Plzeň

 

Krajské město Plzeň je se svými 170 000 obyvateli čtvrté největší město v České Republice, resp. druhé v české části (vyjímaje Brno a Ostravu). Městskou dopravu zajišťují Plzeňské městské dopravní podniky, a.s. (PMDP) na třech trakcích – tramvaj, trolejbus, autobus.

T3R.P vjíždí na náměstíT3R.P vjíždí na náměstí (foto: MCH)

V minulosti byly zastávky MHD špatně přístupné od hlavního vlakového nádraží, což se zlepšilo proražením nádražního podchodu směrem do Šumavské ulice, u které je zastávka Hlavní nádraží pro trolejbusy 11, 15, 16 a 17. V docházkové vzdálenosti (podchodem pod křižovatkou ulic Šumavská, Americká a Slovanská) je zastávka Hlavní nádraží pro tramvaje 1 a 2 a také zastávka Pařížská pro trolejbusy 11, 12, 15, 16 a 17 a autobusy 35, 57, N2 a N3.

plzen-26BBŠkoda 26BB – nový hybridní autobus na Borech (foto: JAH)

Tramvaje

V současnosti jezdí v Plzni linky 1, 2 a 4. V minulosti jezdily i linky 3 a 5, které byly pro malý zájem zrušeny. Linka 3 jezdila v trase Skvrňany,Malesická – Košutka a linka 5 v trase Skvrňany,Malesická – Bolevec.

plzen-varioLFVario LF2 u zastávky Hlavní pošta (foto: JAH)

Současné linkové vedení tramvají:

1 – Slovany – Hlavní nádraží – Hlavní pošta (T) – Sady Pětatřicátníků (Z) – Mozartova – Bolevec

2 – Skvrňany – Malesická – Škoda, III. brána – Hlavní pošta (T) – Sady Pětatřicátníků (Z) – Hlavní nádraží – Bazén Slovany – Světovar

4 – Bory – Chodské nám. – Sady Pětatřicátníků – Zoologická zahraha – Košutka

plzen-kt8d5rn2pplzeňská „kačena“ nasazovaná především na linku 4 na Borech (foto: JAH)

Vozový park:

V současnosti jezdí T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P (modernizace z KT8D5 roku 2011), Vario LFR.S, Vario LF plus PL, Vario LF2/2 IN, Astra, a K3R-NT.

Vario ve vozovněVario ve vozovně (foto: MCH)

Linky 1 a 2 jsou v úseku Sady Pětatřicátníků/Hlavní pošta – Anglické nábřeží vedeny jednosměrnými ulicemi Prešovská (>Anglické nábřeží) a Solní (>Hlavní pošta).

Trolejbusy

Trolejbusy tvoří v Plzni doplněk tramvají. Jezdí zde trolejbusové linky 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 a 18.

Linka 13 poblíž hl. vlakového nádražíLinka 13 poblíž hl. vlakového nádraží (foto: MCH)

PMDP dělí linky na 2 skupiny dle jejich intervalu: 5-15 minut (páteřní) a >15 minut. Do první skupiny spadají linky 11,12,13,15 a 16. Do druhé tedy spadají linky 10,14,17 a 18.

plzen-24tr24Tr u Mrakodrapu (foto: JAH)

Úsek mezi Černicemi a NC Černice (linka 13) je obsluhován pomocí dieselagregátu.

plzen-26trDA26Tr vybavená dieselagregátem vyčkává na odjezd od NC Černice (foto: JAH)

Linky 17 a 18 jsou pouze posilové – návozy zaměstnanců do podniků v průmyslových oblastech na Borských polích.

plzen-14traktuálně nejstarší provozní typ (14Tr) v zastávce Mrakodrap (foto: JAH)

V Plzni jezdí několik typů trolejbusů. Standardní: Škoda 14TrM, Škoda 21Tr ACI, Škoda 24Tr a Škoda 26Tr. Kloubové jezdí Škoda 25Tr a Škoda 27Tr.

plzen-21tr21Tr u Gambrinusu (foto: JAH)

Autobusy

V Plzni jezdí denní autobusové linky 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 40 a 41. Za hranice města Plzně vyjíždí linky 51, 52, 53, 54 a 56. Noční dopravu po Plzni zajišťují autobusy N1, N2, N3, N4, N5 a N6. Dopravu za Plzeň poté linky N11, N12 a N13.

plzen-su15dlouhodbě zapůjčený SU15 (od Solaris Bus&Coach) v zastávce Sady Pětatřicátníků (foto: JAH)

Nejvytíženější jsou linky 30 a 41 se špičkovým intervalem 7-8 minut a v sedle intervalem 15-30 minut. O víkendech tyto linky jezdí v intervalu 15 minut (vyjma linky 30 v úseku Bory-Borská pole, kde je interval 60 minut). Ostatní linky mají intervaly cca 15-30 minut v závislosti na denní době.

plzen-sorNB12SoRy NB12 zajišťují drtivou většinu autobusových linek obsluhovaných standardními vozy – jedna taková zachycena na Borech (foto: JAH)

V Plzni jezdí autobusy standardní Karosa B931, Renault Citybus, Irisbus Citybus 12M, SOR B 9,5, SOR NB 12, Irisbus Citelis 12M, Solaris Urbino 15 a kloubový Solaris Urbino 18. V Plzni jsou o víkendech autobusy i prázdné, málo kdy se snad stane, že by si někdo nemohl sednout. Příměstskou dopravu zvětšiny zařizuje ČSAD autobusy Plzeň, ojediněle ProboBUS. Zajímavostí společnosti ČSAD autobusy Plzeň je, že má jakožto muzejní vůz autobus vyrobený v Číně.

Karosa na konečnédnes již vyřazená Karosa na konečné (foto: MCH)

Fotografie:

Zveřejněno: 17. 6. 2012
Aktualizováno: 15. 7. 2014, .07.2015
Autor: Martin Chour
zdroje: plzensketramvaje.cz, plzensketrolejbusy.cz, seznam-autobusu.cz

7 reakcí na Plzeň

Napsat komentář: Martin Kanta Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *