Kryvyj Rih

Kryvyj Rih je průmyslové město na jižní Ukrajině. Leží v pahorkatině na soutoku řek Inhulec a Saksahaň.

 

 

vlajka města

znak města

Administrativně náleží k Dněpropetrovské oblasti; vzdálenost od Dnipra je zhruba 150 km jihozápadně. Žije zde přibližně 630 tisíc obyvatel; Kryvyj Rih je tak osmým největším městem Ukrajiny a zároveň jejím největším městem, jež není sídlem samostatné oblasti; sídlí zde správa Kryvorižského rajónu, samotné město je rozděleno na 7 rajónů.

květnaté hodiny v centru města (foto: MCH/2019)

Sídlo založili v 17. století záporožští kozáci. V roce 1881 začala v okolí města těžba železné rudy. Mezi lety 1941-1944 bylo město okupováno nacistickým Německem. Město je centrem tzv. Kryvbasu (průmyslová oblast). Nejzajímavější památkou ve městě je pravděpodobně v centrální části města park, resp. hodiny z květin.

kostel na severu města (foto: MCH/2019)

Vlakem se z Kryvyj Rihu dostanete hned do několika míst – 5x denně do Kyjeva, 4x denně do Nikopolu, 3x denně do Zaporižžjí, 3x denně do Khersonu, 2x denně do Mykolaivu, 2x denně do Kropyvnytskylu, 1x denně do Kremenchuku, 1x denně do Pavlohradu, 1x denně do Poltavy nebo 2x týdně do Dnipra. Jízdní řády vlaků naleznete zde. V Kryvym Rihu se nachází dvě hlavní nádraží – v centru Кривий Ріг a na východě města Кривий Ріг-Головний.

parní lokomotiva na nádraží Кривий Ріг-Головний (foto: MCH/2019)

V současnosti se plánuje reorganizace veřejné dopravy v Kryvyj Rihu – v plánu je větší využití ekologické elektrické dopravy. V současnosti je dle stránky traffic.od.ua v provozu celkem 62 trolejbusů (+26 ks mimo provoz) na síti o rozloze 262 km. U tramvají je v provozu 55 z 69 vozů na expresních linkách a 64 ze 75 vozů na klasických tramvajových linkách.

Regionální doprava je zajištěna několika maršrutkami, které jezdí do všech směrů a nemají pevně stanovený jízdní řád. Autobusové nádraží s dálkovými linkami se pak nachází na severovýchodě města.

ruská tramvaj 71-605 na zastávce Економічний інститут (foto: MCH/2019)

Jak již bylo řečeno, tramvajová síť je rozdělena na klasické tramvaje a rychlodráhu. Tramvajová rychlodráha je ve městě od roku 1986 – celkem zde jezdí 4 linky označené 1M-4M, z nichž linky 1M a 2M jezdí po celý den v soupravách jen na tratích rychlodráhy a linky 3M a 4M v sólech pouze ve špičkách vyjíždějí i na tratě, kde jezdí klasické tramvaje. Z celkové délky 17,7 km je 6,8 km v tunelech. Na trase je 15 stanic z nichž 4 jsou pod zemí, zejména v centrální části města.  Zajímavou informací také je, že se jedná o jediný provoz na Ukrajině, kde je levostranný tramvajový provoz (neboť v podzemí to nijak nevadí, navíc trať není kolaudována jako metro, ale jako tramvaj).  Na rychlodráze potkáte zejména vozy T3 a jejich modifikace (+vozy ruské 71-608).

Tatra T3SU v centru města v zastávce Budynok Rad (foto: MCH/2019)

Od roku 2012 je rychlodráha propojena v centrální části města s klasickými tramvajemi – nejdříve pomocí nové linky č. 3 (resp. 3M) o cca 500 m k nádraží v Kryvym Rihu, následně i od roku 2015 nová linka č. 4 (4M) na jih do JUHOK (ЮГОК) – kousek odtud jezdí od roku 2017 také prodloužená linka 3M – do Ul. Obohatytelnaja (ул. Обогатительная). V roce 2015 došlo k přečíslování rychlodrážních tramvají přidáním písmene M kvůli jejich rozšíření do města (aby se čísla nepletla se stávajícími klasickými tramvajemi).

V některých tramvajích T3 se nachází ještě původní kožené sedačky, což se v současnosti již tolik nevidí. Spojením dvou vozů Tatra T3 byly vyrobeny také 2 vozy Tatra KT3UA a v 90. letech pořízeny i obousměrné tramvaje 71-608. V plánu je rozšíření tramvajové sítě – na sever k nově zrekonstruované železniční stanici Rokovatya a na jihu o cca 500 m k ArcelorMittal, kam již jezdí klasické tramvaje. Plán je i rozšíření tramvají do okresů  Karachuna a Dovgintseve.

tramvaj T3SU na rychlodráze (foto: MCH/2019)

Klasické tramvaje jsou označeny čísly 1-27 na 13 linkách. Jezdí na nich ruské tramvaje 71-605, 71-611 a K1. Ty začaly provoz v roce 1935. Rozloha sítě je 135 km a jezdí k oběma nádražím.

tramvaj 71-605 na západě města na lince č. 2 (foto: MCH/2019)

Trolejbusová síť je značně rozsáhlá (262 km), ale provoz trolejbusů je velmi slabý kvůli jejich malému počtu. V provozu jsou od roku 1957. Celkem je v provozu 24 linek označených čísly 1-24 (včetně 1A, 4A, 13A). Trolejbusová síť zasahuje až daleko na sever města. V provozu jsou jednak starší a novější ruské vozy Ziu-682/683/620520a vozy YMZ T1/T2, ale i novější ukrajinské vozy LAZ E183 a Dnipro T103/203. Do roku 2019 jezdily ve městě i kloubové trolejbusy. Od roku 2017 je v provozu 5 trolejbusů na diesel agregát.

trolejbus YMZ T2 v centru u McDonaldu (foto: MCH/2019)

Autobusová doprava je složena převážně z malých maršrutek, které nemají přesně stanovené jízdní řády, ale jezdí velmi často. Pár linek je i s klasickými autobusy – jedná se o linky – 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 38, 46, 57, 228, 302,  409, 420, 427 a s kloubovými – 2, 3, 4, 17, 24. Otázkou ovšem zůstává, jestli všechny tyto linky jsou plnohodnotnou součástí městské dopravy, nebot město zmiňuje pouze linky 3, 38, 228 a 302, na které v poslední době nakoupilo nové/ojeté nízkopodlažní autobusy.

MAN EL 202 na lince 14 u zastávky Автостанція (foto: MCH/2019)

Jak již bylo zmíněno v úvodu, v plánu je zjednodušení sítě a nasazení kapacitnějších 12 metrových autobusů místo maršrutek. První kroky již můžeme vidět už v letošním roce (resp. už i v letech minulých, kdy na lince 228 a 302 začaly jezdit standardní autobusy) – na lince 3 jezdí od prosince 7 nových autobusů značky MAN, na lince 38 dalších 16 vozů a rozšířen byl také provoz trolejbusů – z 54 vozů, které mají být dodány v brzké době, v prosinci přišly 4 vozy pro linky 1A a 20.

jeden z mála kapacitních autobusů ve městě – MAZ 103 na lince 302 (foto: MCH/2019)

Linky autobusů provozuje hned několik dopravců (stav k 1. 11. 2019 – fotobusk.msk.ru):

ATP-11205 – 83, 209, 230, 231, 233, 250, 364
Drongo – 287, 300, 300a, 310
Odium-Prestige – 9, 11, 14, 15, 208, 229, 240, 275, 278, 300, 407, 409, 420, 422, 427
Сity trolleybus – 228, 244, 302
ПAO “Severtrans” – 2, 2а, 3, 5, 9, 10, 27, 28, 32, 33, 35, 50, 54, 57, 75, 79, 80, 97, 133, 201, 202, 203, 204, 205, 208, 209, 210, 214, 217, 223, 231, 235, 236, 242, 243, 250, 254, 255, 261, 262, 265, 266, 269, 274, 281, 282, 286, 287, 291, 293, 295, 298, 302, 303, 306, 307, 312, 314, 315, 323, 329, 330, 341, 361, 372, 376, 381, 397, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 410, 413, 414, 423а, 424, 425, 426а, 427, 428, 441, 444, 445, 463, 479, 482, 497а, 504
Privat-Autotrans – 54, 79, 83, 204, 205, 208, 209, 214, 218, 230, 231, 236, 238, 250, 254, 255, 265, 269, 281, 287, 291, 293, 298, 303, 307, 312
Central mountain-concentrating industrial complex – 2, 4, 6a, 7, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 46
Privattans – 20, 71, 206, 264, 293
Maksimov D. – 244, 246, 247
Pristanskih SM – 107
Ostatní – 248, 278

maršrutka na lince č. 307 (foto: MCH/2019)

Vozový park – tramvaje (k 25. 12. 2019, zdroj transphoto.ru):

Typ Výroba Počet kusů
Tatra T3 1963-1966 11 ks
Tatra T3R.P 1976-1987 18 ks
Tatra T3SU 1978-1987 21 ks
71-605 1978-1989 32 ks
Tatra T3SUCS 1985-1987 3 ks
71-605A 1990-1992 20 ks
71-611 1992-1995 8 ks
71-611P 1993-1995 3 ks
71-608KM 1995-1997 13 ks
KT3UA 2005-2009 2 ks
K1 2007-2008 7 ks
T3UA 2010-2011 3 ks

Vozový park – trolejbusy (k 25. 12. 2019, zdroj transphoto.ru):

Typ Výroba Počet kusů
ZiU-682V 1986-1990 17 ks
ZiU-682G 1991-1993 10 ks
YMZ T1R 1992-1994 7 ks
ZiU-620520 1996 2 ks
ZiU-682 1999 2 ks
YMZ T2 2002-2008 23 ks
YMZ E186 2006 2 ks
LAZ E183D1 2007-2010 6 ks
Dnipro T103 2018 8 ks
Dnipro T203 2019 4 ks

Vozový park – pouze velké autobusy (k 25. 12. 2019, zdroj fotobus.msk.ru): + cca 1000 maršrutek (dodávek/minibusů)

Typ Výroba Počet kusů
Ikarus 256 1984-1987 3 ks
Ikarus 260 1986-1994 6 ks
Ikarus 280 1990 3 ks
MAN NL202 1992-1994 6 ks
MAN EL202 1994 1 ks
Hispano VÖV II 1996 1 ks
Asia AM928 1997 1 ks
Castrosúa CS40 1998 1 ks
LiAZ-5256 2004-2005 4 ks
MAZ-103 2005-2019 46 ks
MAZ-104 2005 2 ks
MAN A22 NL243F CNG 2006 5 ks
NefAZ-5299 2007 4 ks
Volvo 7700 Hybrid 2012 1 ks
MAZ 107 2012 1 ks

Na linkách do místních továren potkáte i české Karosy a maďarské Ikarusy. Provozují je společnosti Northern mountain-concentrating industrial complex a Sukha Balka. Nejstarší vozy jsou dokonce z poloviny 70. let. Zejména s Karosami je možné se také svézt z centra na sídliště na jihu města – začínají u zastávky Червоний гірник a končí nedaleko nádraží na Шахта Юбилейная. Vede tu i druhá linka, na které je možné je potkat – opět na tomto jižním sídlišti, trasu ovšem neznáme. Do vozů lze normálně nastoupit – jede se zdarma.

kloubovými trolejbus ZiU-620520 v centru města (foto: MCH/2019)

Jednotlivé jízdné pro tramvaje a trolejbusy stojí 2,5 hřivny, u autobusů se pohybuje od 4 do 7 hřiven, viz zde po kliknutí na konkrétní linku. U svozových autobusů se jízdné neplatí. Jízdní řády na zastávkách naleznete pouze orientační, tj. v jakém intervalu linky cca jezdí. Maršrutky intervaly na zastávkách uvedeny nemají – jezdí ovšem velmi často (nejčastější po 5-10 minutách).

Karosa B 732 na lince z centra na severní sídliště u zastávky Червоний гірник (foto: MCH/2019)

Tramvajová vozovna pro rychlodráhu se nachází na severu měst, pro klasické tramvaje na jihozápadě, jedna trolejbusová na severovýchodě města a druhá na severu – viz zde.

Ikarus 255 z roku 1975 u zastávky Pliazhna St. (foto: MCH/2019)

Sledovat vozidla můžete na této stránce zde.

Karosa B 732 u zastávky Pliazhna St. (foto: MCH/2019)

Schémata – aktuální linkové vedení naleznete na adrese https://www.eway.in.ua/ru/cities/kryvyirih/routes. V pravém sloupci kliknete na číslo linky a objeví se vám trasa, včetně vozů, co právě jedou. Naleznete zde i provozní dobu, intervaly, dny provozu a jízdné.

 

tramvajové schéma včetně vlaků


trolejbusové schéma

 

přibližný rozsah provozu autobusů a maršrutek  – přesné trasy naleznete zde, nejsou zde však všechny linky

Fotogalerie:

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 25. 12. 2019
Zdroje: wikipedia.org, fotobus.msk.ru, transphoto.ru, eway.in.ua, uz.gov.ua

Komentáře jsou uzavřeny.