Linka 124

 

Pražská autobusová linka 124

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Habrová, Želivského, Dvorce)

Přestup na metro: A, C

Doba jízdy: 38 min (Dvorce – Želivského) 44/46 min (Dvorce – Habrová) 

Délka linky: 11 km (Dvorce – Želivského) 13 km (Dvorce – Habrová) 

Zastávky:

HABROVÁ – Vackov (×) – Malešická (×) – Červený dvůr (×) – Mezi Hřbitovy (×) – { ŽELIVSKÉHO (A) (T) } – Želivského (A) – Bělocerkevská – Na Míčánkách – Kodaňská (T) – Kavkazská (Z) (×) – Čechovo náměstí (T) – Koh-i-noor (Z) – Bohemians – Ukrajinská – Kloboučnická – Pod Jezerkou – Michelská – Ohradní (Z) (×) – Hadovitá – Jemnická – Vyskočilova (T) – Brumlovka (+) – Budějovická (C) – Poliklinika Budějovická (C) (T) – Antala Staška (T) (×) – Krčská (Z) – Ryšánka – Na Planině – Zelený pruh (Z) – Zemanka – U Dobešky (×) – Dobeška – U Háje (×) – U Školy (×) – Dvorce (Z) (×) – DVORCE

Historie:

Linka 124 byla zavedena 1. září 1959 jako první linka vedená Podolím, kam se do té doby mohli cestující dostat pouze tramvajemi z Braníka nebo z druhé strany z Ryšánky. „Stodvacetčtyřka“ začala propojovat právě tyto dvě jmenované lokality v trase: Dvorecké náměstí (dnes Dvorce) – U školy – Na Dobešce (dnes Dobeška) – Na Zemance – Ryšánka. V provozu byla celotýdenně. V této trase byla provozována rok a již 3. října 1960 byla prodloužena z Ryšánky přes Zelenou lišku, Rohovou (pův. zast. v Baarově ulici) a Hadovitou do konečné zastávky Michelská a následně 2. května 1961 do nové konečné o několik metrů dále – na Kloboučnickou.

124Alinka 124 na Dvorcích (foto: LN)

Další změny nastávají až se stavbou prvního úseku metra v Praze – metrem C mezi Kačerovem a Florencem (tehdy Sokolovskou). Při stavbě je od 19. října 1970 zastaven provoz tramvají na Ryšánku a Kačerov, jako částečně náhradní doprava sloužila linka 124. Zrušení tramvajových tratí ale linku 124 nepostihlo, nýbrž stavba severojižní magistrály, která měla za důsledek vedení 124 Vyskočilovou místo Baarovou ulicí. Navíc v oblasti Budějovické, kvůli stavebním pracím, vedla před otevřením metra střídavě Olbrachtovou ulicí a ulicí Antala Staška. Nakonec se k 22. prosinci 1974 ustálila a dodnes vede Olbrachtovou ulicí (od října 2016 pouze ve směru Želivského).

124dlinka 124 na Čechově náměstí (foto: LN)

Další změna nastala až 23. listopadu 1990 při otevření metra B mezi Florencem a Českomoravskou, a i tramvajové tratě mezi Palmovkou a Ohradou, při níž byly zrušeny autobusové linky 126 (Sídliště Ďáblice – Prosek – Harfa – Ohrada – Želivského – Kodaňská – Kloboučnická) a 127 (Nový Hloubětín – Harfa – Ohrada – Želivského – Kodaňská – Kloboučnická). Tyto linky nahradila nová linka 139 a prodloužená linka 124 v trase Dvorce – … – Kloboučnická – Koh-i-noor / Čechovo náměstí – Kodaňská – Želivského. K 18. lednu 1997 byla zkrácena od Želivského na Kavkazskou, k opětovnému prodloužení na Želivského došlo už za 10 let 2. září 2006.

124e

„stodvacetčtyřka“ vyčkává v zastávce Zemanka (foto: LN)

Další změna nastala 1. září 2009, při níž byla 124 prodloužena po trase zrušené linky 234 (Habrová – Malešická – Želivského) ze Želivského přes zastávky Mezi Hřbitovy a Malešická na Habrovou. V novém úseku je provozována každým druhým spojem. 

Při reorganizaci provozu na pravém břehu Vltavy došlo 15. 10. 2016 ke zrušení linky 205 (Zelený pruh – Antala Staška – Budějovická – Zelený pruh; ve směru Zelený pruh tak mohli cestující na Budějovické nastoupit z jedné zastávky.) Jako náhrada za linku 205 byla zavedena linka 134, která nahradila v této oblasti i linku 121. Linka 134 již jezdí pouze ulicí Antala Staška, ale aby byla zachována společná nástupní hrana ve směru Zelený pruh, musela být linka 124 odkloněna ve směru Dvorce přes zastávku Poliklinika Budějovická. V opačném směru je stejně jako před změnou vedena po ulici Olbrachtova, aby byla zajištěna společná nástupní hrana ve směru Brumlovka

124blinka 124 v zastávce Ryšánka (foto: LN)

Během svého vývoje byly na linku vypravovány vozy standardní délky Dopravního podniku hl. m. Prahy

Mapa:

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
a)
6
15
7/8
15-20
15
15
15-20
20
15
15-20
b)
12
30
15
30-40
30
30
30-40
40
30
30-40
a) Dvorce – Želivského b) Želivského – Habrová

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Vozový jízdní řád linka 124 (5. 1. 2015)

Zajímavá místa na trase:

  • Dobeška – PP Branické skály

pohled na Branické skály ze ŽvahovaBranické skály (foto: OK)

  • Antala Staška – kostel sv. Františka z Assisi

c20 - Krč - kostel svFrantiška z Assisikostel sv. Františka z Assisi (foto: OK)

  • Brumlovka, Vyskočilova – komplex kancelářských budov 
  • Michelská – Michelská synagoga
  • Čechovo náměstí – kostel sv. Václava
  • Želivského – Olšanské hřbitovy – Nový židovský hřbitov – pravoslavný kostel Zesnutí sv. Bohorodice

a81 - Olšanské hřbitovyOlšanské hřbitovy (foto: OK)

Video z linky:

Zveřejněno: 7. 2. 2013
Aktualizováno: 23. 3. 2018 – Vojtěch Jánský
Zdroj historie: autobusy.org, vetinari.wz.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály
Video: Lukáš Nekolný 

5 Responses to Linka 124

  1. LN říká:

    Třetí fotografie byla pořízena v obratišti Dvorce, nikoliv Habrová.

  2. Vlasta Bokočová říká:

    Chtěla bych moc poděkovat jednomu vašemu řidiči ze 124 Dvorce Podolí. 22.2.2016 jel můj vnuk ze školy . Má nohu v sádře a tak se mu přihodilo, že mu při vystupování vypadl mobil z kapsy. Doma byl hrozně neštastný a tak z mého telefonu zavolal na ten svůj. Po chvilce se ozval pan řičič ze 124 a oznámil vnukovi, že 15.55 bude s autobusem Na planině aby si přišel pro telefon. byl to autobus č. 40055. Vnuk radostí plakal. Prosím odměnte tohoto pana řidiče, protože to už se nevidí, aby to někdo vrátil. Moc mu děkujeme a přejeme hodně zdraví a štěstí v jeho pracovním i osobním životě.

  3. Taťána Shelepova říká:

    Dobrý den. Ztratila jsem malou tašku s vodou a dětskými ponožkami ve 124 autobuse úplně vzadu, 20. května na zastávce Ryšánka cca v 21.57. Napište prosím, když se najde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *