Hradec Králové

 

Hradec Králové najdeme na severovýchodě Čech. Jedná se o krajské město Královehradeckého kraje na soutoku Labe a Orlice.

Hradec_Králové_K2_-_11

pohled Hradec Králové s centrem v popředí (foto: cs.wikipedia.org)

Nejvíce kulturních památek nalezneme v centru města, které je obkrouženo městským okruhem. Zde nalezneme zejména katedrálu sv. Ducha, kostel sv. Jana Nepomuckého a kostel Nanebevzetí Panny, zčásti obehnanými městskou hradbou. Uprostřed pak Velké náměstí. Kolem hradby se nachází i rozlehlé Žižkovy sady a bývalá pěchotní kasárna. Na západ od centra se nachází hlavní vlakové nádraží, odkud vlaky vedou do pěti směrů – do Prahy, Chlumce nad Cidlinou, Hořic, Jaroměře a Týniště nad Orlicí. Hned vedle nádraží se nachází moderní autobusový terminál veřejné dopravy, který ohromí nejen dopravní fandy.

P3282216.JPGterminál hromadné dopravy v Hradci Králové (foto: MCH)

V městské hromadné dopravě potkáme mimo autobusů také trolejbusy, které na 5 linkách zajišťují základní vazby po městě. Všechny trolejbusové linky se sjíždějí v zastávce Hlavní nádraží, těsně vedle terminálu hromadné dopravy.

Linka 1 zajišťuje částečně tangenciální spojení a směřuje na Labskou kotlinu (sady Architekta Lísky), dále kolem soutoku Labe s Orlicí a Jiráskových sadů na Moravské předměstí. Odtud na jih podél lesa na Nový Hradec ke kostelu sv. Antonína a části spoji pomocí diesel agregátu až do Kluk (Kluky Planetárium).

P3282182.JPGlinka 1 v Novém Hradci Králové přijíždí do zast. Zvonička (vzadu si můžete povšimnout kostela sv. Antonína) (MCH)

Linka 2 zajišťuje podobné spojení, avšak oproti lince 1 jede přes centrum města a končí všemi spoji na Novém Hradci. Do centra jede přes Ulrichovo náměstí a Pražský most, kde byly původně i tramvajové koleje, které byly nakonec odstraněny kvůli zamítnutí zavedení tramvají ve 30. letech. Za mostem pokračuje kolem klasicistní budovy Adalbertinum a točí se kolem centra až k bývalým pěchotním kasárnám a pokračuje na jih na Moravské předměstí a dále jako linka 1 na Nový Hradec Králové.

P3282191.JPGlinka 6 s Adalbertinem v pozadí (foto: MCH)

Třetí linka označená číslem 3 zajišťuje vazbu západ – východ a jedná se o jedinou linku, která nekončí na Terminálu HD. Spojuje Plačice, Kukleny (kostel sv. Anny) s centrem. Dále pokračuje na východ, odbočením u Magistrátu m. Hradce Králové doleva a směřuje k sídlu Dopravního podniku m. Hradec Králové na Pouchovské ulici. Odtud zahýbá doprava k sídlišti Sever a pokračuje k zast. Alessandria, obsluhovanou i trolejbusovou linkou č. 6 a s ní pokračuje Slezským Předměstím až k cihelně.

P328219855183b7941e80.JPGlinka 3 na Pražské třídě za podjezdem železniční tratě do Prahy (foto: MCH)

Další linka má až číselné označení 6 a podobá se velmi lince 3. Propojuje nádraží s centrem (přes Ulrichovo nám.) a Slezským Předměstím, nicméně jižní variantou, Pospíšilovou ulicí kolem kaple Panny Marie Pomocné.

Poslední linkou je linka 7, která je částečně trolejbusová a částečně autobusová. Důvodem tohoto opatření je, že v dolní části Malšovic o víkendu nejezdí linky 8 a 9, a tak jako náhrada sem zajíždí trolejbusová linka 7, která ale díky chybějícímu trolejovému vedení v této části musí být vypravována autobusy. Jedná se o třetinu spojů o víkendu. Do Malšovic se dostává od magistrátu zatočením vlevo u kostela Českobratrské církve evangelické a Malšovickým mostem přes řeku Orlice rovnou na okraj Malšovic.

P3282169.JPGtrolejbusoautobusová linka č. 7 v Malšovicích (foto: MCH)

Intervaly trolejbusových linek jsou v pracovní dny ve špičkách v nepravidelných intervalech 10-12 minut, dopoledne 15 minut a o víkendu kolem 15 – 30 minut.

Kromě trolejbusů jezdí v Hradci i autobusy, celkem na 20 linkách označenými čísly 5 – 33 (+ několik rychlíkových a školních spojů o jednotkách spojů). Převládá tu také plno linek jezdící jen v pracovní dny (8, 9, 12, 19, 23, 25, 26, 27) a nalezneme tu i linku jezdící pouze o víkendu – linku 22 a 33. Noční dopravu obstarávají 4 linky – 51, 52, 53 a 54. Intervaly jsou v pracovních dnech kolem 20 minut, o víkendu pak kolem jedné hodiny. Některé zastávky jsou až dosti konkrétně pojmenované, např. Kravín, Zelenina, Obalovna, Skladištní oblast, Silnice, Zděná bouda, Lesní hřbitov, Hájovna či Hradecké noviny. Na převážně linkách jezdí standardní vozy, kromě trolejbusových linek 1 a 2 a autobusových 9, 23, 24, a 27. Do Tesco vás zaveze také speciální linka T.

P3282179.JPGnejvýše číslovaná linka 33 na své konečné v Pod Strání (foto: MCH)

Kromě trolejbusů a autobusů nalezneme v Hradci i 2 elektrobusy, které se nabíjejí v garážích během dopoledne či během noci.

P3282185.JPGpolookružní linka 18 na Moravském předměstí, která objíždí centrum a vrací se zpět na Vysokou, obsluhovaná elektrobusem (foto: MCH)

Vozový park autobusů a trolejbusů je na 100% nízkopodlažní. V uplynulých 4 letech byl modernizován vozový park trolejbusů, nákupem 18 standardních vozů Škoda 30Tr SOR (dva s diesel agregátem) a 13 kloubových vozů Škoda 31Tr SOR. Poslední vozy Škoda 21Tr zde dojezdily v roce 2014. Nyní se uvažuje o zavedení historické linky či vypravení jednoho vozu 21Tr na jedno pořadí jednou za měsíc. Autobusy zastupují vozy Irisbus Citybus a Citelis ve 12 a 18 metrové délky.

P3282143.JPGmuzejní vůz Škoda 21Tr, Škoda 14Tr a vzadu ještě jeden vůz Škoda 21Tr na odprodání v areálu DP Hradec Králové + vozy Karosa B 731 (foto: MCH)

Vozy jsou hlídané GPS s tím, že aktuální poloha vozu se aktualizuje vždy za minutu.

Zastávky i jízdní řády jsou městského typu. Nahoře mají logo dopravního prostředku, pod ním název zastávky, dále čísla linek a jízdní řády, které jsou sklem uzavřené. Vlevo se nachází seznam zastávek, v ostatní části časové údaje (JŘ všední den, sobota, neděle, prázdniny). Nástup do vozu je umožněn v pracovní dny od 4 do 19 hodin všemi dveřmi, v ostatním období pouze dveřmi předními.

P3282171.JPGzastávkový sloupek městské dopravy (foto: MCH)

Celý Hradec Králové je počítám za I. pásmo. Pokud jedete mimo Hradec, jedete do pásma II. Jedná se o obce Lochenice (kostel narození Panny Marie), Předměřice, Divec, Běleč, Vysokou (rozhledna Milíř), Stěžery (zámek Stěžery, kostel sv. Marka) a Stěžírky. Jízdné stojí 18 Kč (20 Kč u řidiče) pro dospělé a 10 Kč (u řidiče 12 Kč) pro děti. Celodenní jízdenka stojí 55 Kč, roční 1 730 Kč (pro I. pásmo).

P3282189.JPGautomat na jízdenky v Hradci Králové (foto: MCH)

Areál Dopravního podniku města Hradce Králové se nachází na východ od centra v Pouchovské ulici. Autobusy sem zajíždějí každý den. Celkem je zde garážováno cca 150 vozů. Nachází se zde odstavná plocha, garáže pro opravu, myčka, benzínka či zařízení pro nabíjení elektrobusů. V posledních letech prochází celý areál velkou rekonstrukcí.

P3282139.JPGareál Dopravního podniku města Hradce Králové (foto: MCH)

A jak vypadala MHD v Hradci Králové od začátku?

Počátek městského provozu v Hradci Králové sahá o 100 let zpátky, do roku 1914, kdy byly položeny tramvajové koleje na Pražském mostě. Bohužel kvůli první světové válce zůstalo jen u položení těchto kolejí. Návrh ale neupadl úplně a v roce 1926 se ho ujal Josef Gočár, bohužel ale byl smeten ze stolu a koleje byly roku 1932 odstraněny.

K 1. listopadu 1928 byl založen podnik Autodráhy města Hradce Králové a o měsíc později, 1. prosince 1928, zahájil tento podnik provoz na první autobusové lince Kukleny – hlavní nádraží – Slezské Předměstí. V dalších letech se autobusová síť postupně rozvíjela.

Po II. světové válce začal být kladem důraz na trolejbusovou dopravu, první plány byly byly předloženy v roce 1947.  S trolejbusy to vypadlo slibně, a proto už v roce 1948 začala výstavba první trolejbusové tratě mezi Hlavním nádražím, Ulrichovým náměstím a Pražským mostem a vedla do Nového Hradce Králové, resp. po trase první autobusové linky. Provoz začal 2. května 1949 a koncem roku byla postavena i druhá trať ke Slezskému Předměstí.

image004zahájení trolejbusové dopravy v Hradci Králové (foto: dpmhk.cz)

1. července 1950 byl podnik Autodráhy města Hradce Králové přejmenovány na Dopravní podnik m. Hradce Králové. Výstavba tratí pokračovala rychlím tempem (Kukleny a Plačice 1952, Malšovice 1958, Sídliště Sever 1965) až do 60. let, kdy začal ve většině městech útlum či zánik trolejbusové dopravy. Stejně tak to mělo dopadnou i v Hradci, zánik trolejbusů a nahrazení jich autobusy.

Naštěstí díky dobrému stavu trolejbusové sítě a následně po ropné krizi se začala trolejbusová síť opět vzpamatovávat a zrušené tratě byly obnovovány. K nim pak v roce 1994 přibyl ještě krátký úsek do Kluků, kde jezdí trolejbusy s diesel agregátem. Od roku 1997 je Dopravní podnik Hradce Králové akciovou společností. V současnosti se uvažuje o trolejbusové trati na Moravské Předměstí.

P3282193.JPGŠkoda 30Tr SOR (vlevo) a Škoda 31Tr SOR (vpravo) na Hlavním nádraží (foto: MCH)

Mapa sítě:

Fotogalerie:

Zveřejněno: 29. 3. 2015
Autor: Martin Chour

13 reakcí na Hradec Králové

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *