Autobusy Karosa B 732

Dne 19. dubna 2013 vyjely naposledy autobusy Karosa B 732. Na lince 122 jezdily autobusy celé odpoledne od 14:45 do 17:06. Byly tu dva. Jeden již odprodaný jinému majiteli a jeden Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Když se jela první jízda 14:45, byl problém se dostat do autobusu. Lidi, kteří čekali na autobus měli smůlu, nevešli se do autobusu na následujících zastávkách. Lidé, které na 122 čekali, ani nevěděli, že tímto typem autobusu jedou naposledy. Docela nevypočítaný byl také interval ujetí trasy.

IMG_04342 vozy Karosa B 732 na Depu Hostivař (foto: MCH)

Na Opatov přijel v 15:30 a měl v 15:25 již z Opatova odjet. Při poslední jízdě přijel na Depo Hostivař s 30 minutovým zpožděním. Kolem 14. hodiny byly na Depu Hostivař novináři Idnes.cz, České televize, TV Barrandov a možná i další. Velký zájem byl také o prohlédnutí kabiny řidiče nebo se kouknout, jak vypadá motor autobusu. Na konci kolem 17. hodiny až 18. hodiny se v zastávce Depo Hostivař mluvilo o autobusech B 732 s jejich vyřazováním, ale také o modernizaci vozového parku nebo třeba proč na některých linkách nemůže jet určitý typ autobusu. Jelikož bylo velmi plno, bylo lepší si tento autobus vyfotografovat již ve čtvrtek, když jezdil na linkách 201 pořadí 5, 175 pořadí 6 a 256 pořadí 10. To je asi vše co bych o posledních jízdách autobusů B 732 řekl a teď vás zavedu trochu do historie:

IMG_0424interiér vozu B 732 (foto: MCH)

Tyto vozy se poprvé u Dopravního podniku hlavního města Prahy objevily v roce 1987, kdy jich bylo dodáno 107 a v dalších letech přibývaly další. Vozy byly pokračováním tehdy nové typové řady Karosa B 700. Připomeňme, že první dodávku z této řady představovalo pět autobusů meziměstského provedení Karosa C 734, na které navázaly ještě další stejné vozy. Pro laickou veřejnost to byly „modré hranaté autobusy, které měly jen dvoje dveře – vepředu a uprostřed“. V letech 1982–1986 pak bylo dodáno 790 autobusů Karosa B731 městského provedení, tedy již třídveřových, s automatickou převodovkou Praga.

IMG_0255motor vozu B 732 (foto: MCH)

Kromě nich se v roce 1987 objevily i první vozy typu B732 s mechanickou převodovkou, které se dodávaly až do roku 1994, kdy měl Dopravní podnik v inventárním stavu už 860 autobusů tohoto typu. V pozdějších letech byly autobusy Karosa B732 dodávány od výrobce s řadou různých vylepšení, například byl dosazen katalyzátor výfukových plynů, nová provedení sedaček, podlahové krytiny, retardérů a hlavně nových motorů splňujících emisní normu EURO 1 (E 1) a EURO 2 (E 2). Jako zajímavost uveďme, že v roce 1990 bylo pět autobusů B 732 přestavěno zkušebně na pohon zemním plynem.

IMG_0414Karosa B 732 na Depu Hostivař (foto: MCH)

Ve druhé polovině devadesátých let se s úspěchem v hostivařské opravně autobusů prováděly celkové opravy těchto vozů, čímž mělo dojít k prodloužení jejich životnosti o 5–6 let při vynaložení jen 40–50 % ceny nového autobusu. Realita ale byla taková, že některé autobusy po těchto opravách vydržely v provozu 10 nebo i 12 let.

IMG_0251linka 175 s vozem Karosa B 732 na Tachovském náměstí (foto: MCH)

Jak autobusy Karosa B732 vypadaly? Měly polosamonosnou karoserii, sestavenou a sešroubovanou z panelů zhotovených z ocelové, svařené a oplechované kostry, s dokončenou povrchovou úpravou. Výška podlahy je 890 mm nad zemí, odpružení pneumatické s vlnovcovitými pružinami. Kabina řidiče je uzavřená. Troje dvoudílné dveře s vně výsuvnými křídly jsou ovládány elektropneumaticky. Do autobusů byl v zadní části roštu karoserie montován motor LIAZ řady ML 636, horizontální, řadový vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, s turbodmychadlem, s alternátorem PAL 28V/75A a mechanická pětistupňová převodovka Praga 5 P 80.45. Do palivové nádrže se vešlo 240 litrů pohonných hmot. Autobusy dosahovaly maximální rychlosti 80 km/h. Sedadla měla až na několik výjimek latexové polštáře potažené koženkou. Do autobusů Karosa B732 se vešlo 31 sedících a 63 stojících cestujících.

IMG_0278Karosa B 732 (foto: MCH)

S posledními autobusy Karosa B732 se Dopravní podnik hlavního města Prahy loučí proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů (9 let) a jednotlivé stáří autobusů 20 let. Vyřazením vozů Karosa B732 současně končí provoz městských autobusů s mechanickou převodovkou.

Děkujeme autobusům řady B 732 za 20, v některých případech až 27 let v provozu těchto vozů v Praze.

IMG_0421poslední vůz odjíždí z depa Hostivař (foto: MCH)

Fotografie:

Zveřejněno: 18. 4. 2013
Aktualizováno: 21. 9. 2014
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *