Mercedes-Benz CapaCity L na lince č. 119

 

Ve dnech 9. 2., 10. 2. a 14. 2. 2016 budete mít možnost osobně vyzkoušet nový předváděcí velkokapacitní autobus Mercedes-Benz CapaCity L, a to na letištní lince 119 (Nádraží Veleslavín – Letiště Václava Havla).

JŘ Mercedes  
  • Předpokládané odjezdy ze zastávky Nádraží Veleslavín: 12:50, 13:50, 14:50, 15:50, 16:50, 17:50, 18:50
  • Předpokládané odjezdy ze zastávky Terminál 1: 13:05, 14:05, 15:05, 16:05, 17:05, 18:05, 19:05

Autobus bude zastavovat ve všech zastávkách na trase linky 119, vzhledem k prezentačnímu charakteru jízd bude přeprava v těchto spojích zdarma. Po prezentačních jízdách se vůz opět vrátí k výrobci, DPP pak bude vyhodnocovat provoz právě zmiňovaného velkokapacitního autobusu.

EDIT 7. 2. 15:00 – vůz byl dovezen do Prahy

Fotografie z linky 119 v první den provozu s cestujícími:

Něco o vozidle:

Firma Mercedes-Benz představila v uplynulém roce zcel nový vůz Mercedes-Benz CapaCity L, který na svých čtyřech nápravách dosahuje délky až 21 metrů. V přepočtu na cestujícího, kterých se do vozu vejde celkem 191, vychází 21 metrový autobus jako nejšetrnější z ostatních dieselových vozů. Nutno je třeba ještě podotknout, že se jedná o nejdelší vůz na světě s jedním kloubem. Delší vozy je pak možné vidět v různých evropských městech se dvěma klouby, záležitost to není ovšem zcela běžná.

me22_556807c80c15cMercedes Benz Capacity L zpředu (foto: auto.cz)

Mercedes-Benz CapaCity L vychází ze svých předchůdců Citaro G. Capacity L se od Capacity Euro V liší především dalším segmentem přidaným k přední části (+610 mm) a značně rozšířenou zadní části (+ 660 mm) obsahující čtvrtou nápravu. Kvůli velikosti vozidla byl zesílen také rám, kvůli vyššímu zatížení (přece jen vůz váží 32 t).

Průměr otáčení autobusu Capacity L činí 24,47 m, přičemž vnitřní průměr otáčení činí 7,1 m. I zde nenarazíme na problém. Jediným problémem tak činí pouze legislativní limit, kdy vůz nesmí překročit délku 18,75 m (v mnoha státech).

me08_556807c772225interiér 21 metrové autobusu (foto: auto.cz)

Zajímavým doplňkem vozu je i řídící systém podélného a příčného nákladu, který na základně podnětů z jízdy uzpůsobí naklápění, zejména pak stabilitu jízdy. Vůz je připraven i na méně vyhovující silnice. Při náhlém rozhoupání zadní části vozu vlivem nerovnostech na silnici dochází k okamžité stabilizaci, díky systému ATC. Capacity L pohání vertikální šestiválcový agregát OM 470 o objemu 10,7 litrů. Tato jednotka je k dispozici ve dvou výkonových kategoriích 265 a 290 kW.

Zajímavým doplňkem je i rekuperační modul, který pomocí superkondenzátorů akumuluje kinetickou energii vozidla při jízdě s uvolněným plynovým pedálem. Při následném rozjezdu mohou být alternátory odpojené, protože elektřina pro pomocné agregáty je čerpána z ultrakapacitorů. I pro údržbu je vůz velmi jednoduchý. Totožné náhradní díly je možné použít u celé flotily Citaro, navíc se komponenty nachází na témže místě. Vůz je možné za koupit v městské čtyřdveřové verzi, případně v meziměstské třídveřové. Do budoucna se ovšem počítá i s pětidveřovými vozy, podobně jako u dnešních českých SORů.

me23_556807c840165pohled na vůz ze strany (foto: auto.cz)

Zveřejněno: 7. 2. 2016 Autor: Martin Chour (text). Vojta Vilímec (JŘ) Zdroj: Ropid.cz, auto.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *