Linka 133

Pražská autobusová linka 133

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Florenc, Sídliště Malešice)

Přestup na metro: B, C

Doba jízdy: 19/20 min

Délka linky: 6 km

Zastávky:

FLORENC (B) (C) – Pernerova (x)  – U Památníku – Tachovské náměstí – Černínova – Ohrada – Basilejské náměstí (×) – Malešická (×) – Třebešín (×) – Na Palouku – Hostýnská – Plaňanská – Sídliště Malešice – SÍDLIŠTĚ MALEŠICE

Historie:

Linka 133 je velmi provázána se svou sesterskou linkou 207, která v historii linky 133 určitě nesmí chybět.

Provoz linky 133 začal 13. dubna 1964 v trase: Nádraží Těšnov – Prokopovo nám. – Ostromečská (u kostela sv. Anny) – Nákl. nádr. Žižkov – Židovské hřbitovy (dnes Želivského) – Solidarita – Černokostelecká. Od 3. ledna 1966 byla od Želivského brána polookružně. Ve směru od centra, tedy dnešního Želivského, jela z Vinohradské ulice do Černokostelecké ulice, dále do Limuzské a Počernické a opět se připojovala do Vinohradské ulice.

Od září téhož roku, resp. 29. srpna 1966, vyjela v podobné trase jako jezdí dnešní 133, tedy Nádraží Těšnov – Prokopovo nám. – Ostromečská (u kostela sv. Anny) – Želivského (nacházela se poblíž zast. Biskupcova, u křižovatky ulic Jeseniova × Zelenky-Hajského) – Třebešín – Na palouku – Malešice, Počernická. V té době ještě neexistovala zastávka Basilejské náměstí, takže autobusy stavěly u Biskupcovy a dále až na Malešické. Od 13. ledna 1968 byl zaveden celotýdenní provoz.

133bvedení linky 133 v roce 1975 (screen: archiv DP)

V dalším roce, konkrétně 13. ledna 1969, byla prodloužena do trasy ze Staroměstské na Sídliště Malešice. Od Nádraží Těšnov pokračovala Klimentskou ulicí (nacházela se zde zastávka Barvířská) a dále po nábřeží Ludvíka Svobody kolem zastávek Revoluční a Dlouhá třída na Právnickou fakultu a na svou konečnou na Náměstí Krasnoarmějců (dnes Staroměstská). Na druhé straně byla prodloužena na Sídliště Malešice.

Od roku 1971 byla přečíslována na linku 233 kvůli tzv. překryvné síti (u linek 1xx se platila 1 Kčs, u linek 2xx 2 Kčs). To skončilo s otevřením prvního úseku metra 9. května 1974. V roce 1977 byla zrušena trať dolní Koněvovou ulicí a s tím byly zavedeny 2 autobusové linky – linka 168 (Habrová – Nákl. nádr. Žižkov – Černínova – Hlavní nádraží) a 207 (Ohrada – Černínova – Sokolovská). I přesto linka 133 setrvala ve své trase do konce roku 1980 (20. prosince).

mapa 1978 001linka 133 v roce 1978 (screen: MCH)

V ten den byl otevřen nový úsek metra A mezi stanicemi Náměstí Míru a Želivského, do té doby jezdila linka A z Náměstí Míru na Dejvickou. Linka 133 byla ve směru od Staroměstské vedena ze zastávky Sokolovská (dnes Florenc) nově po trase linky 207 přes Tachovské náměstí a Černínovu a dále jak jezdí dnes přes Basilejské náměstí a Třebešín dále na Sídliště Malešice. V roce 1984 byla zkrácena na Florenc a nahrazena mezi Florencí a Staroměstskou linkou 207 (Staroměstská – Sokolovská – Ohrada – Jarov).

Od poloviny 80. let byla linka 207 ukončena již na Ohradě. Dalších 20 let tak zůstaly linky 133 (Florenc – Sídliště Malešice) a 207 (Staroměstská – Ohrada) bez žádných úprav. Úpravy však nastaly v roce 2005, při níž byla 133 1. října 2005 prodloužena Těšnovským tunelem na Staroměstskou a linka 207 zajišťovala pouze doplňkovou vazbu jako posila v úseku Florenc – Ohrada. S nasazením kloubových vozů na linku 133 od 9. května 2008 a s jejím prodloužením k novému metru na Depo Hostivař došlo k trvalému zrušení posilové linky 207. Od 1. července 2010 se ruší i zastávka Biskupcova ve stejnojmenné ulici a zřizuje se zastávka Ohrada v ulici Koněvova. Tím se mění i trasa linky 133, která jede nově přes křižovatku Koněvova x Jana Želivského x Pod Krejcárkem.

linka 133 na Náměstí Republiky (foto: MCH)

Kvůli tramvajové výluce, při které byla 133 vedena přes Náměstí Republiky, si toto spojení cestující natolik oblíbili, že byla přes Náměstí Republiky vedena trvale a do Těšnovského tunelu se autobusy tak vydají pouze při výlukovém opatření.

Úředníci na Ministerstvu průmyslu a obchodu nesouhlasili s vedením linky 133 v blízkosti ministerstva. Linka byla kvůli tomu převedena z ulice Řásnovka k parku Lannova; negativem tohoto odklonu byla nemožnost průjezdu kloubových autobusů, a proto došlo k opětovnému zavedení posilové linky 207, která 133 nahradila od Florence na Staroměstskou a zároveň zajistila posilu v úseku Florenc – Ohrada. Stalo se tak 1. října 2011, při níž byla 133 zkrácena do trasy Florenc – Sídliště Malešice, ve které jezdí dodnes.

P4292394linka 133 míří do Malešic od Basilejského náměstí (foto: MCH)

Problém u linek 133 a 207 tvoří Koněvova ulice, která je velmi úzká, a tak zde nejde vytvořit žádný BUS pruh. Autobusy tak ve špičkách musí stát většinou v kolonách. Autobusy jsou také přeplněné, částečně tak pomohlo jejich posílení od 18. listopadu 2014, přesto kapacitní problém přetrvává, zvláště v ranní špičce a o víkendu. Zde se ukazuje chyba ze 70. let – tramvajová trať Koněvovou ulicí se neměla rušit. Kdyby se nezrušila, vypadalo by to tu určitě lépe.

Určitým zlepšením by bylo opětovné zavedení kloubové linky ze Staroměstské na Sídliště Malešice/Depo Hostivař s tím, že by polovina spojů končila na Ohradě (to činí v ranní špičce při kratším intervalu 8 minut do Malešic, ve zbývajícím úseku 4 min). Kromě provozních intervalů a vozidel se připravuje i rekonstrukce křižovatky Ohrada a Koněvovy ulice, která by měla zajistit vybudování zcela nové zastávky mezi zastávkami Tachovské náměstí a Černínova (cca u Lukášovy ulice).

P1140353linka 133 na nově zřízené zastávce Ohrada od roku 2010 (foto: MCH)

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobotae
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
5
10
6
20
15
15
20
20
15
20

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Linka 133 vozáky – 5. 1. 2015

Zajímavá místa na trase:

  • Florenc – Muzeum hlavního města Prahy
  • U Památníku – Armádní muzeum Žižkov
  • Tachovské náměstí, Ohrada – východiště k národnímu památníku na Vítkově

Vítkov - Památník národního osvobozeníVítkov – Památník národního osvobození (foto: OK)

  • Sídliště Malešice – zámek Malešice – kaple sv. Václava

Video:

linka 133 v trase Sídliště Malešice – Florenc (video: LN)

Zveřejněno: 28. 6. 2012
Aktualizováno: 19. 2. 2018 – Vojtěch Jánský
Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály

 

5 reakcí na Linka 133

  1. Jana Javorská říká:

    Dobrý den, prosím o sdělení o spojení autobusu č. 133 v ulici Malešická. Bude to jen výluka ? Pracuje zde dost lidí, kteří jsou na tomto spoji vázáni. Děkuji za zprávu.
    Jana Javorská
    Mechanika Praha, družstvo
    Malešická 47

    • admin říká:

      Jestli jsem Váš dotaz pochopil správně, tak od 18. 3. 2013 linka 133 dočasně pojede takto: …Basílejské náměstí – Želivského (M-A) – Pod Třebešínem – Na Palouku a dál po své trase. Takže je to pouze výluka.

  2. Marcel říká:

    168 nikdy nemohla v zastávce Habrová ale konečnou měla spolu s linkou 207 Vysočany, Pod šancemi

  3. Garry Parnell říká:

    I have lost a pair of glasses today 28th January on the 133 bus going to Florenc in Prague we got off at this stop they were in a brown case and are Hugo Boss
    Has anybody handed in ???

  4. Hilda Dorčáková říká:

    Dobrý den,
    proč už linka 133 nejezdí až na Staromák jako před pár lety, to byl tak super spoj, se kterým se člověk dostal rychle do centra města a nemusel přestupovat…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *