Španělsko

Španělsko 2017

Barcelona

V Barceloně jezdí 11 linek metra, 6 tramvajových linek a mnoho autobusových. Kromě toho tu nalezneme několik lanovek a využívaný je i systém příměstských vlaků, které jedou v centru města pod zemí.

Metro

Metro má celkem 11 linek označených písmenem L a číslem 1-11. Linka L9, resp. její jižní část vedoucí na letiště je dokonce automatizovaná, vznikla v roce 2016. Nástupiště jsou od soupravy oddělena stěnou.

Na většině linek se setkáte s moderními průchozími vozy, nicméně i nadále zde můžete narazit na staré soupravy z minulého století. Nad všemi dveřmi je nakreslena trasa linky s diodami. Projeté stanice se rozsvítí červeným puntíkem. Některé dveře je nutné nadále otevírat kličkou.

postarší souprava na lince L1 (foto: MCH/2017)

Metro je uzpůsobeno také pro vozíčkáře. Kromě výtahů zde nechybí i vyvýšené nástupiště, které je vždy u prvních dvou dveří prvního vozu.

Metro je úzce spojeno i se zdejší příměstskou železnicí, která má podobné soupravy jako metro a lidmi je velmi využívána (ovšem je částečně vysokopodlažní). Příměstská železnice pak končí až v centru Barcelony v podzemním nádraží a jezdí na ni komfortnější vozy s klimatizací.

podzemní konečná příměstských vlaků Espanya (foto: MCH/2017)

Před každým vstupem do metra musíte projít turniketem, kam vložíte jízdenku, kterou vám automat automaticky označí (vjede do automatu a opět vyjede) a otevře vstup.

Orientační systém metra je velmi přehledný a každá z linek má svojí barvu, která je označena jak v mapě, tak ve stanicích. Bohužel stanice nejsou tak pěkné, nicméně dobře udržované.

Na každé stanici metra najdete i orientační plán, jak dlouho trvá přestup z jedné linky metra na druhou. (foto: MCH/2017)

stanice metra jsou oproti těm pražským méně přívětivější (foto: MCH/2017)

turnikety do meta (foto: MCH/2017)

Tramvaje

Celkem zde naleznete 6 linek, obsluhovaných moderními článkovými tramvajemi. Tratě ovšem nejsou propojeny. Jedna se nachází na západě městě, dvě další na východě města.

moderní článkové tramvaje na okrajích města (foto: MCH/2017)

Autobusy

Autobusová síť prochází od roku 2012 velkou revolucí. Vznikl zde systém páteřních linek označovaných písmeny H, V a nově také D. Písmeno H označuje horizontální (vodorovné) linky, písmenem V označuje vertikální (svislé) linky a písmenem D diagonální linky (úhlopříčné). Horizontální linky jsou označeny sudými čísly, vertikální linky lichými. Na těchto páteřních linkách jsou uplatňovány krátké intervaly a všemožná preference (vyhrazené pruhy, preference na semaforech, …). Setkat se zde můžete zejména s vozy Irisbus, Tedom a Solaris.

vyhrazení jízdní pruhy pro autobusy – metrobusy (foto: MCH/2017)

autobus na lince 67 v centru Barcelony (foto: MCH/2017)

Zaragoza

V Zaragoze jezdí několik autobusových linek a jedna tramvajová. Ta propojuje celé město od severu k jihu. V centru města nejsou troleje, energie je získávána při brždění a navíc se tramvaje dobíjejí během stání v zastávkách.

tramvaj CAF Urbos 3 v Zaragoze na jihozápadní konečné konečné Mago de Oz s pohledem na Ermita de Santa Bárbara (foto: MCH/2017)

v centru jsou tramvaje bez trolejí a velmi plné – sedaček v tramvají moc nenaleznete (foto: MCH/2017)

autobusová zastávka – vpravo chodník, vedle něj cyklopruh, který je zároveň nástupním místem pro lidi, jež nastupují do autobusu (foto: MCH/2017)

autobus na mostě Punte de Piedra (foto: MCH/2017)

Segovia

Ve starobylém městě se prohánějí pouze modré autobusy, které jezdí až do centra ve stísněných podmínkách.

linka 1 vyčkává na přesný čas odjezdu v centru Segovie (foto: MCH/2017)

velmi zajímavá konečná Paseo del Salón, kde má i midibus problém se vytočit (foto: MCH/2017)

San Lorenzo de El Escorial

Malé město s klášterem El Escorial, kde jezdí několik midibusových linek.

zelený autobus na lince MHD L4 (foto: MCH/2017)

Madrid

Hlavním městem Španělska je Madrid, který má přibližně 3,2 milionů obyvatel.

Metro

Jezdí zde celkem 12 linek metra, do kterých je možné se dostat pouze přes turnikety. Kromě těchto 12 linek zde existuje i jedna spojovací, která jezdí mezi zastávkami Príncipe pío a Ópera. Linky metra jsou značeny číslicemi a barvami obdobně jako v Barceloně.

staré soupravy na lince metra 1 (foto: MCH/2017)

Páteří příměstské dopravy je železnice, kterou provozuje společnost Renfe. Většina autobusů končí na předměstí města, resp. u okružní trasy metra č. 6. Železnice projíždí celé centrum města. Oproti metru ale jede rychleji a nezastavuje v krátkých vzdálenostech. Stanice či nádraží jsou také osazeny turnikety. Hlavním nádražím je Atocha, odkud vyjíždějí vlaky do celého Madridu a jeho okolí a při cestě obsluhují různé končiny Madridu. Ve zkratce se dá říci, že to jsou tzv. expresy oproti metru.

nádraží Atocha (foto: MCH/2017)

interiér příměstských vlaků (foto: MCH/2017)

stanice metra i vlaků jsou osazeny moderními turnikety (foto: MCH/2017)

Metra jsou průchozí a většinou modernizovaná. Staré vozy najdete nadále na lince 1. Oproti Barceloně jsou stanice metra hezčí, v některých ohledech podobné těm pražským.

modernější vozy metra jsou vidět na většině linek, některé jsou i průchozí (foto: MCH/2017)

Stará nádražní hala, která se nachází hned vedle nové, byla přestavěna v botanickou zahradu – v budově tak naleznete různé stromy a květiny, vedle nichž se nachází lavičky a obchody s občerstvením.

stará nádražní hala (foto: MCH/2017)

moderní jednotky metra se v Madridu vyskytují ve velkém (foto: MCH/2017)

Tramvaje

Setkáme se zde také se 3 tramvajovými linkami, na které jsou nasazovány moderní článkové červené vozy. Dvě z nich jezdí na kraji centra a třetí jezdí na sídlišti, přičemž polovina zastávek je v podzemí. Tramvaje zde mají spíše roli napáječe.

moderní tramvaje CAF na lince 1 madridské tramvajové linky (foto: MCH/2017)

model historického vozu je vystaven na konečné tramvajové linky 1 Pinar de Chamartín (foto: MCH/2017)

Autobusy

S autobusy se můžete setkat po celém městě, ať se standardními či kloubovými vozy.

setkání tří městských vozů v centru města u Palace of Communication (foto: MCH/2017)

(foto: MCH/2017)

Fotogalerie:

Zveřejněno: 22. 5. 2017 Autor: Martin Chour

Komentáře jsou uzavřeny.