Vozovna Hloubětín

 
Z historie…

Vozovna Hloubětín se nachází na východní části Prahy, v Hloubětíně. Jedná se o nejmladší vozovnu, přesto odtud tramvaje vyjíždí přes 60 let! První zmínky o vozovně Hloubětín pochází z roku 1922, kdy současné vozovny v Praze již nepobíraly nové vozy. Bylo třeba vystavět novou vozovnu. V roce 1929 byla možnost odkoupit pozemek u dnešní smyčky Lehovec. Bohužel tento pozemek byl od tehdejší tramvajové sítě velmi daleko, a tak se začal hledat vhodnější pozemek. Ten se naskytl u tehdejšího Předního Hloubětína v blízkosti Rokytky. Bohužel zde Plánovací komise chtěla vystavět jiný objekt, a tak se stavby v roce 1938 sešlo. Během dalších let platil zákaz nových staveb, který se tíkal i nové vozovny, s vozovnou se tak začalo uvažovat až po válce.

IMG_0032vozovna Hloubětín (foto: MCH)

Po válce byl však nedostatek oceli, z které se dělala i střecha tehdejších vozoven, proto byl použit i jiný způsob výstavby, použita byla totiž skořepinová střecha. Se stavbou se tak začalo až v roce 1949 a 10. března 1951 byla slavnostně otevřena. Vozovna byla napojena na trať, ukončenou v původní smyčce Nový Hloubětín, od srpna téhož roku pak i na trať v Poděbradské ulici. Ze začátku sloužily ve vozovně jen poslední 2 lodě (4. a 5. loď), v následujícím roce byly otevřeny i ostatní 3 lodě. Od počátku provozu až po otevření Ústředních dílen DP sloužila vozovna Hloubětín k opravě vozů typu T. V roce 1955 byla vystavěna administrativní budova. 5. loď byla až do roku 1974 používána k opravě vozů typu T (v roce 1968 začaly být v provozu Ústřední dílny DP). V 80. letech, v roce 1986 byla zrušena trať ve Kbelské ulici, kvůli novému silničnímu okruhu, a proto se trať přesunula do dnešní podoby, tedy na druhou stranu vozovny. Od roku 1994 je ve vozovně i hala denního ošetření. Poslední změny se vozovny dotkla v roce 1999, kdy proběhla celková rekonstrukce vozovny (odstavné lodě, kolejová harfa).

IMG_0037vozovna Hloubětín – 5. loď (foto: MCH)

Typ stavby:
Klasická vozovna, avšak se skořepinovou střechou, včetně výpravny a dalších budov (administrativní budova, hala denního ošetření)
Deponované typy vozů:
T3M, T3M2-DVC, T3R.P, KT8D5.RN2P
Zajímavosti:
  • nejmladší pražská tramvajová vozovna
  • do roku 1968 sloužila k opravě vozů T3 ( do zprovoznění Ústředních dílen DP)

IMG_0079vozovna Hloubětín (foto: MCH)

Zveřejněno: 14. 12. 2014 Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *