Linka 124

 

Pražská autobusová linka 124

V provozu: celotýdně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Habrová, Želivského, Dvorce)

Přestup na metro: A, C

Doba jízdy:  46/42 min

Délka linky:  13 km

Zastávky:

HABROVÁ – Vackov (×) – Malešická (×) – Červený dvůr (×) – Mezi Hřbitovy (×) – { ŽELIVSKÉHO (A) (T) } – Želivského (A) – Bělocerkevská – Na Míčánkách – Kodaňská (T) – Kavkazská (Z) (×) – Čechovo náměstí (T) – Koh-i-noor (Z) – Ukrajinská – Kloboučnická – Pod Jezerkou – Michelská – Ohradní (Z) (×) – Hadovitá – Jemnická – Vyskočilova (T) – Brumlovka (+) – Budějovická (C) – Krčská – Na Strži (T) – Ryšánka – Na Planině – Zelený pruh (Z) – Zemanka – U Dobešky – Dobeška – U Háje (×) – U Školy (×) – Dvorce (Z) (×) – DVORCE

Historie:

Linka 124 byla zavedena 1. září 1959, jako první linka vedená Podolím, kde dosud byli cestující odbavování tramvajemi z Bráníka a Ryšánky. „Stodvacetčtyřka“ začala propojovat právě tyto 2 vyjmenované lokality následovně Dvorecké náměstí (dnes Dvorce)  – U školy – Na Dobešce (dnes Dobeška) – Na Zemance – Ryšánka. V provozu byla celotýdně. V této trase byla v provozu rok a již 3. října 1960 byla prodloužena z Ryšánky přes Zelenou lišku, Rohovou (pův. zast. v Baarově ulici) a Hadovitou do konečné zastávky Michelská a následně 2. května 1961 do nové konečné o několik metrů dále – na Kloboučnickou.

124blinka 124 v zastávce Ryšánka (foto: LN)

Další změny nastávají až se stavbou prvního úseku metra v Praze – metrem C mezi Kačerovem a Florencí. Při té stavbě je od 19. října 1970 zastaven provoz tramvají na Ryšánku a Kačerov, což částečně supluje linka 124. Zrušení tramvajových tratí ale linku 124 nepostihlo, ale stavba Severojižní magistrály, která měla za důsledek vedení 124 Vyskočilovou místo Baarovou ulicí. Navíc v oblasti Budějovické, kvůli stavebním pracím, vedla před otevřením metra střídavě Olbrachtovou ulicí a ulicí Antala Staška. Nakonec se k 22. prosinci 1974 ustálila a dodnes vede Olbrachtovou ulicí.

Další změna nastala až 23. listopadu 1990 při otevření metra B mezi Florencí a Českomoravskou, a s tím i tramvajové tratě mezi Palmovkou a Ohradou, při níž byly zrušeny autobusové linky 126 (Sídliště Ďáblice – Prosek – Harfa – Ohrada – Želivského –  Kodaňská – Kloboučnická) a 127 (Nový Hloubětín – Harfa – Ohrada – Želivského –  Kodaňská – Kloboučnická). Tyto linky nahradila nová linka 139 a prodloužená linka 124 v trase Dvorce – … – Kloboučnická – Koh-I-Noor / Čechovo náměstí – Kodaňská – Želivského. K  18. lednu 1997 byla zkrácena od Želivského na Kavkazskou, k opětovnému prodloužení na Želivského došlo už za 10 let 2. září 2006.

124e

„stodvacetčtyřka“ vyčkává v zastávce Zemanka (foto: LN)

Poslední změna nastala 1. září 2009, při níž byla 124 prodloužena po trase zrušené linky 234 (Habrová – Malešická – Želivského) ze Želivského přes Mezi Hřbitovy a Třebsín na Habrovou. V novém úseku provozována každým druhým spojem.

Během svého vývoje byly na linku vyprovovány vozy standardní délky Dopravního podniku hl. m. Prahy.

124Alinka 124 na Dvorcích (foto: LN)

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
6
15
7,5
20
15
15
20
20
15
20

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Vozový jízdní řád linka 124 (5. 1. 2015) Zajímavá místa na trase:

  • Dobeška – PP Branické skály

pohled na Branické skály ze ŽvahovaBranické skály (foto: OK)

  • Antala Staška – kostel sv. Františka z Assisi

c20 - Krč - kostel svFrantiška z Assisikostel sv. Františka z Assii (foto: OK)

  • Brumlovka – kostel Narození Panny Marie
  • Michelská – Michelská synagoga
  • Čechovo náměstí – kostel sv. Václava
  • Želivského – Olšanské hřbitovy – Nový židovský hřbitov – pravoslavný kostel Zesnutí sv. Bohorodice

a81 - Olšanské hřbitovyOlšanské hřbitovy (foto: OK)

Staré jízdní řády:

Fotografie z linky:

124dlinka 124 na Čechově náměstí (foto: LN)

124clinka 124 v terminálu Želivského (foto: LN)

linka 124linka 124 na Želivského (foto: MCH)

Video: linka 124 v trase Dvorce – Habrová (video: Autobusak24567)

Zveřejněno: 7. 2. 2013 Aktualizováno: 27. 3. 2015 Zdroj historie: autobusy.org, vetinari.wz.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály

 

5 Responses to Linka 124

  1. LN říká:

    Třetí fotografie byla pořízena v obratišti Dvorce, nikoliv Habrová.

  2. Vlasta Bokočová říká:

    Chtěla bych moc poděkovat jednomu vašemu řidiči ze 124 Dvorce Podolí. 22.2.2016 jel můj vnuk ze školy . Má nohu v sádře a tak se mu přihodilo, že mu při vystupování vypadl mobil z kapsy. Doma byl hrozně neštastný a tak z mého telefonu zavolal na ten svůj. Po chvilce se ozval pan řičič ze 124 a oznámil vnukovi, že 15.55 bude s autobusem Na planině aby si přišel pro telefon. byl to autobus č. 40055. Vnuk radostí plakal. Prosím odměnte tohoto pana řidiče, protože to už se nevidí, aby to někdo vrátil. Moc mu děkujeme a přejeme hodně zdraví a štěstí v jeho pracovním i osobním životě.

  3. Taťána Shelepova říká:

    Dobrý den. Ztratila jsem malou tašku s vodou a dětskými ponožkami ve 124 autobuse úplně vzadu, 20. května na zastávce Ryšánka cca v 21.57. Napište prosím, když se najde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *