MAN Lion’s City

 

MAN Lion´s City je model městského nebo příměstského autobusu, vyráběný německou automobilkou  MAN Truck & Bus od roku 1996.

MAN2linka 381 s vozem MAN Lion’s City G (foto: LN)

Konstrukce

Vozy mají dvoje, troje nebo čtvery dveře, podle toho, jestli se jedná o příměstský vůz standardní nebo kloubový či o městský vůz standardní nebo kloubový. Mají  6 válcový přeplňovací motor, který může být poháněn naftou, stlačeným zemním plynem nebo zkapalněným ropným plynem. Kromě těchto pohonů byly zkoušeny i další. Např. vodíkové palivové články či dieselelektrický hybridní pohon. Právě autobus s dieselelektrickým hybridním pohonem byl uveden do provozu v roce 2010. Poslední Neoplan, označený Centroliner, je velmi shodný s MAN Lion´s City.

K-VB_5000_DecksteinMAN Lion’s City Hybrid (foto: cs.wikipedia.cz)

MAN pro městský provoz:
  • Lion’s City M (k dispozici různé druh) – midibus, 8,6 m do 10,5 m
  • Lion’s City (také označen jako A21 a NL XX3) – standardní vůz, 12 m
  • Lion’s City C – delší standardní vůz, 13,7 m
  • Lion’s City L (známý jako Lion’s City LL, až do konce roku 2009 také označován jako A26 a xx3-15m NL) – 15 metrový vůz, 14.7 m
  • Lion’s City G (také označen jako A23 a NG XX3) – kloubový vůz, 18 m
  • Lion’s City GL (také označen jako A23 a NG xx3) – delší kloubový vůz, 18.75 m
  • Lion’s City GXL – kloubový dlouhý, 20.45 m
  • Lion’s City DD (také označen jako A39 a ND XX3) – dvoupatrový, 13.73 m

MAN8MAN Lion´s City na lince Fashion Arena na Depu Hostivař foto: LN)

Autobusy MAN pro příměstský provoz:
  • Lion’s City Ü (také označen jako A20) – standardní vůz
  • Lion’s City ÜLL (také označen jako A25) – 15 metrový vůz
Nízkopodlažní verze MAN:
  • Lion’s City LE (známý jako Lion’s City T do roku 2008 také označované jako A78 a EL XX3) – městský standardní vůz, 12 m
  • Lion’s City LE Ü (známý jako Lion’s City TU Do roku 2008, také označuje jako A78 a EL XX3) – příměstský standardní vůz, 12 m
  • Lion’s City C LE – delší standardní vůz, 13.7 m
  • Lion’s City L LE – 15 metrový vůz, 14.7 m
  • Lion’s City G LE – kloubový vůz, 18 m
  • Lion’s City GL LE – delší kloubový vůz, 18.75 m

Elektrické verze MAN:

  • Využívají dva elektromotory o výkonu 67 kW
  • Vyšší účinnost v městském provozu
  • Používají o 30 % méně paliva než spalovací autobusy
  • rozměry: 12, 13,7, a 18,75 metrů

MAN4MAN Lion´s City G na lince PID 381 na Hájích v barvách PID foto: LN)

Provoz

Vozy MAN Lion’s City jsou provozovány v řadě velkých měst. Vyjmenuji tu alespoň několik. Např.  v Barceloně, Paříži, Cádiz, Kolínu nad Rýnem, Madridu, Malage, Murcie, San Sebastianu, Seville, Valladolid, Lisaboni, Portu, São Paulu, São Bernardu do Campu nebo Santo André. Kromě zahraničí jezdí také v Čechách, např. v Praze a Středních Čechách (ČSAD Polkost, ČSAD Benešov).

MAN6MAN ve standardní verzi Lion´s City na lince Fashion Arena dopravce ČSAD Benešov (foto: LN)

NEOMAN_A39_2007-03-15MAN Lion’s City DD Berlíně (foto: cs.wikipedia.cz)

MAN Lion´s City v PID

V PID se s těmito vozy setkáme pouze u dopravce ČSAD Polkost ve 2 verzích. Ve standardní verzi MAN Lion´s City a kloubové verzi MAN Lion´s City G.

MAN1MAN Lion´s City G na lince PID 381 na Hájích foto: LN)

Zveřejněno: 24. 11. 2014 Autor: Martin Chour

 

3 Responses to MAN Lion’s City

  1. Tonda Pacík říká:

    MAN Lion´s City G Stenbus 1788

  2. X1 říká:

    V názvu je Lion´s, ale ve článku Lion’s.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *