Ploieşti – za Ikarusy ze 70. a 80. let

 

Ploiești je město v Rumunsku, hlavní město župy Prahova. Leží ve valašské části země a má 233 663 obyvatel (k roku 2016).

vlajka města

znak města

Město bylo založeno na konci 16. století, v roce 1596 za vlády Michaela Statečného. V 19. století se zde rozvíjel petrochemický průmysl, byla tu jedna z nejdůležitějších rafinerií v celé Evropě. V roce 1870 tu vznikla i Ploješťská republika, krátkodobě existující státní útvar, vzniklý při protimonarchistických bouřích.

katedrála v centru města (foto: MCH/2019)

Za 2. světové války, v roce 1940, ho sice poničilo zemětřesení, obsadili jej ale i Němci, kteří zde měli důležitý zdroj ropy. Zůstali až do roku 1944; od roku 1943 bylo ale město bombardováno Američany, nakonec ho dobyla Rudá armáda. Za komunistické vlády v Rumunsku tu byly rafinerie a chemické závody rozšířeny a znárodněny. Po roce 1989 (po pádu Sovětského svazu) nastal příliv západních investic a produkce ropy poklesla. Nejzajímavější památkou ve městě je pravděpodobně katedrála v centru města.

centrum města (foto: MCH/2019)

Železnice:

Vlakem se z Ploieşti dostanete do několika směrů, neboť se tu křižuje hned několik tratí – první tratí je do hlavního města Bukurešti (55 párů spojů denně), druhou do Targoviste (6 párů), třetí do Brasova (25 párů), čtvrtá do Buzau (32 párů), pátá do Urzuceni (8 párů) a pak dvě krátké tratě – Valeni de Munte (7 párů spojů) a do Slanic (9 párů spojů). Jak můžete vidět, v okolí Ploieşti je železniční doprava značně rozšířená a zejména do Bucuresti, Brasova a Buzau se dostanete víckrát jak jednou za hodinu. Hlavními dvěma nádraží v Ploieşti je Ploieşti Sud a Ploieşti Vest. Na první nádraží jezdí jak tramvaje, tak trolejbusy, na druhé jen tramvaje.  Ve městě se nachází ještě nádraží Ploiesti East, Ploiesti Nord, Ploiesti Triaj, Ploieşti E.P. 1, ty ovšem nejsou tak významné. Více o železničních spojeních v Rumunsku zde.

Irisbus Ares u nádraží Ploieşti Vest (foto: MCH/2019)

Regionální doprava:

V regionální dopravě potkáte značné množství Mecedesů (Conecto U, Intouro) a Seter. Velkou část linek zajišťuje dopravce DSTO a plno dalších soukromých dopravců. Autobusové nádraží se nachází u nádraží Ploieşti Sud a také u tramvajové vozovny na severu města.

příměstské autobusy na autobusovém nádraží na severu města (foto: MCH/2019)

Městská doprava:

Ačkoliv město není příliš velké, jezdí tu kromě autobusů jak tramvaje, tak trolejbusy. Provoz MHD začíná v 5 ráno a končí o půlnoci.

MAN SL222 v centru města na lince 1 (foto: MCH/2019)

Tramvaje začaly v Ploieşti jezdit v roce 1987 na celkem 6 linkách – dodnes jezdí dvě linky – 101 a 102. V 90. letech bylo řečeno, že tramvajová trať byla vystavěna ve spěchu, neboť bylo nutné řešit několik problémů (např. broušení asfaltu kolem kolejí). Roku 1998 došlo ke zrušení trati na severozápadě města k Cablul Românesc (zrušení linek 105 a 107), roku 2001 zrušena linka 103, v roce 2003 trať k Mihai Bravu a dál na Uztel (zrušení linek 104, 106, 28) – od té doby ve městě zbyly jen linky 101 a 102. U poslední jmenované zrušené tratě byly tramvaje nahrazeny autobusy, trať je ale viditelná dodnes, neboť silnice neprošla od té doby žádnou změnou.

