Pražská autobusová linka 121
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní (všední dny), midibus (víkendy)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Poliklinika Budějovická, Nádraží Braník)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 26 min
Délka linky: 8,6 km
Zastávky:
POLIKLINIKA BUDĚJOVICKÁ (C) – Budějovická (C) (T) – Krčská (T) – Antala Staška (Z) (×) – Na Strži (T) – Ryšánka (Z) – Na Staré cestě (×) – Nádraží Krč (S) (×) – Višňová (×) – Zálesí (×) – Sulická (×) – Novodvorská – Lhotka – V Zátiší (×) – Filosofská (×) – Klánova (×) – Korandova (×) – Na Lysinách – V Mokřinách (×) – Černý kůň (×) – Nádraží Braník (S) (Z) (×) – NÁDRAŽÍ BRANÍK (S)
Historie:
Linka L byla zavedena 8. listopadu 1936 v trase Lhotka,,u koupadel (dnes Lhotka) – Klánova – Korandova ul. (dnes Korandova) – Vinutá ul. (dnes Psohlavců) – Ledárny (dnes poblíž zast. Nádr. Braník). Provoz linky byl dokonce celotýdenní, bohužel během II. světové války byl provoz omezován a v roce 1943 i zrušen.
trasa linky 121 mezi lety 1936 – 1954 (screen: MCH)
K opětovnému zavedení pak došlo 17. června 1946, tedy rok po ukončení druhé světové války a ve stejné trase. Provoz byl postupně posilován, než začátkem 50. let byl provoz opět celotýdenní.
V této trase setrvala i během svého přeznačení na číselnou linku 121 k 31. prosinci 1951. K 29. listopadu 1954 došlo k prodloužení přes Nemocnici Krč na Kačerov. O 9 let později, 15. července 1963, byla 121 prodloužena znovu, tentokrát až na Chodov. Vedena byla od Kačerova ulicí Podle Kačerova a dále přes zastávky U Mostu, Hlavní, Severozápadní a Spořilov na Chodov. Na Chodově se neusadila dlouho a hned další rok byla 5. října 1964 zkrácena na Spořilov.
Karosa B 732 na lince číslo 121 v terminálu Roztyly (foto: doprava.nafoceno.cz)
Při opětovném zavedení 121 4. července 1966 až na Chodov tu již 121 ustálila a na Chodov jezdila až do roku 1980.
K 19. říjnu 1970 došlo ke zrušení tramvajové trati mezi Kačerovem a Budějovickým náměstím kvůli výstavbě metra C, a to mělo za následek vedení linky 121 oklikou přes Budějovické náměstí k tramvaji. Pro rekapitulaci uvedu trasu linky 121: Chodov – Spořilov – Severozápadní – V Zápolí – Na Rolích (dnes Vyskočilova) – Budějovické nám. (dnes Budějovická) – …Sedlčanskou ulicí… – V Podzámčí (ulice Budějovická x Nad Pískovnou) – Nemocnice Krč – Lhotka – Klánova – Na Lysinách – Nádraží Braník.
trasa linky 121 mezi lety 1970 – 1974 (screen: MCH)
V roce 1972 byly na “stodvacetjedničce” zavedeny polonoční spoje v trase Chodov – Budějovické náměstí, které byly převedeny po měsíci provozu na novou linku 378. Se zahájením provozu na prvním úseku metra C 9. května 1974 na trase Kačerov – Florenc došlo u linky 121 k vedení od Depa Kačerov přímo ke stanici metra Kačerov a dále na Lhotku.
Další změna nastala 22. května 1978, kdy byla z Chodova prodloužena přes Majerovu (dnes Metodějova) na Sídliště Jižní Město (dnes Jižní Město).
trasa linky 121 mezi lety 1978 – 1980 (screen: MCH)
S opětovným prodloužením metra C 8. listopadu 1980, tentokrát z Kačerova na Háje, došlo ke zkrácení 121 pouze na Kačerov, kvůli souběhu převážné části trasy s metrem C. V té době se ještě nevědělo, že o 15 let později se sem opět vrátí.
linka 121 na Černém koni (foto: MCH)
Beze změn nezůstala ani po zkrácení na Kačerov, dokonce ani 2 roky – 27. října 1982 byla vedena od Kačerova místo přes Nemocnici Krč, přes zastávku Nad Havlem na Zálesí a dále po své původní trase.
Během dalších 13 let zůstávala beze změn, což bylo v historii linky 121 poprvé, kdy zůstala beze změn přes 10 let.
trasa linky 121 mezi lety 1982 – 1995 (screen: MCH)
Změna nastala tak až 27. května 1995, kdy byla prodloužena tramvajová trať do Modřan, což mělo za následek i změnu trasy linky 121, která tak opět zavítala na Spořilov a Chodov: Roztyly – Hlavní – Spořilov – Severozápadní – Kačerov – V Zápolí – Na Rolích (dnes Vyskočilova) – Budějovická – Na Staré cestě – Zálesí – Novodvorská – Klánova – Na Lysinách – Nádraží Braník.
Ke zkrácení z Roztyl na Sídliště Spořilov (stejně tak 118) došlo 10. listopadu 2005, v tomto úseku došlo k náhradě linkou 136. Na druhém svém konci byla 121 1. září 2009 ve špičkách pracovní dnů prodloužena na druhou stranu Vltavy, na Smíchov. To znamenalo vedení 121 přes Pobřežní cestu, Lihovar a Správu sociálního zabezpečení na Knížecí.
Zde ale dlouhou dobu nevydržela a se zavedením metropolitní sítě 1. září 2012 byla zkrácena do Bráníka a na druhé straně na Budějovickou. Další změna však nastala 29. června 2013, při níž byla linka 121 z Budějovické prodloužena přes Zelenou lišku, Pankrác, Kavčí Hory a Pražské povstání na Podolskou vodárnu. V trase Podolská vodárna – Kavčí Hory tak nahradila dlouholetou stálici – linku 148. Kromě toho byly na linku v PD po 20. hodině a o víkendech celodenně nasazeny midibusy. 31. října 2013 byl zaveden jeden školní spoj v trase Sulická – Nádraží Braník, na kterém jezdil kloubový vůz. Od 15. října 2016 obsluhuje trasu Podolská Vodárna – Poliklinika Budějovická – Zelený pruh nová linka 134, díky tomu mohla být 121 opět zkrácena do zastávky Poliklinika Budějovická.
Ikarus E91 na lince 121 v zastávce Na Lysinách (foto: MCH)
Intervaly:
Staré jízdní řády:
Vozový jízdní řád (13. 1. 2015)
Zajímavá místa na trase:
- Podolská vodárna – kostel sv. Michala
- Klikovka – kostel sv. Pankráce
kostel sv. Pankráce (foto: OK)
- Nádraží Krč – zámek Krč – nádraží Praha-Krč
- Lhotka – kostel Panny Marie Královny míru
kostel Panny Marie Královny míru (foto: OK)
- Černý kůň – kaple sv. Bartoloměje
- Nádraží Braník – nádraží Praha-Braník
Fotografie z linky:
TRVALÉ ZMĚNY 29.6.2013 ::::::::::::: 121:
•změna trasy (prodloužení): PODOLSKÁ VODÁRNA – Doliny – Klikovka – Pražského povstání (C) – Děkanka (×) – Na Hřebenech – KAVČÍ HORY – Milevská (T) (×) – Sídliště Pankrác – Pankrác (C) – Zelená liška – Budějovická (C) – Poliklinika Budějovická (C) – Antala Staška – Ryšánka (Z) – Na Staré cestě (×) – Nádraží Krč (S) (×) – … – Černý kůň – Nádraží Braník (Z) (×) – NÁDRAŽÍ BRANÍK (S)
•nová jednosměrná zastávka Nádraží Braník je zřízena ve stávající zastávce náhradní autobusové dopravy
•změna typu vozidel: v PD do 20:00 hodin standardní autobusy, večer a v SN midibusy
INTERVALY:PD:RÁNO 7,5(15) DOPOLEDNE 15(30) ODPOLEDNE 10(20) VEČER 30(30)
SO:RÁNO 30(30)DOPOLEDNE 15(30) ODPOLEDNE 15(30)VEČER 30(30)
V neděli jede jako v sobotu, akorát dopoledne místo 15,30 30,30.
Dobrý den,
Myslím, že jednou za čas jede ve všední den kloubový autobus, že?
Děkuji.
Dobrý den,
Skutečně na jednom spoji jezdí kloubový autobus. Pro lepší přehlednost bude článek zachován v současné podobě.
Za Tram-Bus.cz Vojtěch Jánský
Zdravím, fotky kostelíků máte prohozené.