Ikarus E91

 

Ikarus E91 je městský nízkopodlažní autobus, který vyráběla firma Ikarus od roku 1997 do roku 2007 v Maďarsku.

ikarus1 Ikarus E91 na lince 291 (foto: cs.wikipedia.org)

Konstrukce

Ikarus E91 je dvounápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (místo pro kočárek u 2. dveří s nájezdovou plošinou). Má samonosnou karoserií, hnací náprava je zadní a motor a převodovka jsou umístěny také v zadní části vozu. Kabina je polouzavřená. Vůz má 19 sedadel z toho 6 sedadel jsou v nízkopodlažní části.  Převodovka je automatická (ZF 4 HP 500) a motor je od Mercedesu (OM 904).

Ikarus EAG E91

interiér (foto: MCH)

Provoz

První verze byla vyrobena roku 1997 a v ten samý rok začala sériová výroba. Jelikož se jedná o midibus, není o něj takový zájem jako o standardní či kloubové autobusy. Ale i tak se velmi rozšířil třeba v Maďarsku a také v Lotyšku v Rize. V České republice je provozován jen v Praze. Nástupcem Ikarusu E91 je vůz MidiCity S 91 vyráběný od roku 2008.

ikarus3

Ikarus E91 v Rize (foto: cs.wikipedia.org)

Ikarus E91 v Praze

Poprvé se Ikarus E91 objevil v Praze v březnu 2003. Jednalo se o 3 kusy, které byly od 18. dubna 2003 vypravovány na první midibusovou linku v Praze, tedy 291. Důvodem nasazení midibusů byly velmi úzké uličky na Novém městě. Čtvrtý autobus byl odkoupen v lednu 2005, aby od 1. září 2005 začal obsluhovat midibusovou linku 128 v Hlubočepech, kde standardní vozy nemohly. Poslední 2 vozy byly koupeny v listopadu 2006. Celkem bylo proto dodáno 6 vozů, ev. č. 3901 – 3906 (přečíslovány na 2001 – 2006). Další vozy byly nasazeny až od 1. dubna 2009 na novou midibusovou linku 236. Od března 2014 je vůz ev. č. 2004 (neboli 3134 nebo 3904) i muzejním exponátem ve vozovně Střešovice.

IMG_7288Ikarus E91 při DOD DPP 2011 (foto: MCH)

 

ikarus2Ikarus E91 na Zlíchově (foto: cs.wikipedia.org)

Zveřejněno: 8. 6. 2014 Autor: Martin Chour

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *