Lanovka na Letnou

 

Lanová dráha na Letnou byla zprovozněna roku 1891 pro Jubilejní zemskou výstavu. Vedla od dnešního Letenského tunelu, později navazovala i na tramvajovou trať. Jízdné činilo pro jízdu nahoru 3 krejcary, dolu 2 krejcary.

Konstrukce:

Lanovka vedla v zářezu s maximálním úhlem kopce 3,7 %. Byla dvoukolejná a rozchod měla 1000 mm. Ozubnice byla v tomto případě nutná. Délka dráhy byla téměř 109 m, překonávaný výškový rozdíl byl 38,3 m. Do roku 1903 jezdila lanovka na vodní převahu, následně byla elektrifikována. Po elektrifikaci měl každý vůz svůj motor o výkonu 19 kW.

Dva vozy vyrobila firma Ringhoffer, které měly dohromady kapacitu 80 cestujících. Dlouhé byly 6 m, široké 1,8 m a vysoké 3,35 m.

IMG_0411horní stanice lanovky

Eskalátor:

V roce 1926 byla lanovka přestavěna na krytý eskalátor; těleso zůstalo stejné, jako z původní lanovky. Jízdné stálo 50 haléřů a po převzání schodů Dopravním podnikem v roce 1935 byl provoz ukončen pro havarijní stav.

Současný stav:

V místě horní stanice dodnes nalezneme původní těleso se zábradlím. Pokud popojdeme kousek dolů, uvidíme část dalších kamenů z původního tělesa. Zářez v kopci jako takový včetně dolní stanice byl zavezen v 50. letech při stavbě Letenského tunelu.

IMG_0414zábradlí

Fotografie:

Zveřejněno: 11. 6. 2014
Autor: Jirka Staněk

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *