Linka 129

 

Pražská autobusová linka 129

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Smíchovské nádraží, Baně)

Přestup na metro: B

Doba jízdy: 21/20 min

Délka linky: 13 km

Zastávky:

SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ (B) (V) – Lihovar – Malá Chuchle (×) – Dostihová (×) – Lahovičky (×) – Lahovice (×) – Zbraslavské náměstí – Elišky Přemyslovny (Z) – U Včely (+) – Žabovřesky – Na Drahách (×) – Pod Zatáčkou (×) – BANĚ

Historie:

Linka 129 spadá do skupiny stabilních linek, proběhlo na ní jen pár změn, které se nesly ve znamení prodlužování trasy. V současnosti je proložena s linkami 241 a 318, které ve směru na Smíchov tvoří ze sídliště Zbraslav silný páteřní svazek.

Karosa C734, nasazená na linku 129, zachycena pár metrů před zastávkou Zbraslavské náměstí (foto: Tomáš Smetana/2008)

Poprvé byla linka 129 zavedena 1. června 1936 jako linka Z, která jako první linka začala propojovat Karlovo náměstí s dosud neobsluhovanou Zbraslaví. Bohužel následkem začínající II. světové války byla 1. října 1939 zkrácena do Hlubočep a o 9 dní později 10. října byla zrušena.

129a„stodvacetdevítka“ v 60. letech (foto: archiv DP)

K 18. dubnu 1954 byla zavedena trolejbusová linka číslo 59 v trase: Smíchov, ÚjezdZborovskáNádraží Smíchov (na dnešní Strakonické) – LihovarMalá ChuchleVelká ChuchleS ohledem na relativně malý počet obyvatel v oblasti, kterou obsluhovala, byla využívána výrazně silněji v rekreační dopravě, tj. o letních nedělích. Zatímco v pracovních dnech postačoval ve špičkách interval 13 minut, zajištěný provozem 4 vozů, v neděli na ni bylo nasazováno až 18 vozů, proto od 8. dubna 1956 nejela v úseku Újezd – Lihovar v letním období v neděli odpoledne. V dalších letech nejede v létě v tomto úseku vůbec. Z důvodu velkých pozemních prací na zbraslavské silnici byl ale 3. ledna 1960 provoz na celé trati přerušen a nahrazen autobusy. V některých pramenech se jako důvod zrušení udává i velmi složité odstraňování námrazy z trolejí v oblastech okolo Vltavy.

Karosa na lince 129 se právě nachází v nejdelším mezizastávkovém úseku mezi Lihovarem a Malou Chuchlí, který měří metrů 3100 metrů (foto: Tomáš Smetana/2008)

Na Nový rok 1962 byla linka 59 přečíslována na 129. Od 1. července 1968 pokračoval každý třetí spoj do Lahovic. Kvůli silnému provozu v oblasti zastávky Dostihová jely od 1. srpna 1970 všechny spoje do Lahovic. K 29. prosinci 1979 byla prodloužena přes Zbraslavské náměstí na zastávku Zbraslav, Baně. S otevřením prvního úseku metra B ze Sokolovské (dnes: Florenc) na Smíchovské nádraží byla 3. listopadu 1985 prodloužena z Lihovaru do terminálu Smíchovské nádraží.

trasa linky 129 od roku 1968 do roku 1979 (screen: VJ/1969)

Se zavedením tzv. metropolitní sítě linek byla 1. září 2012 zrušena souběžná linka 243 (Smíchovské nádraží – Sídliště Zbraslav), její provoz měl být nahrazen nasazením kloubových autobusů na linku 241 (Smíchovské nádraží – Lipence). V té době ale probíhala výluka mezi Zbraslaví a Lipenci a linka 241 byla vedena do Lipenců přes Baně, kloubové autobusy měly být na linku nasazeny až po ukončení výluky. Náhradou za kloubové vozy na lince 241 byly od 1. září 2012 v ranní špičce pracovního dne dočasně zavedeny na lince 129 vložené posilové spoje Sídliště ZbraslavSmíchovské nádraží (zpátky jely manipulačně).

Citybus zachycený na Smíchovském nádraží během výluky na Baních (foto: JAH)

Po ukončení výluky nebyly na linku 241 nasazeny kloubové autobusy, vložené spoje v ranní špičce na lince 129 byly 4. října 2012 převedeny do trvalého stavu, jen již začínaly v Žabovřeskách, neboť autobusy, vracející se manipulačně ze Smíchovského nádraží, nemusely projíždět Zbraslaví, ale mohly využít Strakonickou ulici. Ovšem tyto spoje na lince 129 dlouho nevydržely a 20. listopadu 2012 byly zrušeny a nahrazeny v ranní špičce pracovního dne vloženými spoji na lince 241 KostrounekSmíchovské nádraží (zpátky jedou manipulačně), které jsou na lince 241 vedeny dodneška.

standardní městský SOR manipuluje v obratišti Baně (foto: LN) 

Linka 129 je spjata se standardními autobusy pražského Dopravního podniku. Po celou dobu existence linky 129 byly na ní vypravovány vozy standardní délky. Intervaly linky 129 byly kvůli prokladu s linkou 318 od poloviny 90. let (červenec 1996) postupně prodlužovány, jelikož na lince 318 rostl a stále roste počet cestujících jezdící za hranici Prahy.

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
 15 – 20 T 10 – 15Z
30
15
40
24/36
24/36
40
60
24/36
40

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Vozové jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Smíchovské nádraží – železniční stanice Praha-Smíchov
  • Lihovar – bývalý Lihovar, Výtopna Zlíchov
  • Malá Chuchle – kostel Narození Panny Marie, kaple Panny Marie, východiště do Přírodního parku Radotínsko-Chuchelský háj (po žluté turistické značce), mini ZOO

výběh daňků v zookoutku Malá Chuchle (autor: neznámý zdroj: Mapy.cz) 

  • Dostihová – závodiště Chuchle, úřad městské části Praha-Velká Chuchle
  • Lahovice – soutok Berounky a Vltavy
  • Zbraslavské náměstí – kostel sv. Jakuba Většího, zámek Zbraslav, kostel sv. Havla – hřbitov, Karlův stánek, Zbraslavské náměstí – úřad městské části Praha-Zbraslav, PP Krnák – mrtvé rameno Berounky, východiště po červené značce na Radotín a do Vraného

kostel sv. Havla – pohled od hřbitova (autor: tučňák 007 zdroj: Mapy.cz)

  • U Včely – Husův sbor, zbraslavský Belveder
  • Pod Zatáčkou – kaplička
  • Baně – kaple Panny Marie, východiště po červené turistické značce, která odtud vede po brdské hřebenovce, Lom Zbraslav

kaple Panny Marie (autor: Tomáš zdroj: Mapy.cz) 

Video z linky:

Zveřejněno: 28. 7. 2012 – Martin Chour
Aktualizováno: 31. 8. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *