Linka 2

 

Pražská tramvajová linka 2

V provozu: celotýdenně

Vozy: 1

Typ tramvaje: T3R.P, T3R.PLF

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Sídliště Petřiny, Nádraží Braník)

Přestup na metro: A, B

Doba jízdy: 44 min

Délka linky: 15 km

Zastávky:

SÍDLIŠTĚ PETŘINY – Petřiny (A) – Větrník – Vojenská nemocnice – Baterie – Ořechovka – Sibeliova – Vozovna Střešovice – Prašný most – Hradčanská (A) (S) – Chotkovy sady – Malostranská (A) – Staroměstská (A) – Karlovy lázně (T) – Národní divadlo (Z) – Národní divadlo – Národní třída (B) – Novoměstská radnice (Z) – Karlovo nám. (B) – Moráň (T) – Palackého nám. (B) – Palackého náměstí (B) – Výtoň – Podolská vodárna – Kublov – Dvorce – Přístaviště – Pobřežní cesta – NÁDRAŽÍ BRANÍK (S)

Historie:

Když byly tramvajové linky označovány čísly (u této linky se tak stalo v roce 1908), vznikla také linka 2, dříve pojmenovaná jako linka Sp či Ž v okružní trase Křižovnické náměstí (u Staroměstské) – Národní divadlo – Česká technika (dnes Karlovo náměstí) – Tylovo náměstí (u I. P. Pavlova) – Purkyňovo náměstí (dnes Náměstí Míru) – Jungmannova, Olšany (dnes Flora) – U Bezovky (dnes Olšanské náměstí) – Proutkova (dnes Husinecká) – Nádraží státní dráhy (dnes Masarykovo nádraží) – Prašná brána – Staroměstské náměstí – Mariánské náměstí – Křižovnické náměstí (u Staroměstské). Dne 26. května 1912 je zkrácena od Křižovnického náměstí na Prašnou bránu, zrušen je tak její okružní charakter, 21. září 1913 je prodloužena k Rudolfinu u Staroměstské.

linka_02_vozy-001

linka 2 v 60. letech (foto: prazsketramvaje.cz – F.Zahnáš)

O rok později 15. července 1914 došlo ke změně trasy na Staroměstská –  … – Flora (ve zrušeném úseku nahrazena l. 7). Ve stejném roce dochází ještě 15. září 1914 k prodloužení na Klárov, tedy na Malostranskou. O rok později byla 3. dubna prodloužena ještě dále na Špejchar.

V obratišti Špejchar setrvává 9 let do doby, než v roce 1924 vzniká její nová okružní trasa: Flora – Bulhar (u Hlavního nádraží) – Prašná brána – Strossmayerovo náměstí – Špejchar – Klárov (u Malostranské) – Rudolfinum (dnes Staroměstská) – Národní divadlo – Karlovo náměstí – Náměstí Míru – Flora. Na Floře cestující nemuseli vystupovat.

Od 1. srpna 1928 si nadále udržuje svůj okružní charakter, jen je mezi Klárovem a Národním divadlem vedena přes Újezd.

P2241363

linka 2 v zastávce Větrník v posledních týdnech provozu (foto: MCH/2015)

Další změna probíhá až na počátku 40. let, kdy je 17. listopadu 1940 v centru mírně pozměněna. Při cestě od Bulhara je vedena ulicí Na Poříčí a přes Hlávkův most a dále po své trase na Špejchar. Její okruh je od 7. září následujícího roku rozšířen, neboť od Špejcharu jede přes Vozovnu Střešovice, Malovanku a Hrad. Nicméně obě změny se nakonec neosvědčily a tak je 1. září 1942 upravena do podoby, ve které jezdila od roku 1928.

Po více jak 30 letech je roku 1961 zrušen její okružní charakter. Stává se tak 13. března a její trasa velmi připomíná část původní okružní trasy Bílá Hora – Vypich – Pražský Hrad – Chotkovy sady – Klárov – Rudolfinum (dnes Staroměstská) – Národní divadlo – Jiráskovo náměstí – Resslova ulice – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Flora – Olšanské hřbitovy. Její původní trasu nahrazuje mezi Florou a Prašnou bránou nová linka 26 a dále po Špejchar změněná linka 1. Zaveden je i noční provoz, který je od denního mírně odlišný. Dvojka totiž jede Spálenou ulicí a vede až do Strašnic a Hostivaře.

DSCN9181linka 2 přijíždí do zastávky Malostranská (foto: MCH/2016)

Po půl roce je 28. srpna 1961 zkrácena z Bílé Hory na Vypich, vrací se sem ale hned čtyřech letech – 21. dubna 1965. Noční linka je od roku 1962 vedena přes Hradčanskou.

Zrušena pak je 4. dubna 1966 (denní provoz) a 18. dubna 1966 (noční provoz).

Opět je zavedena 30. srpna 1971 v trase Královka – Pražský Hrad – Klárov – Rudolfinum (dnes Staroměstská) – Jiráskovo náměstí – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Flora – Ohrada – Vápenka. Od 17. ledna 1972 dochází k prodloužení na Vypich, od 26. února 1973 je vedena přes Hradčanskou a Vozovnu Střešovice.

DSCN9175u Karlova náměstí byl zachycen jeden spoj linky 2 do Petřin (foto: MCH/2016)

Před zavedením metra je ještě 14. ledna 1974 prodloužena na Spojovací. Když byl 9. května 1974 otevřen první úsek pražského metra, dvojka se mění jen nepatrně. Místo Resslovou ulicí je vedena Spálenou. Tím zároveň dojezdila poslední pravidelná linka po této trati, která byla za dalších 7 let zrušena. Od konce jara je 1. května 1975 prodloužena opět na Bílou Horu, kam jezdila do roku 1966.

Její původní význam je zrušen 13. srpna 1978, kdy je otevřena první část metra A mezi Náměstím Míru a Leninovou (dnes Dejvickou). Při této změně je zrušena, neboť její trasa vede z velké části podél nového metra a zavedena je nová linka č. 2, která s původní trasou nemá nic společného, její trasa totiž spojuje Divokou Šárku a Podbabu s metrem A na Leninově. Zároveň je zaveden noční provoz, při kterém je linka 2 vedena následovně Divoká Šárka – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Těšnov – Bílá labuť – Náměstí Republiky – Můstek – Národní Divadlo – Nádraží Braník.

100-0844-1024x768

linka 2 poslední dne provozu na Petřinách (foto: TJ/2015)

K 19. únoru 1979 se vydává na Petřiny (dnes Sídliště Petřiny), na opačném konci je nadále ukončena na Divoké Šárce. Noční provoz je beze změny trasy zachován, s linkou 2 ale skoro nesouvisí (ten je 19. prosince 1980 zrušen).

Dosud byla linka 2 provozována výhradně celotýdenně, případně jezdila i v noci. Od 21. dubna 1986 však dochází k závratné změně – provozována je nově pouze ve špičkách a ukončena na Červeném Vrchu. Celodenní provoz je v pracovní dny opět zaveden od 27. listopadu 1990, mimo špičky má však interval 30 minut. Od roku 1992 je opět vedena na Divokou Šárku, o dva roky později se ale vrací na Červený Vrch. Na Divokou Šárku se pak dostává ještě v roce 1996.

Kvůli stavebním pracím na metru A mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol byla zneprůjezdněna smyčka Červený Vrch. Proto se vydává dvojka od roku 2011 na Podbabu, na Divokou Šárku se vrací od 29. června 2013 (kvůli výluce ale zatím nejezdí, zavedena je až 24. října 2013) v souvislosti se zrušením linky 36 (Špejchar – Divoká Šárka). Provozována je pouze v pracovní dny od 6 do 20 hodin. Je dobré připomenout, že mezi lety 2008 – 2013 byla několikrát na různě dlouhé období zrušena, v souvislosti s tunelem Blanka či budovaným metrem. S otevřením nového metra A mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol je k 7. dubnu 2015 zrušena.

P2241372linka 2 v zastávce Sibeliova (foto: MCH/2015)

S linkou č. 2 se neloučíme na dlouho, neboť kvůli reorganizaci tramvajové sítě k 28. srpnu 2016 je zavedena znovu. Tato změna souvisí se změnou i dalších linek v Praze, které jsou změněny dle požadavků městských částí a cestujících. Dvojka se tak částečně vrací do podoby před zprovozněním prvního úseku metra A v roce 1978. Do té doby totiž vedla linka 2 z oblasti Prahy 6 na Malostranskou, Staroměstskou, k Národnímu divadlu a na Karlovo náměstí a dále ve směru na Žižkov. Při této příležitosti je dvojka obnovena za zrušenou 18 do Petřin, omezenou 3 a kvůli posílení centra v trase: Sídliště Petřiny – Hradčanská – Malostranská – Staroměstská – Národní divadlo – Karlovo nám. – Palackého nám. – Nádraží Braník. Provozována je celotýdenně v sólech.

DSCN9162linka 2 na Palackého náměstí (foto: MCH/2016)

Mapa:

2mapa

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
8
10
8
20
15
15
20
20
15
20

  Zajímavá místa na trase:

  • Petřiny – letohrádek Hvězda a zámecký park
  • Ořechovka – kostel svatého Norberta
  • Vozovna Střešovice –  Muzeum MHD, park a bývalý hřbitov
  • Malostranská – Strakova akademie, Valdštejnská jízdárna, Vojanovy sady, palác (Kolovratský, Fürnstenberský)
  • Staroměstská – Vysoká synagoga, Židovská radnice, Klementinum
  • Karlova lázně – Divadlo Na zábradlí, kostel sv. Klimenta, Hvězdárenská věž, Staroměstská vodárna, Karlův most
  • Národní divadlo – Národní divadlo, rotunda (nalezení sv. Kříže, sv. Kříže Menšího)
  • Národní třída – Muzeum lega, kostel sv. Martina ve zdi
  • Moráň – Faustův dům, kostel sv. Václava, Emauzy
  • Výtoň – Vyšehrad
  • Podolská vodárna – kostel sv. Michala
  • Přístaviště – branické skály a vyhlídka

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší). Fotografie z linky:

P4020866-1024x768jeden z posledních spojů poslední vnitroobvodové lince Prahy 6 (foto: TJ/2015)

Zveřejněno: 22. 2. 2012 Aktualizováno: 1. 9. 2016 Autor: Martin Chour

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *