V našich cestách za městskou dopravou v zahraničí se dnes podíváme do severoněmeckého Hamburku.
Hamburk je významným přístavním městem se 1,7 mil. obyvatel. Městskou dopravu zde objednává a organizuje Hamburger Verkehrsverbund (HVV – hamburský dopravní spolek). Je to nejstarší organizace tohoto typu na světě, která vznikla už v roce 1965. Účelem HVV je koordinace a sjednocení městské dopravy nejen v samotném Hamburku, ale taky i v jeho nejbližším okolí. Zóna integrované dopravy HVV zahrnuje 8616 čtverečních kilometrů na území Hamburku, Dolního Saska a Šlesvicko-Holštýnska, kde bydlí přibližně 3,6 milionů obyvatel, a HVV denně využívá přes 2,4 milionů z nich. Hlavním mottem HVV je maximální zjednodušení a plná integrace dopravy, zároveň s možností výběru toho nejvýhodnějšího tarifu.
Hamburská „Hochbahn“ (foto: J. Domański)
Dopravními prostředky v Hamburku a okolí jsou především autobusy, které doplňuje metro (U-Bahn), městská železnice (S-Bahn), a – protože Hamburk leží u ústí Labe do Severního moře – síť několika přívozů v oblasti hamburského přístavu. V systému HVV je současné integrováno přes 35 dopravních společností: velkými společnostmi jako Deutsche Bahn a Hamburger Hochbahn počínaje, a soukromými, lokálními dopravci konče.
Ceny jízdenek se zde pochybují od 1,50 – 3,00 € za jednotlivou jízdu, přes 8,20 € za celodenní jízdenku pro celou síť HVV až do 18,30 € (celodenní jízdenka pro celou síť HVV, 1 dospělí a 1-3 děti). Měsíční kupon nás vyjde na 199,60 € (resp. 163,80 € měsíčné v případě kdy koupíme roční jízdné). Příplatek za rychlobus činí 49 € měsíčně. Pokud koupíme jízdenku, která je platná pouze mimo špičky pracovních dnů, tak cena měsíčného kuponu se sníží na 95,50 €.
Společnost HVV zaručuje přesný provoz všech integrovaných dopravních prostředků, podle stanovených jízdních řadů – HVV Garantie. Pokud u cíle cesty budete zpoždění o 20 (nebo více) minut, HVV vám vrátí zpět polovinu jízdného.
Autobusy
Celkový počet autobusových linek městské a příměstské dopravy organizované HVV dosahuje téměř neuvěřitelného čísla 640 (z toho 111 v samotném Hamburku). Většina hamburských autobusů je provozovaná společnosti Hamburger Hochbahn. Délka linek je 922 kilometrů, a nasazených je 728 vozů, z čehož je 232 kloubových a 9 s hybridním pohonem. Denně autobusy Hamburger Hochbahn ujedou téměř 130 tisíc kilometrů.
Systém autobusových linek na první pohled vypadá příliš složitě, obzvlášť ve spojení se systémem tarifních zón, ale po bližším seznámení s principy obou systémů není těžké se v tom orientovat.
V Hamburku najdeme několik typů autobusových linek:
- metrobusy (MetroBusse): linky s krátkým intervalem, které spojují hlavní dopravní uzly, především vlaková nádraží příměstských linek (23 linky).
- rychlobusy (SchnellBusse): spojující okrajové části města s centrem, cestování rychlobusem vyžaduje zvláštní příplatek v hodnotě 1,80€ (jedna jízda při jednotlivé jízdence).
- expresní autobusy (EilBusse): spojující obytné čtvrti s nádraží S-Bahn a jejich hlavní úlohou je dostat rychle cestující do/z práce, během ranní a odpoledni špičky, bez zvláštního příplatku (7 linek).
- městské a příměstské autobusy (Stadt- und RegionalBusse): klasická autobusová doprava spojující městské čtvrti a příměstskou oblast.
- noční linky (NachtBusse): v provozu od neděle do čtvrtka, v době kdy nejsou v provozu vlaky S-Bahn (19 linek).
- minibus (KleinBuss): současně je v provozu jedna linka (362) v oblasti Großenlohe – Rahlstedt.
Metro
Metro, německy zvané U-Bahn, je další součástí hamburské MHD, která je provozovaná společností Hamburger Hochbahn. V případě Hamburku nejde ale o klasický, podzemní dopravní systém, co napovídá už samotný název společnosti: „Hochbahn“ totiž neznamená nic jiného než „vysoká železnice“, a dlouhé úseky hamburského metra jsou vedeny nejen na povrchu, ale vysoko nad úrovní ulic a kanálů.
ano, je to skutečně „metro“ J (foto: J. Domański)
Hamburské metro, nebo spíš Hochbahn, bylo uvedeno do provozu v roce 1912 a současně zde najdeme čtyři linky s 91 stanicemi a 104 kilometry tratí. Pouze 40 kilometrů tratí se nachází pod povrchem. Tři ze čtyř linek hamburského metra byly ukončeny před první světovou válkou (1912-1914), čtvrtá linka byla zprovozněna v roce 2012.
Hamburské metro je v provozu od 4:00 do 1:00, s intervaly 5, 10 a 20 minut. Noční provoz je zaveden v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli, s jednotlivým intervalem 20 minut. V provozu je 214 vlaků (752 vozů) typu DT-3, DT-4 a DT-5. Nejstarší vlaky typu DT-3 jsou v provozu od roku 1968, a byly postupně modernizovány od roku 1994.
nadzemní metro – linka U3, stanice Rödingsmarkt (foto: J. Domański)
S-Bahn
Hamburk leží v Německu, tak zde samozřejmě najdeme i systém městské železnice S-Bahn, který je typický pro německá velkoměsta.
Hamburský S-Bahn provozuje dceřiná společnost Deutsche Bahn: S-Bahn Hamburg GmbH. Součástí systému je 6 linek, na kterých najdeme 68 stanic. Celková délka tratí je 147 kilometrů, S-Bahn používá samostatné železniční koleje a v oblasti centra města je část tratě vedena podzemními tunely (celkem 12,7 kilometrů a deset stanic). Průměrně během pracovního dne hamburský S-Bahn přepraví přes 600 000 cestujících.
Hamburská městská železnice používá v současnosti 447 vozů, sestavených do tří vozových souprav. Tří vozová souprava je zvaná Kurzzug (krátký vlak) a je nasazovaná o víkendech a mimo špičku pracovních dnů. Klasicky vlak S-Bahn má šest vozů, a ve špičkách pracovních dnů se můžeme setkat i s devíti vozovými vlaky Langezug (dlouhý vlak).
Vlaky S-Bahn jsou v provozu denně od 4:30 do 1:00, s intervaly 10 min (6:00 – 23:00) a 20 min. V den před víkendem (nebo statním svátkem), a v sobotu jsou v provozu noční vlaky s intervalem 20 min (pouze na území Hamburku).
V roce 2013 bylo objednaných 60 vozů od společnosti Bombardier, které budou postupně nasazovaný od roku 2016.
Systém S-Bahn doplňuje 15 linek příměstských a regionálních vlaků, integrovaných v sítí HVV.
Přívozy
Jelikož, jak už bylo řečeno, Hamburk leží na Labi, který zde dosahuje šířky 500 m, přívozy jsou nezbytnou součástí dopravního systému, a kromě pravidelné dopravy jsou zároveň jednou z oblíbených hamburských turistických atrakcí. Přívozy, zvlášť linky 62 a 61 umožňují prohlídku hamburského přístavu z otevřené horní paluby, a jejich trať je skoro shodná s okružní prohlídkou, kterou zajišťují soukromé společnosti. Hlavní rozdíl je ale v ceně, jedna jízdenka na komentovanou plavbu kolem přístavu stoji cca. 15 €, a okružní jízda přívozem vyjde maximálně na 3 €.
Současně HADAG provozuje 6 linek plně integrovaných se sítí HVV, a taky jednou linku, která integrovaná není. V provozu je 21 přívozů, celková délka přívozních linek je 27 kilometru. Počet cestujících přesahuje 6 milionů ročně (samozřejmě zde jsou započítaní i turisté). V případě návštěvy Hamburku vřele doporučuji využít možnosti okružní plavby po hamburském přístavu – je to opravdu nevšední zážitek, poskytující jedinečnou možnost pohledu na oceánská plavidla.
Tramvaje
Hamburské tramvaje byly provozované společností Hamburger Hochbahn do roku 1978, kdy byl ukončen jejich provoz. V současnosti se zvažuje s o znovupostavení tramvajové sítě.
Zajímavosti
V hamburské MHD najdeme mnoho „nej“: je zde údajně nejmodernější dispečink v Evropě, nejdelší autobusy nebo nejvíce vytížena autobusová linka světa. Podrobnější popis některých zajímavostí najdete níže.
Hamburské metrobusy jsou nejdelšími na světě kloubovými autobusy v běžném provozu. Používané jsou tu autobusy belgického výrobce Van Hool typu AGG300 o délce 25 metrů. Je jich celkem 26 a jsou nasazeny výhradně na linku MetroBusu číslo 5. Denní počet cestujících přesahuje 60.000.
MetroBus 5 je považovaný za nejvíce vytíženou autobusovou linku světa. V roce 2016 AGG300 bude nahrazen jiným typem vozu (a od jiného výrobce), z důvodu nadprůměrné poruchovosti belgických autobusů.
MetroBus AGG300 (foto: cs.wikipedia.org)
Stejně jako ve většině německých měst se v případě autobusové dopravy nastupuje pouze prvními dveří a při tom musíme okázat jízdenku řidičovi. Jedinou výjimkou jsou Metrobusy 4, 5 a 6, kde tento systém platí pouze v pracovní den po 21 hodině a v neděli.
Hamburský systém S-Bahn je jediným v celém Německu, který používá zároveň napájení z tzv. třetí kolejnice (stejnosměrný proud 1,200V) i z klasické troleje (střídavý proud, 15 kV / 16,7 Hz).
Ještě v roce 2001 hamburská S-Bahn používala vozy typu 471, které byly produkovány v letech 1939 až 1958.
Do roku 2001 ve vlacích S-Bahn existovaly oddíly 1. třídy, které byly dostupné za 50% příplatek.
Některé podzemní stanice S-Bahn byly projektovány s možností využití jako protiletecké kryty (například Rathaus).
Přístup na nástupiště S-Bahnu je možný jen s platnou jízdenkou nebo vstupenkou na nástupiště. Ano, v Hamburku to pořád funguje, a vstupenku můžete zakoupit v automatu za cenu 0,30 €. Je platná jednu hodinu od nákupu.
hlavní přistav hamburských přívozů, pohled z opačného břehu Labe (foto: J. Domański)
V Hamburské MHD se nepoužívají označovače jízdenek. V případě jednotlivých jízdenek ji jednoduše zakoupíte v automatu na zastávce/nástupišti přímo před jízdou.
Další zajímavou službou poskytovanou v autobusech HVV je možnost zastavení na požádání, mimo stálé zastávky MHD. Služba je v provozu od 7 hodiny večer (v neděli celodenně) v oblasti mimo centra města, a byla zavedena za účelem usnadnění bezpečného a rychlejšího návratu domů pro cestující využívající autobusovou dopravu.
Autobusová linka 111 je oficiálně reklamovaná jako „turistická“ linka. Podél trati „stojedenáctky“ najdeme 16 nejvýznamnějších hamburských památek a turistických cílů. Na lince jsou v provozu hybridní autobusy – „Brennstoffzellenhybridbusse“, kvůli složitému názvu se to ale přejmenovalo v marketingových materiálech HVV na „Der SauberBus“ (čistý autobus).
Pokud se v Hamburku chystáte do divadla, na koncert nebo spoustu jiných akcí, HVV doporučuje využít městskou dopravu: vstupenky funguji zároveň jako jízdenky platné v celé sítí HVV, při cestě na akce a zpět.
V roce 1943, během bombardovaní Hamburku spojeneckým letectvem (operace „Gomorrah“), byl úplně zničen úsek Hochbahn mezi Hauptbahnhof a Rothenburgsort. Úsek nebyl nikdy opraven, a zbytky trati vedoucí směrem Rothenburgsort můžeme spatřit na stanici Hauptbahnof Süd (U3).
Hochbahn zničena spojeneckými nálety. (foto: Hamburger-Untergrundbahn.de)
V oblasti Hamburku existuje 120 parkovišť systému P+R, s celkovým počtem 23.000 parkovacích míst.
Současně je v Hamburku ve zkušebním provozu systém „switchh“, který má spojovat dopravu organizovanou HVV se službou carsharing „Car2go“ a pronájmem aut společností „Europcar“. V okně vyhledávače systému „switchh“ zadáte start a cíl cesty a program navrhne nejrychlejší a nejkratší spojení s využití všech možných dopravních prostředků. “switchh” má byt v plném provozu od roku 2018.
Na základě versailleské smlouvy část hamburského přístavu (do roku 2018) patří České Republice (původně Československu).
Hamburský přístav, foceno z paluby přívozu č. 62. (foto: J. Domański)
Zveřejněno: 23. 3. 2014
Aktualizováno: 30. 3. 2014
Autor: Jacek Domański, úpravy pravopisu a zkompletování článku Jonáš Hájek a Martin Chour
Suprr doprava. Jsem s cz.