Tatra KT4D na konečné Ploieşti Vest (foto: MCH/2019)

V roce 2009 starosta rozhodl, že dojde ke zrušení linky 101 přes centrum města, což vyústilo ve velké protesty lidí a nakonec byly všechny zbylé tratě opraveny z evropských fondů. To se stalo mezi lety 2014-2016. Od té doby bylo zakoupeno také několik ojetých tramvají Tatra KT4D a Tatra KT4DM z Německa (z Potsdami), které nahradily původní tramvaje Timis a ITB. Aktuálně je v plánu je obnova vozů nákupem 20 nových tramvají (aktuálně čítá vozový park 32 tramvají). Tramvaje jezdí ve špičce dokonce každých 5-7 minut. dopoledne po 7-8 minutách.

tramvaje a autobusy na konečné Spitalul Judetean (foto: MCH/2019)

Trolejbusová doprava započala svůj provoz v roce 1997 na trase High Bridge – Coreco Halls linky 201. Roku 2001 je síť rozšířena k Ploiești Sud a zřízena nově linka 202. Roku 2006 je zřízena linka 244, dnes 44, a spolu s tím se rozšiřuje počet tratí v centru města. O rok později je zrušena linka 201. V roce 2014 došlo k částečné rekonstrukci trolejbusové sítě – v místech, kde jezdí tramvaje. Od roku 2011 jezdí ve městě trolejbusy Neoplan N6121 původně ze švýcarského Lausanne, kde jezdily ve svém původním působišti pouhých 9 let. V plánu je obnova vozů nákupem 20 nových trolejbusů (vozový park aktuálně čítá 24 trolejbusů). Trolejbusy jezdí ve špičce každých 8-12 minut, dopoledne po 10 minutách.

původně trolejbus ze Ženevy na lince 202 poblíž katedrály (foto: MCH/2019)

Autobusová doprava je značně rozšířená a jezdí do několika závodů ve městě. Intervaly autobusů jsou pravidelné a na většině linek se setkáte s 12 metrové autobusy. Celkem zde jezdí 39 linek označených 1-445. Zajímavostí zdejší MHD je, že midibusy, které jezdí zejména na méně vytížených nebo příměstských linkách přejíždí dopoledne a večer na hlavní linky MHD, zatímco kapacitní dvanáctimetrové nebo osmnáctimetrové autobusy jedou do garáže. Během dopoledne a večera ve městě nenaleznete žádné kloubové autobusy, vyjma linky 104. I kloubovým autobusům ovšem zvoní konec, neboť kromě dvou nízkopodlažních autobusů, jezdící převážně na lince 30 přes centrum města, bude většina Ikarusů brzy vyřazena. Aktuálně potkáte kloubové vozy na linkách 5, 30 a 104.

dva Ikarusy 280 na konečné Uztel (foto: MCH/2019)

Koncem roku 2018 byla podepsána smlouva na dodávku 50 nových dvanáctimetrových autobusů Eurobus Diamond U12 z Rumunska. V roce 2018 bylo dodáno prvních 10 vozů, od 1. 1. 2020 bude zařazeno dalších 8 vozů. Během první poloviny roku 2020 by mělo dojít dalších 12 vozů a patrně koncem roku posledních 20 vozů. Navíc město koncem roku 2019 podepsalo smlouvu na dodávku 9 elektrických dvanáctimetrových autobusů. Patrně tak budou v roce 2020 vyřazeny všechny Ikarusy (nejstarší jsou z konce 70. let) a např. i český autobus Karosa B 931. Zajímavou linkou je např. i linka 35, na které jezdí midibusy BMC Probus. Jedná se o polookružní linku (35 tam, 35B zpět), která jezdí po 4-5 minutách v centru města. V souhrném intervalu tak po 2-3 minutách!

Probus na midibusové lince 35 (foto: MCH/2019)

Ve městě nalezneme i ojeté Mercedesy původně ze švýcarského Bernu. Intervaly autobusů se různí – některé linky jezdí ve špičce po 4-9 minutách (2, 30, 35, 35B, 40), ostatní pak po 10 minutách a více. Většina linek jezdí po 10-20 minutách, případně pouze jedním spojem.

dříve byla linka 104 tramvají (foto: MCH/2019)

  • linky jedoucí jen ve špičce pracovních dnů (zejména na směny) – 4, 25R, 42, 48, 52, 53, 54, 305, 306, 307 (linky 25, 42, 48, 52, 54 jedou jen v ranní špičce)
  • linky jedoucí jen ve špičkách pracovních dnů a víkendů (zejména na směny) – 28, 36, 44B, 106, 300, 301, 302, 303, 304
  • linky jedoucí v pracovní dny i o víkendu – 1, 2, 2B, 4B, 5, 7, 22, 30, 32, 39, 40, 43, 104, 401, 402, 444, 444, 445
  • linky jen o víkendu – 8

nové vozy Citybus Diamond místní rumunské výroby (foto: MCH/2019)

Vozový park – tramvaje (k 25. 12. 2019, zdroj: transphoto.ru):

Typ Výroba Počet kusů
Tatra KT4D 1977-1985 25 ks
Tatra KT4DM 1985 7 ks

Tatra KT4D na konečné Ploieşti Sud (foto: MCH/2019)

Vozový park – trolejbusy (k 25. 12. 2019, zdroj transphoto.ru):

Typ Výroba Počet kusů
Neoplan N6121 2001-2002 24 ks

kloubový autobus na lince 30 a trolejbus na 44 vpodvečer (foto: MCH/2019)

Vozový park – autobusy (k 1. 1. 2020, zdroj fotobus.msk.ru):

Typ Výroba Počet kusů
Ikarus 280 1979-1986 14 ks
Ikarus 260 1985-1987 4 ks
MAN NG312 1996 2 ks
MAN NG313 1998 1 ks
MAN NL313 1998 7 ks
Anadolu Isuzu MD22 Urban 1998 20 ks
Karosa B931 1998 1 ks
MAN SL222 MANAŞ 2000 15 ks
MAN Lion’s Classic SL223 2002-2003 30 ks
MAN Lion’s Classic SL283 2002 5 ks
BMC Probus 215-SCB 2015 50 ks
Eurobus Diamond U12 2018-2019 18 ks

Ikarus 260 v dopoledních hodinách na lince č. 5 (foto: MCH/2019)

Aktuální vozový park naleznete na stránce transphoto.ru a fotobusk.msk.ru (zde jsme ho aktualizovali pro aktuální stav od 1. 1. 2020).

Jízdní řády naleznete zde nebo na moovitu. Na zastávkách jízdní řády povětšinou nenaleznete. Zastávku ovšem najdete.

MAN SL 223 na lince od závodu na západě města (foto: MCH/2019)

Jízdné si můžete koupit buď v automatech, v prodejnách s jízdenkami nebo v trafikách. Jednodenní jízdenka vás vyjde na 6 leu. Jízdenku lze koupit také přes mobil.

Garáže trolejbusů se nachází na západě města, tramvají na severu města. Více v mapce níže.

jediná Karosa B 931 v garážích na opravě (foto: MCH/2019)

Schémata:

Linky autobusů MHD si můžete najít na moovitu.

Forum o dopravě v Rumunsku. a také zde.

midibusy Scanie na lince 40, která jezdí centrem města (foto: MCH/2019)

Fotogalerie:

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 26. 12. 2019
Návštěva Ploieşti: prosinec 2019
Zdroj: wikipedia.org, transphoto.ru, fotobus.msk.ru, Facebook TransPloieşti, moovitapp.com, infofer.ro, ratph.ro

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *