se asi 50 km severně od Varny, 480 km od Sofie a 320 km od Staré Zagory. Žije zde zhruba 85 402 obyvatel. Město je pojménováno podle vládce Dobrotitsa ze 14. století.

městský park (foto: MCH/2019)

První osídlení se datuje okolo 4–3. století př. n. l. Zdejší pravoslavný kostel sv. Jiří byl postaven v roce 1843. V roce 1878 bylo město osvobozeno Rusy od Turků (Osmanské říše). Po Bukurešťské smlouvě z roku 1913 patřilo město a okolí do roku 1940 Rumunsku.

některá místa jsou ve městě již neobydlené (foto: MCH/2019)

Od roku 1947 do roku 1989 bylo město součástí Sovětského svazu, nicméně architektura města stále připomíná tuto éru, kdy se město znatelně rozrostlo. Pro běžného turistu město tak není příliš zajímavé. Město bylo během své éry mnohokrát přejmenováno.

ve městě nalezneme plno takto zničených podchodů (foto: MCH/2019)

sídliště na severu města (foto: MCH/2019)

Železniční doprava:

Do města se dostanete vlakem po jediné železniční trati – ta jedním směrem vede na Varnu (5 párů spojů), tak také na sever na General Toshevo (2 páry spojů) – sem jezdí motorová jednotka, na Varnu pak lokomotiva se dvěma kupéčkovými vozy. Jediné zdejší nádraží se nachází na západě města. Vlak si můžete vyhledat na stránce virail.cz.

vlakové nádraží v Dobrichu (foto: MCH/2019)

 

nádraží z opačné strany (foto: MCH/2019)

Regionální doprava:

Autobusové nádraží se nachází v centru města. Většina zdejších spojů do okolí je zajišťována mikrobusy, resp. dodávkami. Jen na pár školních spojích se vyskytují 12 metrové vozy. Především se jedná o značku Mercedes. Dostat se odtud můžete např. do Varny, Sofie, Velkeho Tarnova, Targoviste, Shumenu, Ruse nebo Silistry. Vyhledat spojení můžete na stránce www.rome2rio.com a následně skrz dopravce zaplatit jízdenku.

autobusové nádraží v Dobrichu (foto: MCH/2019)

 

Městská doprava:

Městská doprava se v současné době skládá pouze z autobusů, ale není to tak dávno, co v Dobrichu jezdily také trolejbusy. Zrušeny byly v červenci 2014 a následně bylo sneseno trolejové vedení. Jezdily zde tedy 27 let, od roku 1987. Provoz zde byl organizován 10 linkami – 103, 104, 111, 123, 124, 131, 170, 176, 177 a 199. Dnes většina těchto linek jezdí jako autobusy, resp. midibusy.

jedno z původních obratišť trolejbusů (foto: MCH/2019)

I tak v současné době (konec roku 2019) připomíná trolejbusový provoz plno stožárů pro trolejové vedení a obratiště.

pořád ve městě nalezneme trolejbusové sloupy (foto: MCH/2019)

Autobusy dnes jezdí na 17 linkách označených čísly 111 – 306 (111, 124, 131, 170, 176, 201, 203, 208, 213, 215, 221, 233, 238, 248, 301, 304, 306). Na linky jsou převážně nasazovány dodávky nebo malé midibusy značek Mercedes-Benz, Renault, Fiat, Karsan, Otokar nebo BMC (u dopravce EOOD PP Dobrich, ovšem i ty mají maximálně 6 metrů). Není to ovšem tak dávno, co na MHD jezdil i kloubový autobus (ten jezdil minimálně do roku 2010).

Temsa Prestij dopravce PP Dobrich na lince 131 (foto: MCH/2019)

Většina linek jezdí po 15-60 minutách, některé ale i po 9-10 minutách (111, 304). Většina linek je v provozu od 5.30 do 19.30 hodin (linky 111, 176 do 20.30). Většina linek jezdí jen v pracovní dny – v sobotu jezdí linky 111, 131, 301, 304, 306, v neděli pak jen linky 111, 304, 306. Linky 238 a 248 jezdí pouze o svátcích – dovážejí cestující k místnímu hřbitovu.

ve městě jezdí i tyto 4 moderní autobusy Karsan Jest z roku 2014 (foto: MCH/2019)

V letní a zimní sezóně navíc jezdí i linka 215. Ještě v roce 2014 po uzavření trolejbusů zde jezdily autobusové linky 123, 177 a 202. V provozu je na linkách v pracovní dny přes 30 autobusů.

autobus BMC na lince 213 na severovýchodě města (foto: MCH/2019)

V minulosti bylo možné na linkách potkat i dvanáctimetrové autobusy, např. dvě české Karosy B 732, které od loňského roku stojí v depozitu (slouží tak jako velká záloha – vyjela by v případě poruchy/opravy minimálně 2 vozů).

V plánu je nákup 2-3 kapacitnějších elektrických autobusů (pravděpodobně délky kolem 9 metrů) v rámci regionálního programu pro růst, zatím ovšem nebyl tento požadavek schválen. Pravděpodobně se tak zásadní změny v provozu MHD minimálně v následujících dvou letech nedočkáme.

velká část spojů je obsloužena dodávkami – zde u dopravce PR Komero (foto: MCH/2019)

Městskou dopravu zajišťují 4 dopravci:

  • EOOD PP Dobrich (131, 170, 203, 208, 213, 215, 221, 238, 248, 301) – 13 vozů
  • PR Komero (176, 304, 306) – 10 vozů
  • Avtobusen transport EOOD Gr. Dobrich (111, 124, 201, 233) – 8 vozů
  • Pbtničecki prevozi (170 – jedno pořadí – tento dopravce jezdí zejména příměstskou dopravu) – 1 vůz

dopravce Pbtničecki prevozi na lince 170 na severovýchodě města (foto: MCH/2019)

Jízdenku na autobus je nutné koupit u řidiče. Jízdní řády lze dohledat zde. Cena jízdenky je 1 lev (cca 13 Kč). Existuje i jízdenka měsíční – za 24 levů.

v autobusových garážích, které dříve sloužily i jako trolejbusové, nalezneme i dvě české Karosy B 732, coby jako zálohy (foto: MCH/2019)

Vozový park:

Nejstarší vozy Karsan J9 jsou na MHD vypravovány pravděpodobně jen zřídka – během naší návštěvy jsme je na MHD neviděli.

EOOD PP Dobrich – pouze vozy k provozu na MHD

Typ Výroba Počet kusů
Karsan J9 ? 3 ks
Karsan J9 Premier Maxi ? 3 ks
Temsa Prestij ? 2 ks
BMC Probus 215 SCB 2008 2 ks
Mercedes-Benz 518 CDI 2008 5 ks
Mercedes-Benz Sprinter Mk II 2009 5 ks
Mercedes-Benz 516 CDI 2009-2010 3 ks
Renault Master III 2011-2017 11 ks
Karsan Jest 2014 4 ks
Mercedes-Benz 519 CDI 2015-2017 3 ks
Otokar Sultan City 2016 2 ks
FIAT Ducato III 2018 2 ks

linka 111 v ranní špičce (foto: MCH/2019)

PR Komero

Typ Výroba Počet kusů
Citroen Jumper 2015 11 ks

Avtobusen transport EOOD Gr. Dobrich

Typ Výroba Počet kusů
Karosa B 732 199x 2 ks
Renault Master III 2010 4 ks
FIAT Ducato III 2012-2017 5 ks

jeden z autobusů dopravce Avtobusen transport EOOD (foto: MCH/2019)

 

Všechny vozy dopravců si můžete prohlédnout na stránce fotobus.msk.ru. V seznamu výše jsou uvedeny pouze vozy, které jezdí v městském provozu (nemusí ovšem všechny).

Garáže dopravce Avtobusen transport EOOD se nacházejí na severu města v místech, kde dříve byla trolejbusová vozovna.

na školní spoje v příměstské dopravě jsou nasazeny i dvanáctimetrové autobusy (foto: MCH/2019)

Schéma:

Fotogalerie:

Zveřejněno: 19. 01. 2020
Autor: Martin Chour

Komentáře jsou uzavřeny.