Linka 161

 

Pražská autobusová linka 161

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 4 (Bořislavka, Nebušice, Přední Kopanina, K Tuchoměřicům)

Přestup na metro: A

Doba jízdy: 14 min

Délka linky: 7 km

Zastávky:

BOŘISLAVKA (A) – Jenerálka (×) – Nad Habrovkou (×) – Průhonský háj (×) – Na Parcelách (×) – Škola Nebušice – K Noskovně – { NEBUŠICE } – Nebušice (Z) – Na Mlýnici (×) – U Václava (×) – Přední Kopanina – { PŘEDNÍ KOPANINA (Z) } – K TUCHOMĚŘICŮM (T) (×)

Historie:

Prvním předchůdcem linky 161 se stala už v roce 1926 linka 2000 Autodopravní společnosti v trase Dejvice – Bořislavka – Jenerálka – Nebušice – Přední Kopanina. O 2 roky později byla prodloužena až do Tuchoměřic a v roce 1932 dále do Velkých Číčovic pod označením 2015, později 4023.

Po druhé světové válce je známa další linka, která Nebušice obsluhuje – linka 3107 (od roku 1949 l. 3012) v trase Dejvice, Bořislavka – Jenerálka – Nebušice – Přední Kopanina – Tuchoměřice. V roce 1949 byla nově označena jako linka 3012 a prodloužena do centra na Florenc, zřízením spojů přes letiště a Kněževes. V dalších letech byla mírně upravována a i její číslo se několikrát měnilo, nicméně vliv na Nebušice změna tras neměla. Zrušena byla až se zavedením linky 312 v únoru 1997.

161_05Vítězné náměstí v nedělním odpoledni opouští linka 161 (foto: autobusy.org)

Druhá linka do Nebušic byla zavedena koncem roku 1950 s označením 01036, nejednalo se však o zcela novou linku. Novou linku totiž přestavovaly zkrácené spoje původní linky 01318. Svojí trasu začínala na Bořislavce (první a poslední spoj jel z Florence) a dále vedla přes Jenerálku do zastávky Nebušice, u kostela (dnes Nebušice). V roce 1952 byla přeznačena na 01019 a zavedeno bylo několik málo nedělních spojů.

PC050958linka 161 při své cestě od Dejvické, kam jezdila do dubna 2015 (foto: LN)

Bez zásadních změn byly Nebušice takto obsluhovány do roku 1969, kdy vznikla 13. ledna nová autobusová linka č. 161, nahrazující původní linku ČSAD. Nutné je však zmínit, že zavedení linky 161 předcházelo připojení Nebušic 1. ledna 1968 ku Praze. Nová linka č. 161 byla provozována v trase Bořislavka (dnes Na Pískách) – Horoměřická (dnes Bořislavka) – Jenerálka – Nad Habrovkou – Nebušice, MNV (dnes K Noskovně) – Nebušice a nabídla mnohem více spojů, než původní linka ČSAD.

První změna na námi popisované lince č. 161 proběhla 13. srpna 1978, při níž byla prodloužena na Leninovu (dnes Dejvickou), k nové stanici metra A, které o den dříve vyjelo ve své prvotní trase Náměstí Míru – Leninova.

P2241385

linka 161 ještě při své cestě na Dejvickou (foto: MCH)

V dalších letech nedocházelo na lince č. 161 k žádným změnám. Během let došlo pouze ke zřízení souběžné linky 254 do Přední Kopaniny (19. prosince 1980) a již zmíněné linky 312 (22. února 1997).

Úctihodných 34 let tak zůstala beze změny, osudnými se jí však staly změny, datované na 1. září 2012. V tento den došlo ke spuštění tzv. Metropolitní sítě, což mělo u linky č. 161 za následek zrušení souběžné linky 254 a nahrazením jí prodlouženou linkou 161. Nově tak 161 vyjela v trase Dejvická – … – Nebušice – U Václava – Přední Kopanina – K Tuchoměřicům. Úsek Přední Kopanina – K Tuchoměřicům vykonávají pouze zátahové spoje do garáží Řepy, který by jinak jely manipulačně tento úsek, jedná se tak o několik málo spojů denně.

P9180005161 v Nebušicích (foto: LN)

Poslední změnou si prošla 161 se zprovozněním pátého áčka z Dejvické k Nemocnici Motol. To bylo zprovozněno 7. dubna 2015. Linka 161 byla zkrácena k nové stanici metra A na Bořislavku, rozsah provozu a trasa z Bořislavky na Přední Kopaninu byla nadále zachována.

Mapa:

161

Intervaly:

Pracovní den
Sobota a neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
7,5 ~ 15
20 ~ 40
10 ~ 20
~ 60
20 ~ 40
20 ~ 40
30 ~ 60
15 ~ 30
30
~ 60
1 pár+spoj Z
1 pár
~ 60
1 spoj T
3 spoje T
2 spoje T
a) Dejvická – Nebušice b) Nebušice – Přední Kopanina c) Přední Kopanina – K Tuchoměřicům

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Jenerálka – zámek Jenerálka – kostel sv. Jana z Trníčku – přírodní památka Jenerálka – východiště po červené (Hradiště Dolní Liboc, skalnaté údolí Divoké Šárky, PP Šárka-Lysolaje, PR Divoká Šárka)

Jenerálka - zámekzámek Jenerálka (foto: OK)

  • Na Parcelách – přírodní památka Vizerka
  • K Noskovně – kostel sv. Cyrila a Metoděje – východiště po červené (hradiště Dolní Liboc, skalnaté údolí Divoké Šárky, PP Šárka-Lysolaje, zřícenině letohrádku Na Babě)

Divoká ŠárkaDivoká Šárka (foto: OK)

Video z linky:

linka 161 Dejvická – Výhledy (video: LN)

Zveřejněno: 4. 5. 2013 Aktualizováno: 25. 12. 2015 Autor: Martin Chour (vybrané fotografie Lukáš Nekolný, mapa Vojta Vilímec) Zdroj historie: publikace 20 let ROPID, autobusy.org, vlastní materiály

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *