Škoda 15T

 

Dne 10. 4. 2008 byla představena tramvaj 15T od plzeňské Škody Transportation. Jedná se o jednosměrné a 100% nízkopodlažní vozidlo nazvané „ForCity“.

15T na Andělu (foto: JS)

Všechny podvozky jsou plně otočné, narozdíl od tramvaje Škoda 14T. Konstrukce skříně (zúžení směrem nahoru) zaručuje lepší průjezd kritickými místy v pražské síti. 15T je tříčlánkové nízkopodlažní vozidlo dlouhé 31,40 m, se šesti předsuvnými dvoukřídlými dveřmi pro cestující a jedním jednokřídlým vepředu pro řidiče. Články vozu jsou uloženy na 4 nízkých podvozcích. Od předchůdce 14T má patnáctka shodná čela i délky koncových článků. Karoserie vozidla je vytvořena tak, aby co nejvíce eliminovala prostoje vozu při poškození.

linka 3 na Čechově mostě15T na Čechově mostě (foto: MCH)

O pohon se stará šestnáct synchronních motorů s permanentními magnety o výkonu 45 kW, celkový výkon tramvaje tedy přesahuje 700 kW. Její maximální provozní rychlost je 60 km/h. Vzhledem ke 100% nízkopodlažnosti tramvaje má podvozek zvláštní konstrukci; jednotlivá kola nejsou spojena do dvojkolí, ale jsou na podvozkovém rámu umístěna zvlášť. To také umožňuje individuální pohon kol, který má docílit menšího opotřebení kol a kolejnic v obloucích. Pokud jeden z motorů selže, je tramvaj schopna dojet vlastní silou do vozovny. Vůz má pod předním a zadním krytem spřáhla klasického typu. V interiéru je stanoviště řidiče odděleno od prostoru pro cestující. Tramvaj se ovládá dnes již standardně ručním řadičem. Dřevěná sedadla jsou povětšinou v uspořádání 2+1, místy jsou však natočeny vzad podle prostorových podmínek. Ve voze je kamerový systém a interkom pro komunikaci s řidičem.

15T na lazarské15T na Lazarské (foto: MCH)

Byly vyrobeny dva prototypy. Jeden byl na veletrhu Innotrans a druhý sloužil k testovacím účelům. Celkem má být dodáno do Prahy 250 těchto tramvají. Ke dni 10. 5. 2016 jich má Praha již 160. Roku 2018 by měl být dovezen poslední 250. kus této tramvaje. Od dodávek ev. č. 9326 se tramvaji lehce změnil vzhled a disponuje také technickými vylepšeními; klimatizace pro cestující, Wi-Fi připojení k Internetu a plastové šedočervené sedačky. Kapacita tramvaje je 61 sedících lidí a 149 stojících lidí (5 osob/m2).

linka 14 na Staroměstské15T na Staroměstské (foto: MCH)

Zveřejněno: 23. 2. 2012 Aktualizováno: 10. 5. 2016 Autor: Martin Chour Aktualizoval: Jiří Staněk

2 Responses to Škoda 15T

  1. Jan Drtina říká:

    Tato tramvaj je snad nejlepší!!! 😀

  2. Domčo ooo 😉 říká:

    Souhlasiiiiim 🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋🚋

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *