SOR NB 12

 

SOR NB 12 je městský nízkopodlažní autobus, vyráběný společností SOR Libchavy. Prototyp byl vyroben roku 2006 a od té doby začala sériová výroba, která trvá dodnes. I když se jedná o nízkopodlažní autobus, většina sedaček se nachází na stupínku. Podlaha je ve výšce 360 mm nad zemí. Vůz navazuje na vůz SOR BN 12.

Autobus linky 185 jede ulicí Semilskou ve Kbelích, směřuje po výlukové trase na Českomoravskou.linka 185 se SORem (foto: MCH)

Konstrukce

SOR NB 12 je dvounápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (první celonízkopodlažní autobus společnosti SOR). Do vozu se lze dostat třemi nebo čtyřmi dveřmi. Motor a převodovka jsou umístěny vzadu. Karoserie vozu je svařena z ocelových profilů, zvenku je oplechovaná, zevnitř obložená plastovými deskami. Podlaha je ve výšce 360 mm nad zemí a kabina je uzavřená.

Motor: Iveco Tector F4AE 3682E (Euro 5/EEV), řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem Výkon: 194 kW Převodovka: ZF Ecomat 6HP 504C, automatická šestistupňová Rychlost: 80 km/h Obsaditelnost: k sezení 28+3 sklopné nebo 28+5 sklopných, míst k stání 76 Celková délka: 12 180 mm Šířka: 2550 mm

interiér SOR NB 12interiér SOR NB 12 (foto: cs.wikipedia.org)

Kromě klasické verze je vyráběna také verze na stlačení zemní plyn (CNG), která je označena jako SOR NBG 12. Tyto vozy se odlišují motorem, který mají od firmy Cummins o výkonu 206 kW a dále čtyřmi tlakovými lahvemi pro plyn na střeše vozu. Kromě autobusů jsou tyto vozy dále trolejbusy pod označením SOR TNB 12 či Škoda 30 Tr SOR.

linka 223linka 223 (foto: MCH)

Provoz

První vůz byl vyroben roku 2006 a cestoval různě po České republice na zkušebních jízdách. Tento prototyp si koupila nakonec firma ČSAD Semily. Zde však nejezdil prototyp dlouho a od roku 2010 ho vlastní i s druhým prototypem Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou a.s. Se sériovou výrobou se začalo až roku 2008.

linka 7vůz SOR TBN 12 v Bánské Bystrici (foto: MCH)

Poprvé si vůz SOR NB 12 odebrala firma SAD liptovský Mikuláš a dále následovaly další firmy mezi, které hlavně patří Dopravní podnik hl. m. Prahy, který se společností SOR uzavřel dne 12. února 2009 smlouvu. Od počátku se vyráběla pouze 4 dveřová verze, ale již roku 2012 si mohli firmy a společnosti koupit vůz SOR NB 12 i ve 3 dveřové verzi.

linka 231linka 231 (foto: MCH)

SOR NB 12 v Praze

V Praze se poprvé tyto vozy objevily už někdy v dubnu a květnu 2007, kdy je provozoval dopravce Connex Praha (dnes Arriva Praha) ve zkušebním provozu. U Dopravního podniku hl. m. Prahy se objevily až o 2 roky později, tedy v srpnu 2009. Od srpna 2009 začaly sériové dodávky v počtu:

  • roku 2009 – ev. č. 3521 – 3587
  • roku 2010 – ev. č. 3588 – 3605
  • roku 2011 – ev. č. 3606 – 3686
  • roku 2013 – ev. č. 3687, 3688
linka 161 Nebušice DPP SOR NB 12 3625

SOR NB 12 lince 161 (foto: MCH)

Mezi jednotlivými vozy jsou však určité změny, které vám zde stručně popíšu.

  • 1) U prvních dodaných vozů ev. č. 3521 – 3540 je 7 sklopných sedaček namísto obvyklých 5.
  • 2) U vozů ev. č. 3521 – 3606 jsou vyklápěcí okna a nikoli vysunovací (důvodem je lepší provětrání interiéru).
  • 3) U vozů ev. č. 3640 – 3688 je provedena změna v horní části vozu. Strop je světlejší, zaoblenější a již není díky tomu moc tmavý.
  • 4) Oproti ostatním vozům jsou vozy ev. č. 3687 a 3688 nejvíce změněné. Sedačky jsou červené a skleněné vitríny mezi okny jsou celé prosklené.

Vzpomínáte na linku 217?linka 217 na Andělu (foto: MCH)

Vozy SOR NB 12 jsou vypravovány u Dopravního podniku h. m. Prahy z garáží Hostivař, Řepy, Klíčov a Kačerov.

SOR NB 12

Zveřejněno: 7. 4. 2014 Aktualizováno: 10. 6. 2014 Autor: Martin Chour

One Response to SOR NB 12

  1. Jan Tyl říká:

    Pátý obrázek je SOR NB 18 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *