Krakov

 

Krakov je druhé největší město Polska se 750 tisíci obyvateli města a 1,5 miliónu obyvatel městské aglomerace. Systém městské hromadné dopravy na území aglomerace zahrnuje městské a příměstské autobusové linky, tramvaje a železnice. Klasické barvy vozidel MHD v Krakově jsou bílá a modrá (barvy městské vlajky).

Organizace dopravy

MHD v Krakově od roku 2006 organizuje, koordinuje i spravuje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu v Krakově (ZIKiT), účelová městská dopravní jednotka – pokud bychom se chtěli pokusit najít pražsky ekvivalent, bude to něco jako ROPID a TSK v jednom. ZIKiT určuje trasy linek, jízdní řády a intervaly, technické a kvalitativní požadavky použitých vozidel, způsob cenové kalkulace a platby dopravním společnostem.

Hlavním dopravcem je městská společnost Miejskie Przedsiebiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK), které má podepsanou z ZIKiT dlouholetou smlouvu. Současným cílem ZIKiT je diversifikace dopravy a předáni 15% spojů soukromým společnostem.

Městská doprava je provozovaná pod zvláštním názvem Komunikacja miejska v Krakově (KMK), od roku 2012 KMK má vlastní logo:

KrakovLogo KMK (foto: ZIKiT Kraków)

V poslední době ZIKiT čelí ostré kritice, o čem se zmíním na konci článku.

Tramvaje

Tramvaje jsou nejstarším prostředkem veřejné dopravy v Krakově. První linka je datovaná z roku 1882, kdy byla zprovozněna linka koněspřežné dráhy od hlavního vlakového nádraží k mostu spojujícího Krakov s předměstím Podgórze (dnes jedna z městské čtvrti).

V poslední době ZIKiT čelí ostré kritice, o čem se zmíním na konci článku.

plánSchéma tramvajových linek 2014 (foto: ZIKiT)

V dnešní době krakovské tramvaje mají přes 200 km kolejí, 25 linek (22 denní linky, 3 noční), 412 vozů a dvě vozovny: Nowa Huta a Podgórze. Tramvajová síť je radiální a skoro všechny linky směřují do centra, což občas způsobí mnohonásobné problémy během rekonstrukce nebo uzavření tratí z důvodu nutnosti organizovaní složitých objezdů, a tak často dochází k přeplnění trati. Tramvajová sít je postupně modernizována a přidávány jsou nové tratě. Od roku 2010 jedou tramvaje do města Mały Płaszów, od roku 2012 i do města Ruczaj. Do roku 2018 je plánováno dalších 28 km tratí!

Krakov - tramvajeVozovna Podgórze (foto: J. Domański)

Tramvajové linky provozuje výhradně městský dopravní podnik (Miejskie Przedsiebiorstwo Komunikacyjne S. A. – MPK).

Na linkách jsou nasazeny vozy (stav červen 2013):

  • 1) 105Na – Vyráběny v letech 1979 – 1992 (Konstal Chorzow). Je to nejvíce známá, a v současnosti už „klasická“ polská tramvaj, lidově zvaná „akwarium“ („akvárko“). MPK používá 135 vozů, které jsou nasazovány ve dvou až třech vozových soupravách (linky 4 a 24).
  • 2) Bombardier NGT6 – od roku 2000, 50 vozů
  • 3) Bombardier NGT8 – od roku 2012, 24 vozů
  • 4) Lohner E1 (+C3 vlečný bezmotorový vůz) – Vyráběny v letech 1966 – 1976. Od roku 2003 používané vozy zakoupené Vídní. 74 motorových a 61 bezmotorových vozů.
  • 5) MAN N8S – Vyráběny v letech 1976 – 1977. Používané vozy zakoupené v Norimberku a Essenu. 12 vozů
  • 6) Düwag GT8S – Vyráběny v letech 1973 – 1975. Používané vozy zakoupené v Düsseldorfu. 28 vozů
  • 7) Bombardier-Rotax EU8N – Vyráběny v letech 1979 – 1990. Používané vozy zakoupené ve Vídni (soupravy E6 +C6 přestavěné na sólo vozy). 27 vozů
  • 8) Protram 405N-Kr – Nejdelší krakovská tramvaj (40m). Vznikla spojením třech vozu Konstal, které zůstaly propojené nízkopodlažními články. Zatím jeden vůz.

Krakov - tramvaje 2Vozovna Podgórze – Bombardier NGT6 a dva vozy Konstal105Na (foto: J. Domański)

Jak je vidět, nákupy tramvaji jsou řešeny jednak během výběrového řízení na nákup nových vozu (Bombardier), ale také nákupy používaných tramvají, především z Vídně. Všechny použité tramvaje jsou modernizované v dílnách MPK – přidáváno je modernější vybavení, nízkopodlažní články, moderní informace pro cestující, jízdenkové automaty apod.

V prosinci roku 2013 vyhrála výběrové řízení na dodání 36 nových vozů polská společnost PESA (Je to první nákup nových tramvají od roku 1999 nevyrobených Bombardierem). Tramvaje budou dodány v průběhu roku 2015, pod podmínkou, že město obdrží příspěvek z Evropských fondů. V případě, že evropské peníze nebudou zajištěny, nákup tramvají bude zrušen.

Součástí tramvajové dopravy v Krakově je také od roku 2008 tramvajová rychlodráha (Krakowski Szybki Tramwaj – KST) dlouhá 1,5 km. Jedná se o tunel pod hlavním nádražím, který měl přispět ke zrychlení dopravy v ucpaném Starém Městě. Tunelem jezdí 2 páteřní tramvajové linky. Bohužel do dnešního dne není v provozu systém, který by umožnil KST přednost na křižovatkách a tak je rychlost v tunelu omezena na 30 km/h (původně plánovaná na 60 km/h). Z těchto důvodů je projekt nadále kritizován.

Krakov - tramvaje tunelTunel KST, foceno z tramvaje NGT6 (foto: J. Domański)

Autobusy

První regulérní autobusová linka byla v Krakově zprovozněna v roce 1927. Dnes autobusová doprava v Krakově zahrnuje 75 městských linek, 65 příměstských a 12 nočních (podrobněji o příměstské dopravě níže). Ročně autobusy ujedou asi 36 milionů kilometrů. Většina linek je obsluhována MPK Krakov (pouze čtyři linky č. 152, 178, 301 a 304 obsluhuje varšavská společnost Mobilis).

plán 2Schéma městské autobusové dopravy (foto: ZIKiT)

V současné době MPK používá opravdu pestrou rozmanitost vozů. Jedná se o 511 vozidel vypravovaných ze třech garáží – Bieńczyce, Płaszów a Wola Duchacka.

Na linkách jsou nasazeny vozy (stav červen 2013):

  • 1) Jelcz 121 MB (51 vozů)
  • 2) Jelcz 181 MB (66 vozů)
  • 3) Scania 113 CLL (55 vozů)
  • 4) Scania 113 ALB (7 vozů)
  • 5) Scania CN94 UA OmniCity (19 vozů)
  • 6) ScaniaCN94 UB OmniCity (11 vozů)
  • 7) Solaris Urbino 12 (123 vozů)
  • 8) Man NG 313 (10 vozů)
  • 9) Solaris Urbino 18 (54 vozů)
  • 10) Jelcz M 081MB 3 (50 vozů)
  • 11) Jelcz M 083 C/ Autosan M09 LE (13 vozů)
  • 12) Man SG 242 (1 vůz)
  • 13) Mercedes Citaro O 530 (8 vozů)
  • 14) Mercedes Citaro O 530 G (31 vozů)
  • 15) Jelcz 121 M/4 CNG (5 vozů)

 

Krakov - autobusyAutobusy MPK Kraków, garáže Plaszów, 2006 rok (foto: J. Domański)

Varšavská společnost Mobilis používá pouze 31 autobusů: Irisbus Citelis12M (17 vozů), Solaris Urbino 18 (12 vozů) a MAZ 203 (2 vozy). Autobusy Mobilis jsou žluté barvy, místo tradičně bílo-modré barvy,  pro opomenutí tohoto požadavku ve výběrovém řízení.

Ještě před několika lety většina autobusů v Krakově pocházela od výrobců Jelcz a Scania. Intenzivní nákupy moderních autobusů od roku 2004 (hlavně Solarisů) přispěly k tomu, že je nyní přes 99% autobusů v Krakově nízkopodlažních.

Krakov - autobusy 2Autobusy Scania v roce 2006 (foto: J. Domański)

V roce 2013 proběhl další tendr na provozování 12 linek, nejlevnější nabídku předložil Mobilis, který je bude provozovat od srpna 2014.

V části čtvrti Podgórze (Rybitwy a Plaszow), s méně hustou zástavbou, provozuje od roku 2007 dopravce „Telebus“, fungující na principu poptávkové dopravy (Demand Responsive Transport). Linka nemá stálou trasu, jen předem stanovené zastávky. Příjezdy Telebusu se objednávají na zvláštní telefonní lince (dopravu zajišťuje MPK midibusem Jelcz M081MB3).

Krakov - autobusy 3Jelcz M081MB3 (foto: J. Domański)

Vlaky

Potenciál vlakové dopravy v Krakově není dostatečně využit. Po několika letech dohadovaní se mezi městem a železničními společnostmi v roce 2009 zůstal zavedený systém integrované dopravy, omezený pouze pro majitele měsíčních předplatných kupónů, a do systému byly začleněný tyto úseky trati:

Kraków Główny – Chrzanów,

Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia,

Kraków Główny – Skawina,

Kraków Główny – Słomniki,

Kraków Główny – Bochnia.

Integrovaná jízdenka je platná pouze ve vlacích společnosti InterRegio.

Bez názvuIntegrované úseky tratí (foto: ZIKiT)

Vlaková doprava je používaná hlavně jako příměstská doprava pro cestující z okolních mest. Dlouhé intervaly vlaku jsou hlavním důvodem omezené použitelnosti železnice. Využiti vlaku v rámci městské dopravy je skoro nulové.

Existuje také vlakové spojení Kraków Główny – letiště Balice (z důvodu modernizace letiště provoz bude přerušen v únoru 2014). Linka není začleněna do systému městské dopravy a platí zvláštní ceny jízdenek.

Příměstská doprava

Příměstská doprava objednávaná a řízená ZIKiT (za finančním příspěvkem obci, do kterých autobusy jezdi) zahrnuje 65 denních a 4 noční linky obsluhovaných MPK a dvě linky (301 a 304) Mobilis. Autobusy většinou jezdi z okrajových čtvrtí města a kromě linky 304 nezajíždějí do centra.

Kromě linek provozovaných MPK a Mobilis většinu příměstské dopravy zajištuji soukromé dopravní společnosti, které nejsou žádným způsobem integrovaný s dopravou organizovanou ZIKiT. Dopravu provozuje několik tuctů soukromých podnikatelů, od středně velkých společnosti po jednotlivé živnostníky. Používaná vozidla zahrnují jak moderní příměstské autobusy tak všeho druhu více nebo méně (spíš více) ojeté autobusy zakoupené na západě Evropy, z kterýchje docela slušné číslo „plnoletých“, midibusy a taky autobusy předělané z dodávek. Ve většině z nich je těžko mluvit o nějakém komfortu cestovaní, zvlášť v ranní a večerní špičce.

Kontroverze

ZIKiT je často kritizován, především z důvodu neschopnosti zajištění integrace městské a příměstské dopravy a stálého omezovaní dopravy.

Podle ZIKiT je nutné omezit současné náklady na provoz MHD, což vede ke zvýšení cen jízdného a omezovaní intervalu nebo i rušeni linek, čehož výsledkem čím dál tím více cestujících používá vlastní auta. Vede to jednak k trvalému ucpání dopravy v centru města (a dále vede k tomu, že autobusy i tramvaje nabírají mnohaminutové zpozděni) a jednak je důvodem dalšího poklesu přijmu z prodeje jízdenek.

Vedeni ZIKiT bylo taky zapleteno do několika afer, včetně úplatkářských. Soudní řízeni v těchto kauzách zatím nejsou ukončena. 

Obdobně jako v Praze proběhla v roce 2012 „optimalizace“ dopravy, která setkala se s ostrou kritikou cestujících. V Krakově taky existuje několik jízdních řádů: obyčejný, prázdninový, poloprázdninový. Stále vyskytuje se problém „státního efektu“, zvlášť na linkách z dlouhým intervalem. Trvalý růst cen jízdenek a příliš velký počet taxikářů vede k tomu, že v případě 3-4 cestujících volba taxislužby může byt optimální alternativou.

Zajímavosti

V roce 1989 MPK zakoupilo v Norimberku (za symbolickou cenu) několik souprav Man T4 + B4, a v roce 1994 další vozy Düwag GT6. Část z nich byla provozována v originálním německém zbarvení.  Poslední vůz byl vyřazen v roce 2012.

V Krakovském městském technickém muzeum (Muzeum Inżynierii Miejskiej), které se nachází ve staré tramvajové vozovně, můžeme najít několik historických tramvaji a autobusů. Jsou nasazované na historickou okružní linku 0 a taky zvláštní jízdy během svátků, prázdnin, nebo na objednávku.

KrakovHistorická linka 0 ve vozovně Podgórze, 2006 (foto: J. Domański)

Jeden z norimberských vozů GT6 byl přestaven na kavárnu, několik let tramvaj byl provozovaný na okružní lince, teď existuje moznost pronajmu na soukromé účely a oslavy.

Noční tramvajové linky zůstaly opět zavedené v roce 2012 po 26 letech od zastaveni provozu. Linky byly tehdy zrušené údajně z důvodu nadměrné hlasitosti tramvaji ve středu města během noční doby.

Poslední vysokopodlažní autobusy byly vyráženy v roce 2007 (Ikarus 280) a 2009 (Jelcz 120M). Šest Ikarusů i po oficiálním vyraženi bylo nadále používáno pro dopravu fotbalových fanoušků.

V roce 2009 výběrové řízeni na provozování několika autobusových linek vyhrálo konsorcium PTS, které melo zajištovat dopravu z využití autobusu Solbus pohaněných LNG. Bohužel v době kdy probíhal tendr, Solbus LNG existoval pouze v jednom prototypovém kusu. Výrobci do dnešního dne nepodařilo se uvést tento typ do sériové výroby, výsledkem čeho PTS nebyl schopen zajistit provoz těchto linek ve stanoveném datum. Linky zůstaly v provozu MPK a město momentálně vymáhá smluvní pokutu ve výši 10 milionů zlotých (zatím bylo zaplaceno 2 milionů zlotých a stále probíhá soudní řízení).

Zveřejněno: 7. 6. 2012 Aktualizováno: 31. 1. 2014 Autor: Jacek Domański, úpravy pravopisu a zkompletování článku Jonáš Hájek a Martin Chour

Jedna reakce na Krakov

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *