Výlety s Tram-bus.cz – Z Borku do Týnce

Výlet z Borku do Týnce vás provede částí přírodního parku Hornopožárský les. Dlouhý je 15 km.

Schéma trasy:

borek tynec

Kliknutím na mapu se dostanete na Mapy.cz, kde si můžete stáhnout trasu ve formátu *.gpx.

Start je na zastávce Jílové u Prahy,,Borek, kam z Prahy a Neveklova jezdí linka PID 332 či z Týnce a Benešova linka 452 či z Prahy do Čerčan vlakem na trati 210.

DSCN2689z Prahy do Borku se můžete např. vydat linkou PID 332 (foto: MCH)

Od  zastávky se vydáte směrem na Kamenný Přívoz, ovšem po cca 10 metrech zahnete doleva. Před vámi se objeví rozcestník, kde si můžete udělat představu, kudy půjdete. Od rozcestníku jdete vzhůru po červené. Cesta je nejdříve úzká, nicméně za malou chvíli se dostáváte do ulice Ke Statku, po které jdete až ke konci obce. Ovšem jakmile se dostanete sem, po pravé straně se před vámi objeví křížek.

Za obcí stále následujete červenou turistickou značku, která vás dovede až k železničnímu přejezdu. Dále pokračuje k rozc. u Borku, z nějž pokračuje dále po modré (nikoliv po červené) turistické značce, která zde začíná. Nyní se přibližujete k lesu, v němž mírně klesáte k Turyňskému potoku a od něj pokračuje dále k farmářské osadě Turyň. Zde opět narazí na křížek Panny Marie. Za křížkem ještě chvíli držíte stopy s asfaltkou, posléze ovšem odbočujete spolu s modrou vlevo a mírným stoupáním pokračujete do nitra Hornopožárského lesa.

DSCN2692křížek u osady Turyň (foto: MCH)

DSCN2693osada Turyň (foto: MCH)

Po levé straně můžete po nějaké době spatřit obětní kameny na Kněží hoře, které jsou pro vás i orientačním bodem.

Odtud už je to jen málo metrů ke křižovatce, na které uhýbáte doleva a následně doprava, sledujíce modrou. Tj. pokračujete lesem na Horní požáry. Po pravé straně se ještě před dosažením rozcestí rozprostírá přírodní park Vlčí rokle s kamenným mořem z žulových balvanů o velikosti až několika metrů, pod kterými protéká potok.

DSCN2694bětní kameny na Kněží hoře (foto: MCH)

U rozcestí Horní požáry si můžete povšimnout i velmi netradičního hříbku.

DSCN2698pařez, vytvarovaný do hříbku (foto: MCH)

Z horních požárů pokračujete po modré k Panské skále, ke které vás zavede i červená značka. Odtud je za dobrých světelných podmínek vidět na široké okolí, zejména díky nedávnému poražení stromů, bránících výhledu. Nyní se nalézáte i na nejvyšším vrcholu výlet- odkud je to víceméně již z kopce.

DSCN2699Panská skála (foto: MCH)

Z Panské skály se můžete vydat druhou cestou, která odtud vede, a opět se dostat na modrou a po ní pokračujete do Dolních požárů. Za malou chvíli se dostanete k naučné tabulce, která vám přece jen něco o Hornopožárském lesu řekne, zejména o jeho současnosti.

DSCN2695zimní Hornopožárský les (foto: MCH)

Ovšem o jeho minulosti se v textu nedočtete, tak šup sem s ní:

V 19. st. učaroval tento les arcivévodu Františka Ferdinanda d’Este, který uprostřed lesa zřídil lovecký zámeček nesoucí název Horní požáry, který dnes připomíná spíše zříceninu. Po okolí vybudoval mnoho vycházkových tras, kterých si můžeme všimnout i v současnosti. Po trase, která vede z Horních do Dolních požárů si můžete povšimnout bukového stromořadí, kterého si zajisté všimnete. Současný přírodní park byl vyhlášen skoro 100 let po jeho smrti v roce 2002.

DSCN2700bukového stromořadí Františka Ferdinanda  d’Este (foto: MCH)

V Dolních Požárech se nadále držíte modré značky a přecházíte silnici, spojující Krhanice s Čakovicemi a mírným stoupáním pokračujete na Holý vrch, obklopený jehličnatým porostem. Jako zacházku se můžete po červené vydat ke zřícenině hradu Zbořený Kostelec, přibližně kilometr odsud.

Z lesa vycházíte až na kraji Týnce nad Sázavou, kde si můžete počíst o dalších zajímavostech o Hornopožárském lesu. Při cestě do centra nejdříve minete školku, která je velmi zajímavě vyzdobená a posléze se dostáváte na autobusové stanoviště a železniční nádraží, kde můžete svůj výlet ukončit.

DSCN2702týnská školka (foto: MCH)

Pokud máte dostatek času a náladu, můžete se ještě vydat asi na půl kilometru dlouhou cestu do centra Týnce nad Sázavou k hradu, kostelu sv. Šimona a Judy či bývalé továrně na kameninu na druhé straně Sázavy.

DSCN2706pohled ze sídliště do starého centra Týnce nad Sázavou (foto: MCH)

Z autobusáku se můžete do Prahy dostat linkou PID 339 či po železniční trati 210 linkou S8. Do Benešova a Jílového u Prahy linkou 452.

autobusové stanoviště v Týnci nad Sázavou, odkud se můžete z výletu o víkendu vydat linkou PID 339 do Prahy či 452 do Benešova a Jílového (foto: MCH)