Linka 32

 

Pražská tramvajová linka 32

V provozu: celotýdenně (27. 2. – 12. 4. 2016) Vozy: 1 Typ tramvaje: T3R.P/PV, T6A5 Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Systém: PID (Pražská integrovaná doprava) Garantované nízkopodlažní spoje: ano Konečné zastávky: 2 (Kubánské náměstí, Nádraží Hostivař) Přestup na metro: žádné Doba jízdy: 14/16 min Délka linky: 5 km Zastávky:

KUBÁNSKÉ NÁMĚSTÍ – Průběžná – Na Hroudě – Nádraží Strašnice (V) – Radošovická – Dubečská (×) – Na Padesátém – Zahradní Město – Sídliště Zahradní Město – Obchodní centrum Hostivař – Na Groši – Hostivařská – NÁDRAŽÍ HOSTIVAŘ (V)

Historie:

S linkou 32 se mohli cestující poprvé setkat v roce 1938 při Sokolském sletu, následně pak v letech 1955, 1960 a 1965, kdy byla v provozu během Spartakiád. Právě po poslední zmiňované Spartakiádě byla v roce 1966 zavedena během výluky v Sokolovské ulici. Při této výluce byla linka 32 v provozu v trase Palmovka – Harfa – Hloubětín.

Pravidelná tramvajová linka 32 začala jezdit až o pár let později. Zavedena byla 30. srpna 1971 v trase Černokostelecká – Koh-i-noor – Albertov – Palackého náměstí – Anděl – Kotlářka. Třicetdvojka tak vznikla vyčleněním špičkových spojů linky 27, vedené v trase Ústřední dílny DP – … – Anděl – Smíchov, nádraží. Až o čtvrt roku později byla prodloužena na Ústřední dílny DP.

5040-001T1, nasazená na linku 32, ve Vršovické ulici (foto: prazsketramvaje.cz/1977)

Když byla mezi lety 1977 (5. září) – 1979 rekonstruována tramvajová trať v Plzeňské ulici, byla linka 32 dočasně zrušena, neboť jejím ukončením na Andělu (resp. objezdem kolem Ženských domovů) by měla totožnou trasu s linkou 27, ze které v roce 1971 vznikla. Zrušené spoje byly nahrazeny nově nasazenými soupravami namísto sólo vozů na linku 27. Dočasné zrušení linky 32 se nakonec ukázalo jako trvalé, neboť již v dalším roce je zavedena ve zcela odlišné trase znovu.

Stejně jako do roku 2015 existovala linka 2, která sloužila pouze jako napáječ k metru A na Dejvickou (původně Leninovu), byla ke stejnému účelu po zprovoznění prvního úseku metra A z Náměstí Míru na Leninovu (dnes Dejvickou) zřízena 13. srpna 1978 linka 32. Ta byla provozována celotýdenně v trase Podbaba – Leninova (dnes Dejvická) – Petřiny. Její provoz ovšem netrval dlouho a s reorganizací linkového vedení 19. února 1979 byla trvale zrušena (na Petřinách byla nahrazena právě zmiňovanou dvojkou, v Podbabě byla bez náhrady zrušena).

Během letních prázdnin 1994 byla v provozu také jako posila linky 22 v trase Královka – Malostranská – Újezd – Karlovo náměstí – Zvonařka v období od 6 do 19 hodin pouze o víkendech. V pracovních dnech místo ní jezdila o něco delší linka 31, která z Bruselské dále pokračovala na Otakarovu a Čechovo náměstí.

6511-002pravidelná tramvajová linka 32 v Plzeňské ulici krátce před svým zrušením (foto: prazsketramvaje.cz/1977)

Asi nejdéle ve výlukové stavu jezdila 32 v letech 1991 a 1992, přesněji od 1. srpna 1991 do 14. září 1992, kdy během výluky mezi Balabenkou a Vysočanskou nahrazovala v trase Špitálská – Starý Hloubětín – Lehovec pravidelnou tramvajovou linku.

V dalších letech sloužila 32 už čistě jako výluková linka. Už před rokem 1992 bylo možné se s linkou 32 setkat v trase Palmovka – Ďáblice.

Z většiny jejích použití se vymyká to z roku 1996, kdy od 24. září do 2. listopadu jezdila v trase Sídliště Řepy – Anděl – Karlovo nám. – Sídliště Modřany (výluka Lazarská – Jindřišská).

Dále byla k vidění 32 při výluce v oblasti Strašnic, kdy byla v polovině roku 1997 vedena na Nádraží Hostivař.

Povětšinou vznikala 32 jako náhrada za 22, nicméně v následně popisované výluce nahradila poprvé a dosud naposledy linku 12. Od 3. října do 17. října 1998 byla v důsledku opravy tramvajové trati v Dělnické ulici a na Libeňském mostě zavedena v trase Střelničná – Vychovatelna – Palmovka. Linka 12 byla odkloněna přes Trojskou, linka 3 vedla Sokolovskou ulicí a linky 1 a 14 byly ukončeny na Výstavišti.

V roce 2004 bylo z důvodu rekonstrukci tratě Karlovo náměstí – I.P.Pavlova odkloněno od 2. března do 31. března mnoho linek, jednalo se tak o jednu z nejzásadnějších výluk, na které měla co do činění linka 32. Přece jen tato trať je jedna z nejvytíženějších. Jako náhrada za odkloněnou linku 22 z Karlova náměstí na Albertov a Otakarovu byla ze Zvonařky zavedena linka 32, která v trase Zvonařka – Náměstí Míru – Vršovické náměstí – Kubánské náměstí nahrazovala 22, v trase Kotlářka – Anděl – Újezd – Národní třída – Palackého náměstí – Výtoň – Nádraží Braník byla jako náhrada za linky 4 a 6 zavedena 36.

1419 - linka 32 DPP Nádraží Hostivař Tatra T3SUCS 7145cedulová linka 32 na Nádraží Hostivař (foto: MCH/2013)

Z důvodu rekonstrukce křižovatky v souvislosti s výstavbou centra Eden byla od 25. září do 1. října 2004 zavedena v trase Kubánské náměstí – Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař zvláštní tramvajová linka 32 – opět jako náhrada za 22. Pro cestu do Ústředních dílen DP mohli cestující použít linku 37.

Během údržby tramvajové trati mezi Smíchovským nádražím a Hlubočepy byla v prosinci roku 2007 a v červnu roku 2011 zavedena v odříznutém úseku od okolní tramvajové sítě Hlubočepy – Sídliště Barrandov. Nahrazovala tak 12, 14, 20, popř. 4 (v roce 2011) nebo 13 (v roce 2007).

Vzhledem k opravě horkovodu, kvůli kterému byl vyloučen provoz tramvají mezi Koh-i-noorem a Kubánským náměstím, byla od 22. července do 8. srpna 2011 zavedena v trase Kubánské náměstí – Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař třicetdvojka jako náhrada za dříve ukončenou linku 22 na Koh-i-nooru. Sedmičku zde nahradila opět linka 37.

1417 - linka 32 Zahradní Město DPP Tatra T3R.P 838732 v zastávce Zahradní Město při výluce v roce 2013 (foto: MCH/2013)

V roce 2013 byla mezi 4. listopadem a 10. prosincem vedena v trase Černokostelecká – Strašnická – Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař jako náhrada za linky 7 a 22, které kvůli rekonstrukci tratě mezi Průběžnou a Kubánským náměstím končily právě na Kubánském náměstí.

Ve stejné oblasti se objevuje i v roce 2016, kdy je od 27. února do 11. dubna vedena v obdobné trase Kubánské náměstí – Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař jako náhrada linky 22, během rekonstrukce posledního úseku ve Vršovické ulici: Kubánské náměstí – Koh-i-noor. Kromě linky 32 byla v provozu při této výluce i linka 37 v trase linky 7 od Kubánského náměstí po Černokosteleckou.

DSCN3906setkání linek 32 a 67 u Radošovické (foto: MCH/2016)

Mapa:

32

  Intervaly:
Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
4
10
4
15
15
10
15
15-20
10
15
*do 12. března jezdí 32 dopoledne v intervalu 7-8 minut, v sobotu dopoledne v intervalu 10 minut  

Platný jízdní řád

Jízdní řády:

Zveřejněno: 7. 3. 2016 Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *