Irisbus Citelis 12M

 

Irisbus Citelis 12M je městský nízkopodlažní autobus, který je nástupcem vozu Irisbus Citybus 12M. Vyrábí ho firma Karosa Vysoké Mýto s firmou Renaut od roku 2005 až dodnes. Část vozu byla vyrobena ve Francii či Itálii a dokončena v Česku.

Citelis1Citelis v Havlíčkově Brodě (foto: OK)

Konstrukce

Citelis je dvounápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (místo pro kočárek u 2. dveří s nájezdovou plošinou). Má polosamonosnou karoserií, která byla sešroubována do skeletu, ošetřena proti korozi a poté olakována a oplechována. Rám podvozku je z ocelových podélníků a příček, bočnice a střecha je ze svařených tažených uzavřených profilů a oplechovány. Přední čelo vozu tvoří uzavřené profily, které jsou pokryty plechy i plasty, zadní čelo je z jednoho panelu sklolaminátu.

Irisbus Citelis 12M CNG na lince 6Citelis na lince 6 ve Zvolenu (foto: MCH)

Motor a převodovka se nachází v zadní části vozu. Okna jsou lepená (přední sklo přichyceno gumou). Nechybí ve voze ani kneeling. Vůz však není v jedné rovině, jelikož 1. dveře jsou ve výšce 320 mm a 2. a 3. dveře ve výšce 530 mm. U novějších vozů vyráběných od roku 2001 (motor Iveco) jsou všechny dveře ve stejné výšce a místo volného prostoru u zadních dveří jsou nově sedadla. V některých věcech se liší také nejnovější vozy z roků 2004 a 2005 (jiné tyče, jiná barva interiéru).  Sedačky jsou čalouněné a prostor pro kočárek je u 2. dveřích i s výklopnou plošinou. Vůz existuje také v příměstské verzi se dvěma dveřmi. Vozy splňují emisní normu Euro 3, od roku 2007 také normu Euro 4 či normu EEV. Max. rychlost je 74 km/h. Ve voze je 30 míst k sezení a 69 k stání.

Irisbus Citelismotor (foto: MCH)

Existuje mnoho variant ve kterých se vozy Citelis vyrábějí. Nejznámější jsou obvyklé dieselové, ale jsou vyráběny také poháněné zemním plynem (CNG), hybridní, ve kloubové verzi o délce 18 nebo trolejbusové verzi v podobě vozů Škoda 24 Tr a Škoda 25Tr.

Irisbus Citelisinteriér (foto: MCH)

Provoz

První verze byla vyrobeno roku 2005 a v Česku již v polovině téhož roku. Vůz, který byl vyroben v česku jezdil po různých městech v Česku a v prosinci 2005 ho koupil Dopravní podnik hl. m. Prahy. Dal mu ev. č. 3501 a od ledna 2006 byl vypravován na linky MHD. Kromě Prahy, jezdí Citelisy i v Brně, Ostravě, Hradci Králové, Děčíně, Karlových Varech, Plzni, Zlíně, Pardubicích, Kladně, atd… Jezdí také i v mnoho městech mimo Českou republiku (Slovensko, Německo,…). Ve verzi se zemním plynem jezdí nejvíce vozů v Havířově v počtu 25 kusů!

Citelis2Citelis na lince 9 v Havlíčkově Brodě (foto: OK)

Irisbus Citybus v Praze

 Poprvé se Citelis 12M objevil v Praze od 8. do 12. srna 2005 na zkušebních jízdách. Byl umístěn v garážích Hostivař. Podruhé byl k vidění při dnu otevřených dveří v září 2005 v garážích Hostivař.

Citelis

Až po třetí tu zůstal natrvalo. V prosinci 2005 ho totiž zakoupil Dopravním podnik hl. m. Prahy a dal mu ev. č. 3501. Umístěn byl v garážích Řepy a od ledna 2006 začal jezdit na pravidelných autobusových linkách. Další vozy tohoto typu se objevily až v září a říjnu roku 2006. Jednalo se o vozy ev. č. 3502 – 3511. Vozy ev. č. 3502 – 3506 byly přiděleny garážím Řepy a vozy ev. č. 3507 – 3511 garážím Hostivař.

Citelis

Irisbus Citelis 12M

Zveřejněno: 27. 4. 2014 Aktualizováno: 10. 6. 2014 Autor: Martin Chour

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *