Integrace Příbramska

 

V 1. čtvrtletí 2019 by mělo dojít k dalšímu rozšíření systému Pražské integrované dopravy, tentokrát v oblasti Příbramska. Integrována bude relace Praha – Dobříš – Příbram a Hořovice – Příbram.

Základní info:

Nové autobusové linky

392  Praha, Smíchovské nádr. – Dobříš, Nám. – Rosovice – Pičín – Příbram, Aut. nádr. Jízdní řád
Prázdninový JŘ
393  Praha, Smíchovské nádr. – Příbram, Jiráskovy Sady – Příbram, Drkolnov Jízdní řád
Prázdninový JŘ
395  Praha, Smíchovské nádr. – Dobříš, Nám. – Příbram, Jir. sady – Příbram, Drkolnov Jízdní řád
511  Příbram, Aut. nádr. – Lhota u Př. – Obecnice – Drahlín – Sádek – (Hluboš)
–  rozšíření víkendového provozu na souhrnný dvouhodinový interval
Jízdní řád
512  Příbram, Aut. nádr. – Podlesí – Obecnice – Drahlín – Sádek
– rozšíření víkendového provozu na souhrnný dvouhodinový interval
Jízdní řád
531  Příbram, Zdaboř, Žežická – Příbram, Jir. sady – Hluboš – Jince – Hořovice, žel.st.
– 
zpravidelnění a zpřehlednění jízdního řádu
Jízdní řád

Upravené autobusové linky

317  Praha, Smíchovské nádr. – Jíloviště, Cukrák – Mníšek p.B., Nám. – Dobříš, Nám. – Obořiště – Dlouhá Lhota – Dubenec – Háje, Na Važinách – Příbram, Jiráskovy sady – Příbram, Aut. nádr. – Příbram, II. poliklinika – Příbram, Archiv Jízdní řád
136440  Dobříš – Kamýk nad Vltavou – Krásná Hora nad Vltavou – Milevsko
– přímé spoje bez přestupu s linkou 392 v úseku Praha – Dobříš
143443  Příbram – Březnice – Blatná – Horažďovice
– přímé spoje bez přestupu s linkou 393 v úseku Praha – Příbram
220031  Kladno – Beroun
– zkrácení trasy
300031  Věšín – Rožmitál pod Třemšínem – Příbram
– na linku jsou převedeny spoje z linek 300085 a 301096, které přejíždějí bez přestupu na linku 393 v úseku Praha – Příbram
300088  Dobříš – Kamýk nad Vltavou
– přímé spoje bez přestupu s linkou 392 v úseku Praha – Dobříš
301018  Beroun – Hostomice – Jince – Čenkov
– spoje v úseku Jince – Příbram převedeny na linku 531

Zrušené autobusové linky

Číslo linky Trasa linky Nahrazeno linkami
210031  Hořovice – Příbram 531
300021  Příbram – Sádek – Pičín 511
300022  Příbram – Obecnice – Sádek – Hluboš – Příbram 512
300047  Příbram – Pičín – Dobříš 392
300087  Příbram – Pičín – Suchodol – Praha 392
300085  Rožmitál pod Třemšínem – Příbram – Obořiště – Praha 317, 393, 395, 300031
301096  Věšín – Rožmitál pod Třemšínem – Příbram – Praha 393, 300031
303058  Příbram – Pičín – Dobříš – Praha 392
303095  Příbram, Zdaboř – Praha, Roztyly 395
303097  Příbram – Praha 393
303098  Příbram – Dobříš – Praha 395
303099  Příbram – Obořiště – Dobříš – Praha 317, 395

Změny názvů zastávek

V rámci zlepšení orientace cestujících, nových pravidel českého pravopisu a zpřehlednění jízdních řádů dochází společně s integrací (udělování nových licencí) také k úpravám názvů vybraných zastávek v dotčené oblasti.

PŮVODNÍ NÁZEV NOVÝ NÁZEV
Podlesí,Staré,I Podlesí
Podlesí,Staré,II Podlesí,,U Vrby
Podlesí,Nové Podlesí,,Nové Podlesí
Podlesí,Nové,háj. Podlesí,,Dubová hora
Rosovice,Holšiny,I Rosovice,,Sájovka
Rosovice,Holšiny,II Rosovice,,Holšiny
Rosovice,Holšiny,III rozc. 1.0 Rosovice,,Kamenný Dvůr
Bratkovice,Domin.Paseky Bratkovice,Dominikální Paseky
Bratkovice,Domin.Paseky,rozc.1.0 Bratkovice,Dominikální Paseky,Rozcestí
Suchodol,Líha,rozc.1.0 Suchodol,Líha
Dubenec,,Skalka I. Dubenec,,Skalka
Dubenec,,Skalka III. Dubenec,,Skalka
Dubenec,,Skalka IV. Dubenec,,Skalka
Drásov,,Skalka V. Dubenec,,Skalka
Drásov,,Skalka VI. Dubenec,,Skalka
Drásov,,Skalka VII. Dubenec,,Skalka
Drásov,Skalka,dvůr Drásov,,Letiště
Dubenec,,motorest Dubenec
Dubno,,rest. Dubno
Háje,,šachta 21 rozc. 0.8 Háje,,Na Važinách
Háje,,šachta 16 Háje,,Betonárna
Lhota u Příbramě,,MSM Lhota u Příbramě
Lhota u Příbramě,,MŠ Lhota u Příbramě,,Obecní úřad
Obecnice,Oseč,háj. Obecnice,Oseč,Pod Třemošnou
Obecnice,,důl Obecnice,,Šachta
Trhové Dušníky,,rozc. 0.5 Trhové Dušníky,,Na Homoli
Příbram,Drkolnov,Nemocnice Příbram,Podbrdská
Příbram,Drkolnov,Podbrdská Příbram,Drkolnov
Příbram,RAVAK a.s. Příbram,RAVAK
Příbram,Břez.Hory,rozc.Zdaboř Příbram,Březové Hory
Příbram,Dolejší obora Příbram,Aut.nádr.
Příbram,Hořejší obora Příbram,Československé armády
Příbram,Obecnická Příbram,Plynárenská
Příbram,rozc. Příbram,Obecnická
Příbram,sídl.Archiv Příbram,Archiv
Příbram,sídl.II.poliklinika Příbram,II.poliklinika
Příbram,sídl.Kladenská Příbram,Kladenská
Příbram,sídl.nám.17.listopadu Příbram,Náměstí 17. listopadu
Příbram,sídl.Politických vězňů věžák Příbram,Náměstí 17. listopadu
Příbram,sídl.Seifertova Příbram,Seifertova
Příbram,Stadion Horymír Příbram,Žižkova
Příbram,Školní III.poliklinika Příbram,III.poliklinika

Zrušení zastávek

Pičín,Žírovy,rozc.1.1 – Zastávka umístěna u křižovatky zcela mimo jakoukoliv zástavbu a bez napojení pomocí chodníků

Podrobně:

Analýza současného stavu:

1) Přepravní vazba Příbram – Dobříš – Praha

V současné době jsou provozovány v relaci Příbram – Dobříš – Praha dvě páteřní linky SID: linka D97 a D98. Dále pak linka D95 v trase Příbram,Zdaboř – Dobříš – Praha,Roztyly s jedním ranním spojem. V neposlední řadě je v této relaci provozováno několik doplňkových linek, které zajíždějí do okolích lokalit jako je Obořiště, Pičín nebo Suchdol. Jedná se například o linky: D47, D58, D87, D99, z nichž většina končí v Praze, s výjimkou linky D47, která končí na Dobříši, a linky D58, jejíž drtivá většina končí také na Dobříši. Dále jsou zde linky, které jedou v této relaci a pokračují dále mimo ni. Jedná se například o linky:

  • 136440 – D90 – Praha – Dobříš – Krásná Hora nad Vltavou – Milevsko (úsek Dobříš – Praha)
  • 300085 – D85 – Rožmitál pod Třemšínem – Příbram – Obořiště – Dobříš – Praha (úsek Příbram – Praha)
  • 300088 – D88 – Kamýk nad Vltavou – Dobříš – Praha (úsek Dobříš – Praha
  • 301096 – D96 – Věšín – Rožmitál pod Třemšínem – Příbram – Prahy (úsek Příbram – Praha)
  • 143443 – D93 – Praha – Příbram – Blatná – Horažďovice (úsek Příbram – Praha

vůz Karosa C954E dobříšské provozovny dopravce Arriva Střední Čechy (foto: Jan Pecka)

V současné době je pro tyto linky zakončené v Praze (s výjimkou linky D95, která končí na Roztylech) konečnou zastávkou Praha,,Na Knížecí, kde je možnost přestupu na metro B. To se s příchodem integrace změní a novou konečnou zastávkou bude Smíchovské nádraží, kde se nachází jak stanice metra B, tak významný železniční uzel. Z historického hlediska zde linky na Příbram stavěly.

303097 – D97 – Příbram – Praha

Rychlíková linka D97 zajišťuje přímé spojení Příbrami s Prahou. Po dálnici D4 trvá její jízdní doba 1h 10 min. Jejím problémem je nedostačující interval, proto cestující z Příbrami do Prahy volí zejména linku D98, která zajíždí na Dobříš a má jen o něco málo delší jízdní dobu. V Příbrami je její trasa shodná s linkami D98 a D99, s výjimkou nezajíždění do zastávky sídl. Kladenská. Všechny spoje jedoucí ve směru do Příbrami staví na autobusovém nádraží, avšak ve směru do Prahy se cestující musejí přesunout na zastávku Jiráskovy sady. Linka je v provozu pouze v pracovní dny v době přepravních špiček, a proto se o víkendech musí cestující spolehnout na linku D98. Na lince je pouze 1 garantovaný nízkopodlažní spoj. Na lince se podílí dobříšská a příbramská provozovna dopravce ARRIVA Střední Čechy. 

303098 – D98 – Příbram – Dobříš – Praha

Linka D98 oproti lince D97 obsluhuje také navíc město Dobříš, avšak touto zajížďkou se liší od linky D97 v celkové jízdní době pouze 10 minutami. Linka je pravidelně vytížená, zejména v ranních hodinách, jelikož je hlavním spojením Příbrami a Dobříše s Prahou. Kapacitní problém by mohlo vyřešit posílení linky D97 a nasazení kapacitnějších vozů, což je plánováno. V Příbrami většina spojů začíná a končí v zastávce Příbram,Drkolnov,Podbrdská, s výjimkou několika spojů, které začínají nebo končí o zastávku dále – v zastávce Příbram,Břez. Hory,rozc. Zdaboř. Na území města Příbram je linka vedena několika variantami tras. Ve směru do Prahy jede buď v trase Drkolnov,Podbrdská – Zdaboř,,nemocnice – Školní III. poliklinika – Milínská – …, anebo v trase Drkolnov,Podbrdská – sídl. Kladenská – aut. nádraží – … Všechny spoje se však scházejí v zastávce Jiráskovy sady, která slouží jako důležitý přestupní bod. Poté, co vůz přijede do zastávky Dobříš,,nám., pokračuje buď přes Větrník nebo kolem železniční stanice. Variantou přes sídliště Větrník je nutné počítat s atypickým dobříšským kruhovým objezdem, který brání v nasazení delších, eventuálně kloubových vozů. Některé spoje dále zajíždějí do obce Voznice, ale těch je minimum a obsluhu obce Voznice zajišťuje především linka PID 317.

Ve směru do Příbrami staví všechny spoje na autobusovém nádraží (v ulici Čs. armády – naproti budově finančního úřadu), odkud dále pokračují do zastávky sídl. II. poliklinika a odtud buď variantou trasy přes sídl. Kladenská a dále do zastávky Drkolnov,Podbrdská, nebo v trase Školní III. poliklinika – Zdaboř,nemocnice – Drkolnov,Podbrdská. Na lince nejsou garantovány nízkopodlažní spoje. Linka se v současné době potýká s kapacitními problémy, jelikož vlivem silné přepravní vazby Příbram – Dobříš – Praha a nepravidelného intervalu linky D97 používají cestující, zejména v ranních hodinách linku D98 pro svou cestu do Prahy. Tím pádem velký počet cestujících v úseku Dobříš – Praha nastupuje již do zaplněného vozidla. Na obsluze linky se podílí dobříšská a příbramská provozovna dopravce ARRIVA Střední Čechy.

303099 – D99 – Příbram – Obořiště – Dobříš – Praha

Zastávková linka D99 vznikla za účelem přímého spojení Obořiště a přilehlých obcí s Prahou. Dříve obsluhu těchto obcí plnila linka D51 v trase Příbram – Dobříš – Nový Knín, takže cestující do Prahy museli přestupovat na Dobříši nebo v Příbrami. Na lince jsou garantovány nízkopodlažní spoje. V Příbrami je linka shodná s linkami D97 a D98. Dříve (ještě za doby společností CupTour Bus, Bosák Bus a Veolia Transport Praha) pod označením D99 vyjížděly víkendové spoje v trase Příbram – Dobříš – Praha, které se zavedením nové linky linky D99 byly včleněny do linky D98. Vybrané spoje linky D99 jsou zakončeny v zastávce Dobříš,,nám. z důvodu přejíždění na linku 361. Linku v současné době provozuje příbramská a dobříšská provozovna ARRIVA Střední Čechy.

300085 – D85 – Rožmitál p.Tř. – Příbram – Obořiště – Praha

Na lince existují 2 spoje v pracovní dny, které mají téměř shodnou trasu s linkou D99 až do Příbrami (v Dobříši jen jedou kolem železniční stanice, v Příbrami pak nestaví v zastávce Nová Hospoda a Sevastopolské nám., staví v zastávce Stadion Horymír).

303095 – D95 – Příbram,Zdaboř – Praha,Roztyly

Jeden spoj této linky zajišťuje v pracovních dnech ráno spojení Příbrami a Dobříše s Prahou. Jedinou zásadní odlišností od linky D98 je zakončení v Příbrami (jede v trase Žežická – Nemocnice – Sídl.Seifertova – Sídl.Archiv – Sídl. II.Nemocnice – Jiráskovy sady) a v Praze (nestaví v zast. Dobříš,,Větrník). Linka bude s integrací zrušena.

schéma současného stavu před integrací (mapa: Jan Pecka)

2) MHD Příbram – V TÉTO FÁZI NEBUDE ZAŘAZENA (původně měla být zahrnuta)

MHD v současné době představuje 10 autobusových linek s čísly 1A až 10C (licenční čísla 305001 až 305110). Pokud tedy počítáme i podvarianty, vyjde nám celkem 19 linek. Páteřní trasou je linka 2A ze Zdaboře na Svatou Horu, která má přes den desetiminutový interval; sobotní a nedělní jízdní řád této linky má samostatné licenční číslo 305222. Linka 6,A,B je bezbariérová. MHD zajíždí i na území blízkých obcí, např. Dubno (linky 1, 5 a 3C), Drásov a Dubenec, Lhota u Příbramě (linka 4), Bohutín,Háje (linka 7). Roli v městské dopravě hrají i frekventované linky SID D97 (Příbram – Praha), D98 (Příbram – Dobříš – Praha) a D99 (Příbram – Obořiště – Dobříš – Praha, které nejsou součástí příbramské MHD, avšak jsou nedílnou součástí při obsluze městských částí. Dále jsou to linky zajišťující spojení z okolních obcí a osad, jako jsou Brod, Sázky, Zavržice. Jedná se o linky D23, D28, D33, D41 a D42.

vůz Karosa B952, který brázdil příbramskou MHD mezi lety 2002 a 2018 (foto: Jan Pecka)

V MHD platí specifický nepřestupní tarif. Od 15. června 2008 byla příbramská MHD zapojena do SID, což spočívá v uznávání čipových karet (elektronických peněženek) SID na linkách MHD Příbram. Časový kupón SID pro zónu 64 (tj. Příbram) na čipové kartě má stejnou platnost jako měsíční kupón pro MHD Příbram, t. j. obojí platí jak na linkách MHD, tak na dalších linkách SID v zóně města. Jízdenka pro jednotlivou jízdu stojí 12Kč. Při odbavení čipovou kartou 10Kč, včetně 1 garantovaného přestupu do 20 minut. Jako v dalších městských provozech, není ani Příbram výjimkou, že v jejím obvodu neplatí studentské jízdné.

Linky MHD Příbram:

  • 305001 (1A) – Drkolnov,Šachetní-Seifertova-Milínská-Jiráskovy Sady-Nová Hospoda-Dubno,učiliště-Dubenec,motorest
  • 305002 (2A) – Zdaboř,komerční zóna-sídl.II.poliklinika-aut.nádr.- Svatá Hora
  • 305003 (3A) – Svatá Hora-Dubno,učiliště-Milínská-Školní-Zdaboř, Nemocnice-Drkolnov-Břez.Hory,rozc.Zdaboř-Kaufland-aut.nádraží- Svatá Hora
  • 305004 (4A) – Sázky-Zdaboř,Žežická-sídl.II.poliklinika-aut.nádraží-Kovohutě-Lhota u Příbramě
  • 305005 (5A) – Orlov-aut.nádraží-sídl.II.poliklinika-Břez.Hory, stadion-Lazec-Kozičín
  • 305006 (6A) – Zdaboř,Červená-Fialka-sídl.II.poliklinika-aut.nádraží-Koperníkova,Na Hvězdičce-Svatá Hora
  • 305007 (7A) – Zdaboř,komerční zóna-aut.nádraží-Jiráskovy sady-Háje-Bytíz-Dubenec
  • 305008 (8A) – Drkolnov,Šachetní-sídl.II.poliklinika-aut.nádraží- Jiráskovy sady-Nová Hospoda-Dubno,učiliště
  • 305009 (9A) – Zdaboř,komerční zóna-aut.nádraží-Jinecká
  • 305010 (10A) – Svatá Hora-Jiráskovy sady-Milínská-Seifertova-Drkolnov-Březové Hory,rozc.Zdaboř-Kaufland-Jiráskovy sady-Svatá Hora
  • 305011 (1B) – Drkolnov,Šachetní-Seifertova-Milínská-Jiráskovy Sady-Nová Hospoda-Dubno
  • 305012 (2B) – Žežice-Zdaboř,komerční zóna-sídl.II.poliklinika-aut.nádr.-Svatá Hora
  • 305013 (3B) – Svatá Hora-aut.nádraží-Kaufland-Březové Hory, rozc.Zdaboř-Drkolnov-Školní-Milínská-Svatá Hora
  • 305014 (4B) – Zdaboř,Žežická-sídl.II.poliklinika-aut.nádraží- Kovohutě
  • 305016 (6B) – Zdaboř,Červená-Fialka-sídl.II.poliklinika-Politických vězňů-aut.nádraží-Koperníkova,Na Hvězdičce-Svatá Hora
  • 305017 (7B) – Zdaboř,komerční zóna-aut.nádraží-Jiráskovy sady-Dubno-Dubenec-Bytíz
  • 305023 (3C) – Svatá Hora-aut.nádr.-Kaufland-Břez. Hory, rozc.Zdaboř-Drkolnov-Školní-Milínská-Jiráskovy sady-Dubno, učiliště
  • 305024 (4C) – Drkolnov,Podbrdská-sídl.Politických vězňů- průmyslová zóna-Pragovka-Kovohutě
  • 305110 (10B) – Dubno,učiliště-Jiráskovy sady-Kaufland-Břez.Hory,rozc.Zdaboř-Drkolnov-Seifertova-Jiráskovy sady-Dubno, učiliště

schéma MHD Příbram před integrací (screen: Jan Pecka)

V současné době čelí dopravce ARRIVA Střední Čechy, jenž provozuje linky MHD Příbram, kritice ze strany cestujících. Ti si stěžují zejména na špatný technický stav vozů, zastaralý vozový park a nedodržování odjezdů uvedených v jízdním řádu. V nedávné době v souvislosti s celostátní změnou jízdních řádů byla přijata jistá opatření, zejména na linkách č. 1 a 2, u kterých došlo k částečnému zkrácení trasy některých spojů. Na lince 1A končí část spojů na Nové Hospodě a ne všechny zajíždějí k SOU Dubno. S tím ale nesouhlasí část cestujících nebo pedagogů ze zmíněného učiliště. Podobně došlo k úpravě na lince č. 2A, kde došlo ke snížení počet spojů obsluhujících zastávku v komerční zóně na Zdaboři. Část spojů se nyní nově otáčí na zastávce Žežická, respektive na kruhové křižovatce na Zdaboři.

3) Regionální linky

Do systému PID budou integrovány také regionální linky severně od Příbrami. Jedná se o přepravní relace:

1) Hořovice – Jince – Příbram

  • Zde se jedná o linku C31 v trase Hořovice – Příbram, o linku D18 v trase Příbram – Beroun (pouze v úseku Příbram – Hořovice) a o linku A31, jenž jezdí v trase Kladno – Beroun – Příbram (pouze v úseku Příbram – Hořovice). V této relaci je také významné železniční spojení pomocí vlakových linek S60 a R26, avšak to je již integrováno.

linka C31 se po integraci Příbramska stane minulostí (foto: Jan Pecka)

2) Příbram – Obecnice – Sádek

  • V této relaci je provozována linka D21, jezdící v trase Příbram – Obecnice – Sádek (- Pičín). Další linkou provozovanou v této relaci je polookružní linka D22, jezdící v trase Příbram – Obecnice – Sádek – Hluboš – Příbram. Obě linky provozuje dopravce ARRIVA Střední Čechy.

3) Příbram – Bohutín – Trhové Dušníky

  • Zde se jedná o linku D30 jedoucí v trase Příbram – Bohutín – Trhové Dušníky a je v provozu pouze v pracovní dny.

Po technické stránce…

Již dnes můžete jak ve vozech MHD Příbram, tak ve vozech příměstských a regionálních linek na Příbramsku, slyšet hlášení zastávek. Do vozů, které ještě nemají vestavěné hlásiče zastávek, jsou postupně instalovány. Dalším krokem je umístění LCD obrazovek, hodin, ukazatele TP a v neposlední řadě také označovače jízdenek. Nakonec bude vozidlu přiděleno evidenční číslo a nahrán nový odbavovací systém. Na linkách Příbram – Dobříš – Praha se podílí a bude se podílet dobříšská provozovna dopravce ARRIVA Střední Čechy, která má již toto téměř za sebou. S vozy dobříšské provozovny se svezete na 9 linkách PID, a proto je většina jejích vozů vybavena dle Standardů PID. 

Integrace bude premiérou pro příbramskou provozovnu tohoto dopravce, jelikož neprovozuje žádnou linku PID. Ta se bude opět podílet na linkách v relaci Příbram – Dobříš – Praha, regionálních linkách v oblasti Obecnice a bude provozovat také linky MHD Příbram.

V současné době se projednává otázka zastávkových sloupků MHD, které jsou z části na území města Příbram nové.

zóny SID na Příbramsku (screen: Jan Pecka)

Návrh linkového vedení

Linky k integraci: (zmíněny v článku výše)

  • 136440 (D90) Praha – Krásná Hora n. Vlt. – Milevsko (v úseku Praha – Dobříš)
  • 143443 (D93) Praha – Příbram – Blatná – Horažďovice (v úseku Praha – Příbram)
  • 210031 (C31) Hořovice – Jince – Příbram
  • 220031 (A31) Kladno – Beroun – Příbram (v úseku Příbram – Hořovice)
  • 300021 (D21) Příbram – Sádek – Pičín
  • 300022 (D22) Příbram – Obecnice – Sádek – Příbram
  • 300030 (D30) Bohutín – Příbram – Trhové Dušníky
  • 300047 (D47) Příbram – Pičín – Dobříš
  • 300085 (D85) Rožmitál pod Třemšínem – Příbram – Obořiště – Praha (v úseku Příbram – Praha)
  • 300087 (D87) Příbram – Pičín – Dobříš – Praha
  • 300088 (D88) Kamýk nad Vltavou – Dobříš – Praha (v úseku Dobříš – Praha)
  • 301018 (D18) Příbram – Beroun (v úseku Příbram – Jince)
  • 301094 (D94) Dobříš – Praha
  • 301096 (D96) Věšín – Rožmitál pod Třemšínem – Příbram – Praha (v úseku Příbram – Praha)
  • 303058 (D58) Příbram – Pičín – Dobříš – Praha
  • 303095 (D95) Příbram,Zdaboř – Praha,Roztyly
  • 303097 (D97) Příbram – Praha
  • 303098 (D98) Příbram – Dobříš – Praha
  • 303099 (D99) Příbram – Obořiště – Dobříš – Praha

317 Praha – Jíloviště – Mníšek pod Brdy – Dobříš – Dlouhá Lhota – Háje – Příbram (náhrada linky D99, nové přímé spojení Hájů do Prahy)

V současnosti jezdí linka 317 z Prahy přes Mníšek pod Brdy do Dobříše, odkud bude prodloužena částečně po trase stávající linky 303099 (D99), přes Obořiště a Dlouhou Lhotu do Příbrami. Z Dlouhé Lhoty ovšem pojede nově přes Dubenec a Háje, tj. Příbram,Bytíz,Šachta – Háje,Betonárna – Háje,Na Važinách – Háje – Háje,Příbram,U Míků – Příbram,Svatá Hora – Příbram,Jiráskovy sady – Příbram,Aut.nádr. – Příbram,Na Cihelně – Příbram,II.poliklinika – Příbram,III.poliklinika – Příbram,Archiv. Oběma směry pojede stejnou trasou.

Do obce Dubno bude nadále jezdit linka 393 (D97) a 395 (D98), tj. bude zrušeno přímé spojení do Obořiště a Dlouhé Lhoty, které není využívané. Pro cestu dále Žežickou a Podbrdskou ulicí v západní části Příbrami bude možné využít místo D99 stále linky 393 (D97) a 395 (D98). Důvodem prodloužení linky 317 je zavedení přímého spojení Mníšku pod Brdy a okolních obcí s městem Příbram. Linka 303099 (D99) bude zrušena a její spoje budou převedeny na novou páteřní rychlíkovou linku 395 (spoje Praha – Dobříš, spoje Dobříš – Příbram na linku 317). V úseku Dobříš – Příbram bude v provozu celodenně, celotýdenně, čímž zajistí nově obsluhu obcí Obořiště a Dlouhá Lhota také o víkendech. Linka bude nadále provozována dopravcem Martin Uher a díky kloubovým vozům dojde k navýšení kapacity. Bude zřízena také zastávka Dobříš,Lom, kde dosud linka D99 nestavěla.

Co se týče konkrétních změn v jízdním řádu, mezi Prahou a Mníškem pod Brdy dochází k mírnému posílení v ranní špičce ve směru z Prahy – zřizují se spoje do Mníšku (U šibence) v 8.15 a 8.45 + se zavádí nový večerní pár spojů – z Mníšku od náměstí (od Příbrami) ve 21.00 a zpět z Prahy ve 21.30 (do Mníšku ke kapli). V úseku Mníšek pod Brdy – Dobříš přibude nový spoj v pracovní dny ve 4.33, který bude dále pokračovat do Příbrami a od Dobříše na Mníšek a Prahu nové spoje v 8.33 a 20.33. V úseku Dobříš – Příbram dojde k posílení zejména v ranní špičce, zkrácením intervalu na 30 minut – zřízeny budou nové spoje z Dobříše (resp. Prahy) v 5.25 a 6.25 a zpět z Příbrami ve 4.42, 7.47, 18.47, 19.47 a 21.02. Zrušeny budou posilové spoje ve 13.45 a 14.45. O víkendu je ve zmíněném úseku provozováno od 5 do 21 hodin každé dvě hodiny – dosud obsluha o víkendu nebyla.

S integrací bude zrušeno také rychlé spojení z Voznice do Prahy v ranní špičce (v 5.30, 6.00, 6.33 a 7.29 + 22.37) a odpoledne zase zpátky (v 15.05, 15.55, 16.25, 17.55, + 23.15) – celkem se jedná o 4 spoje ráno a odpoledne + 1 pár večer. O víkendu pak bude zrušen rychlý spoj v NE v 18.46. Přímé spojení bylo již v říjnu 2018 omezeno zrušením linky D94. Spoje budou částečně nahrazeny linkou 317, na které přibudou dva nové páry spojů, i tak ale nenahradí všechny spoje. Spojení do Voznice od Prahy bude pomalejší, neboť rychlými spoji se zvládne za 27 min, pomalými za 46 min.

392 Praha – Dobříš – Rosovice – Pičín – Kotenčice – Příbram (náhrada linek D47, D58, D87)

Linka 392 propojí obce mezi Příbramí a Dobříší s Prahou po trase Praha,Smíchovské nádraží – Dobříš,Náměstí – Rosovice – Buková u Příbramě – Pičín – Kotenčice – Suchodol – Občov – Příbram,Jiráskovy sady – Příbram,Aut.nádr. Všechny linky do Příbrami budou nově jezdit ze Smíchovského nádraží. V Dobříši pojedou všechny spoje kolem železniční stanice. Zároveň se ruší u všech spojů zastávka Mníšek pod Brdy,,závod (hl.sil.). Většina spojů bude provozována pouze v úseku Dobříš,,náměstí – Příbram,,aut.nádr. s tím, že v Dobříši bude zajištěna garantovaná návaznost s páteřní linkou 395 ve směru z/do Prahy. Celkem bude zachováno 10 přímých spojů v pracovní dny a jeden spoj o víkendu, tj. o 6 přímých spojů více než dosud.

V úseku Dobříš,,náměstí – Příbram,,aut.nádr. bude rozsah provozu v pracovní dny obdobný dnešnímu stavu, tj. cca hodinový interval ve špičkách a dvě hodiny mimo špičku. Změny se dotkne ve směru na Příbram spoj v 7.55 z Dobříše, který pojede každý pracovní den stejnou trasu přes Kotenčice a spoje v 16.01 a 16.30 z Rosovic, které nepojedou přímo do Kotenčic, ale jako ostatní spoje přes Pičín (zároveň budou zmíněné spoje sloučeny do jednoho, který odjede z Dobříše v 16.02). V opačném směru spoj ve 4.30 z Kotenčic jede nově již z Příbrami od Jiráskových sadů, dále nepojede spoj v 6.50 přes Hluboš, ale jako ostatní spoje přes Občov a Kotenčice.  Večerní spoj v 19.40 z Prahy končí jako všechny spoje na autobusovém nádraží v Příbrami a nejede až na Podbrdskou. Nadále zůstávají spoje přes Žírovy, dojde ovšem ke zrušení nepotřebné zastávky Pičín,Žírovy,rozc.1.1.  Dojde ovšem k výraznému posílení o víkendu – na rozdíl od současných dvou párů spojů v sobotu a jednoho páru v neděli, pojede nově celkem 4,5 páry spojů od 5 do 21 hodin každé 4 hodiny. V tomto úseku linka 392 nahrazuje stávající spoje linek 300047 (D47 – Příbram-Pičín-Dobříš), 300087 (D87 – Příbram-Suchodol-Pičín-Praha) a 303058 (D58 – Příbram-Pičín-Dobříš-Praha).

Zároveň budou součástí linky 392 také posilové spoje v úseku Praha,,Smíchovské nádraží – Dobříš,,náměstí, které budou v některých případech dále pokračovat jako spoje stávajících linek 136440 (D90) nebo 300088 (D88) ve směru Milevsko, resp. Kamýk nad Vltavou. Posilové spoje ve špičkách budou dohromady v ranní špičce zajišťovat interval 15 minut, v odpolední pak 20 minut a budou se tak prokládat s linkou 395. Zrušeny budou spoje z Prahy do Dobříše ve 4.35, 5.15 a v NE v 19.15, zřízeny budou spoje v 6.55, 14.05, 14.25, 14.45, 15.25, 15.45, 16.05 a 17.25. Z Dobříše do Prahy budou zřízeny spoje v 5.05, 5.55, 14.08, 16.08, 16.28, 17.28, 17.48, 18.28 a 18.48. Zřízen bude také spoj v SN v 6.23 a zrušen spoj v NE v 18.38. Celkem tak přibude v pracovní dny 15 spojů v trase Praha – Dobříš.

393 Praha – Příbram (náhrada linky D97)

Linka 393 představuje expresní spojení v trase Praha,Smíchovské nádraží – Dubno – Příbram,Jiráskovy sady – Příbram,Aut.nádr. – Příbram,Poliklinika – Příbram,Drkolnov, tj. bez zajíždění do Dobříše. Všechny linky do Příbrami budou nově jezdit ze Smíchovského nádraží. Linka nově pojede oběma směry stejně – tj. přes autobusové nádraží a ne přes Milínskou. Zároveň bude zkrácena o jednu zastávku do zmíněná zastávky Drkolnov, ranní spoje od 4.20 do 6.30 tak nebudou začínat v zastávce Příbram,Břez.Hory,rozc.Zdaboř – část z nich bude převedena na linku 395 (D98). V provozu bude stejně jako dnes pouze v přepravních špičkách pracovních dnů, tj. ráno od cca 4:30 do 8:30 hod. (v intervalu až 10 minut) a odpoledne od cca 13:00 do 20:00 hod. (v intervalu až 15 minut). Součástí linky budou také spoje, které pokračují z Příbrami dále jako linky mimo PID směr Rožmitál pod Třemšínem (301096, D85), resp. Březnice (143443). Všechny spoje budou nově obsluhovat zastávku Příbram,,Čs.armády.

Pro linky do Rožmitálu (301096, D85) se ruší varianta trasy Příbram,,sídl.II.poliklinika – Příbram,,sídl.nám.17.listopadu – Příbram,,sídl.Politických vězňů věžák – Příbram,Břez.Hory, rozc.Zdaboř, nově pojedou až do zastávky Školní kruhový objezd stejně jako linka 393. V ranní špičce se ruší posilový spoj v 6.05 od zastávky Školní kruhový objezd, který je nahrazen spojem o 10 minut později, Spoj linky D85 kolem půl sedmé jede zrychleně do Prahy a nejede přes Obořiště a Dobříš (nahrazuje spoj D97 posunutý kvůli zrušenému spoji v 6.05), V ranní špičce je tak zachován počet zrychlených spojů. Večer v cca 19 hod přibývá jeden spoj na Příbram od Prahy. Ruší se také dva zrychlené páry spojů v neděli večer, které jsou převedeny na linku 395 (D98) a jedou nově delší variantou přes Dobříš.

Tato nová linka nahradí jednak stávající linku 303097 (D97),  tak i 300085 (D85 – Rožmitál p.Tř.-Příbram-Obořiště-Praha) a 301096 (D96 – Praha-Příbram-Blatná-Horažďovice) a část linky 143443 (D93 – Věšín-Rožmitál p.Tř.-Příbram-Praha), které budou na novou linku přejíždět. Linky 300085 a 301096 budou nově včleněny do již jezdící linky 300031.

395 Praha – Dobříš – Příbram (náhrada linky D98)

Linka 395 zajistí základní páteřní rychlíkové spojení v trase Praha,Smíchovské nádraží – Dobříš,Náměstí – Dubno – Příbram,Jiráskovy sady – Příbram,Aut.nádr. – Příbram,III.poliklinika – Příbram,Drkolnov – (Příbram,Březové Hory). Všechny linky do Příbrami budou nově jezdit ze Smíchovského nádraží. Všechny spoje pojedou v Dobříši přes zastávku Větrník (na rozdíl od linky 392 přes Železniční stanici). Linka bude v provozu celodenně, celotýdenně v intervalech: pracovní dny ráno 15 minut, přes den 20 minut, večer a o víkendech po celý den 30 minut (v neděli večer jsou přidány vložené spoje). V Příbrami pojedou všechny spoje přes autobusové nádraží a ne přes Milínskou. Vybrané spoje v pracovní dny od 5 do 20 hodin v rozsahu cca jednou za hodinu budou vedeny jako dnes přes zastávku Příbram,Kladenská a Příbram,Náměstí 17.listopadu (na rozdíl od současného stavu je ve směru do Prahy o jeden spoj více).

První ranní spoje (3.45 – 6.55) ve směru do Prahy a poslední večerní spoje ve směru z Prahy (spoje ve 22 hod a později) budou vedeny celotýdenně až do zastávky Příbram,Březové Hory (dnes Příbram,Břez.Hory,rozc.Zdaboř). Částečně tak nahradí zkrácenou linku D99, nově 393, do Drkolnova. Nahrazeno bude 10 ze 14 spojů ráno z Březové Hory a večer 5 ze 7 spojů, o víkendu odtud pojede místo jednoho spoje 6 spojů a nepojede sem jeden večerní Linka 395 nahradí především stávající linku 303098 (D98), ale částečně také spoje linky 303099 (D99) v Příbrami a 303095 (D95). Zrušeno je zároveň přímé spojení do Prahy ze zastávek Milínská (kvůli přesměrování D98, D99 přes autobusové nádraží) a Sídl.Seifertova (kvůli zrušení D95). Zavedena bude také zastávka Dobříš,,Lom. Všechny spoje nově pojedou také před Dubno (nebudou ho již objíždět).

V trase Praha – Dobříš – Příbram se zřizují nové spoje v 19.35 a 0.35 a ruší se spoje v 6.15 a 21.15 v opačném směru z Příbrami se zřizují spoje v 21.30 a 23.15. Celkově tak bude mezi Prahou a Příbramí o 2 spoje více v pracovní dny. Nový spoj v 6.20 z Drkolnova na lince 395 (D98) nahrazuje zrušený spoj linky D95 na Roztyly (která odjížděla z Žežické v 6.15). O víkendu přibudou spoje z Prahy v 8.05, 10.35 (nově i v NE), 12.05, 20.35, 22.05, 23.35 (nově v SO) a 0.35 a z Příbrami v 8.15 (nově v NE), 11.30, 12.30, 18.30, 21.00 (nově v SO), 22.00 a 23.15. Ruší se spoj ve 4.30 z Příbrami. O víkendu tak přibude 13 spojů v trase Praha – Příbram.

Iveco Crossway LE LINE 14.5M na lince D98 v Dobříši (foto: Jan Pecka)

511 Příbram – Obecnice – Sádek – (Hluboš) (náhrada linky D21)

Linka 511 bude vedena v trase stávající linky 300021 (D21), tj. Příbram,,aut.nádr. – (Příbram,Kovohutě) – Lhota u Příbramě – Obecnice – Drahlín – Sádek – (Bratkovice – Bratkovice,Dominikální Paseky – Bratkovice – Hluboš). Na lince dojde k posílení provozu o víkendech a v zastávce Příbram,,aut.nádr. bude zajištěna přestupní vazba na linky z/do Prahy. Zároveň je linka zkrácena o úsek Hluboš – Pičín bez náhrady.

V pracovní dny dny se ruší spoj ve 4.15 a 5.20 v trase Příbram,,aut.nádr. – Bratkovice,Domin.Paseky, zřizují se spoje v 5.50 a 6.30 z Příbrami přes Sádek do zastávky Bratkovice,Dominikální Paseky, spoj v 6.30 jede navíc až do Sádku. Zkracuje se spoj v 7.00 od Příbrami do trasy Lhota u Příbramě,Obecní úřad – Sádek s odjezdem v 7.19. Odpoledne a večer se ruší spoje ve 14.35 a 22.35 z Příbrami do Sádku a ruší se zastávka Příbram,,kovošrot. Ruší se spojení mezi obcemi Hluboš a Pičín. Spoj do Hluboše je posunut z 18. hodiny na 16. hodinu. Spoj v 16.40 jede z Bratkovic dále do zastávky Bratkovice,Domin.Paseky, stejně tak spoj ve 12.40 jede každý pracovní den do zastávky Bratkovice,Domin.Paseky,

V opačném směru dochází ke zkrácení spoje ve 4.45 z Bratkovice,Domin.Paseky do zastávky Sádek (odtud jede dále do Příbrami), zřizuje se spoj v 6.55 z Hluboše do Sádku, zřizuje se dopolední spoj ze Sádku do Příbrami v 9.06, spoj ve 13.30 ze Sádku jede nově již ze zastávky Bratkovice,Domin.Paseky, spoj v 15.25 ze zastávky Bratkovice,Domin.Paseky je nově již  ze zastávky Hluboš, spoj v 18.40, posunutý na 18.26 jede nově přes Drahlín, Obecnice a Lhotu u Příbramě a ruší se spoje ze Sádku ve 20.45 a 22.55.

Rozšiřuje se i počet spojů o víkendu ze současných 5 spojů v sobotu a 4 spojů v neděli na 8 spojů v sobotu i v neděli od 6 do 18 hodin každé 4 hodiny.

512 Příbram – Podlesí – Obecnice – (Sádek) (náhrada linky D22)

Linka 512 bude vedena v trase stávající linky 300022 (D22), tj. Příbram,,aut.nádr. – Podlesí – Obecnice – (Drahlín – Sádek). Na lince dojde k posílení provozu o víkendech a v zastávce Příbram,Aut. nádr. bude zajištěna přestupní vazba na linky z/do Prahy.

Ruší se spoj z Příbrami do Obecnice ve 4.40, z Příbrami přes Obecnice zpět do Příbrami v 6.35. Prodlužuje se spoj z Obecnice do Příbrami v 7.15 do trasy Sádek – Příbram s odjezdem v 7.06 a rozšiřuje se víkendový provoz. Místo 5 spojů v sobotu a žádného v neděli nově jede 6 spojů v sobotu i v neděli (od 7 do 17 hod každé 4 hodiny) a všechny jedou v celé trase Příbram – Sádek (dosud jel do Sádku o víkendu jen jeden sobotní spoj, ostatní končili v obci Obecnice).

513 Trhové Dušníky – Příbram – Bohutín

Původně mělo dojít k integraci i linky  300030 (D30) v trase Trhové Dušníky – Příbram,,Jiráskovy sady – Příbram,,aut.nádr. – Příbram,,Třída Osvobození – Příbram,Březové Hory – Bohutín,Vysoká Pec – Bohutín,,hřiště, nakonec ale integrována zatím nebude.

531 Hořovice – Jince – Příbram

Linka 531 představuje významnou linku v trase dnešní linky 210031 (C31), která bude vedena v trase Hořovice,Žel.st. – Hořovice,Nám.B.Němcové – Rpety – Felbabka – Jince,Náměstí – Čenkov,Obecní úřad – Hluboš – Trhové Dušníky,Na Homoli – Příbram,Jiráskovy sady – Příbram,Aut.nádr. – Příbram,Seifertova – Příbram,Zdaboř,Žežická. Součástí linky budou i linky 220 031 a 301 018 (D18). Linka 220 031 bude zkrácena do trasy Kladno – Beroun, linka 301 018 do trasy Beroun – Čenkov, kde bude přejíždět na linku 531. Celou linku bude provozovat pouze Arriva Střední Čechy.

V Čenkově nově všechny spoje zajíždějí k obecnímu úřadu, z Felbalky jedou všechny spoje delší trasou přes Rpety (dosud jely tři páry spojů ráno kratší trasou + jeden spoj odpoledne), sled zastávek v Hořovicích je pro všechny spoje stejný – Hořovice,K Nemocnici – Hořovice,U hřbitova – Hořovice,Komenského – Hořovice,Náměstí Boženy Němcové – Hořovice,Palackého náměstí – Hořovice,Valdek – Hořovice,Žel.st. (všechny spoje jedou až k železniční stanici). Ruší se víkendový provoz do obce Křešín (dosud dva spoje o víkendu, zřízen bude nový spoj cca v 8 hod v pracovní dny).

Spoj ve 4.08 z Jinců, v 9.15 z Hořovic a o víkendu v 19.10 z Hořovic nekončí již na autobusovém nádraží v Příbrami a jedou až na Žežickou, stejně tak jedou nově ze Žežické spoje ve 4.55, 5.25, 12.20 a 13.40. Ruší se spoj ve 4.13 z Hořovic do Jinců a zpět ve 4.47, ruší se spoj v 6.15 z Čenkova do Příbrami a v 6.15 z Jinců do Příbrami a zpět v 6.40, prodlužuje se spoj v 16.30 v trase Hořovice – Jince a spoj v 17.15 Hořovice – Čenkov až do Příbrami do zastávky Příbram,Zdaboř,Žežická. Zřizují se spoje z Příbrami do Hořovic v 11.40 a 18.00 a zpět v 8.10. Zřizuje se o víkendu spoj z Příbrami do Hořovic v 9.10 a zpět v 10.40. Bez náhrady jsou zrušeny spoje linky 220031 (resp. spoje jsou dány do zcela jiných poloh) – ruší se z Berouna v PD spoj v 7.31 a v SO spoj v 8.31 a zpět z Příbrami ve 12.15 v SO a v PD ve 13.00. Ve výsledku je v relaci Příbram – Hořovice stav co se týče četnosti spojů totožný (přidán je jeden pár spojů v neděli).

porovnání cen jízdného dle tarifu PID a SID (autor: Jan Pecka)

Nové autobusy:

Od konce srpna 2019 se objeví na linkách z Prahy do Příbrami také patnáctimetrové autobusy – Arriva Střední Čechy totiž nakoupí celkem 30 nových patnáctimetrových vozů značky Iveco nebo Setra. Příští rok pak bude nakoupeno dalších 24 dvanáctimetrových autobusů Iveco Urbanway.

Od prosince 2019 vyjede na MHD v Příbrami celkem 14 nových autobusů Mercedes-Benz Connecto. Průměrné stáří vozů bude 6,5 let a nejstarší vůz bude starý max. 10 let.

Zveřejněno: 1. 8. 2018
Aktualizováno: 24. 5. 2019
Původní autor: Jan Pecka
Pro Tram-Bus.cz zpracoval: Vojtěch Vilímec, Martin Chour

Zdroj: IDSK, verejna-hromadna-doprava-stredocesky-kraj.webnode.cz

Komentáře jsou uzavřeny.