Vozovna Motol

 
Z historie…

Před uvedením provozu vozovny Motol by bylo dobré něco říct, co se dělo předtím. Na Smíchově byla v té době jedna vozovna z roku 1902, ta však nestačila, jelikož zde mohlo být depováno pouze 45 vozů. Košířská vozovna z roku 1915 také již nestačila, jelikož měla také stejnou kapacitu – 45 vozů. Jelikož se rozšiřoval počet tratí v pražské síti, bylo nutné mít i více linek, více vozů a samozřejmě i nové vozy někde depovat.

Vozovna Motolpohled na vozovnu Motol (foto: MCH)

Proto byla už od roku 1919 navrhována vozovna Motol, která se začala stavět bohužel až roku 1936 a mělo se do ní vejít celkem 120 vozů. Vozovna nebyla velká jako nyní, obsahovala totiž dnešní koleje č. 13 – 24. Do té doby byly některé vozy depovány nikoli v hale, ale rovnou pod širým nebem ve vozovnách Smíchov a Košíře. S novou vozovnou bylo nutné vystavět i novou trať do Motola, která byla otevřena i s novou vozovnou 27. listopadu 1937. 1. prosince 1937 byla tramvajová trať uvedena do provozu pro cestující a 3. prosince byla uvedena i vozovna do pravidelného provozu.

Roku 1946 byla tramvajová trať prodloužena o jednu zastávku dál. S novými vozy typu T započala i výstavba druhé části vozovny (koleje č. 1 – 12). Stavba byla dokončena roku 1950 a roku 1953 bylaö  předáno povolení k provozu. V nové části vozovny byly depovány nejmodernější vozy té doby, tedy vozy T1, později i vozy T2 nebo T3.

motol-03vozovna Motol v roce 1937 (foto: prazsketramvje.cz)

Roku 1971 bylo rekonstruováno kolejiště vozovny a již roku 1972 byl uveden do provozu druhý (zadní) vjezd do vozovny. Přední vjezd byl dvoukolejný a tak byl roku 1987 přestavěn na jednokolejný, jelikož od roku 1972 byl nepotřebný a do vozovny vozy vjížděly zadním vjezdem. Roku 1989 byla uskutečněna další rekonstrukce kolejiště vozovny pro příchod vozů KT8D5, které byly nakonec předány vozovně Hloubětín.

Během posledních let došlo k rekonstrukci celé vozovny. Nově bylo vybudováno dílenské zázemí (23. a 24. kolej). Nachází se tu: soustruh na kola, zvedáky pro možnost otáčení podvozků a sklad. Dále byla uvedena do provozu roku 1999 i hala denního ošetření a zařízení pro doplňování písku do tramvají. V roce došlo 2011 a 2012 došlo k postupné opravě kolejí v lodích vozovny za účelem zvýšení jejich únosnosti.

1024px-Praha_Vozovna_Motol_gatevýjezd z vozovny Motol (foto :cs.wikipedia.org)

Typ stavby:
Klasická vozovna, včetně výpravny a dalších budov.
Deponované typy vozů:
T6A5, 14T, 15T
Vozovna Motolvozovna Motol (foto: MCH)
Zajímavosti:
  • Třetí nejmladší vozovna
  • První vozovna, která měla vozy T1, T2, T3, T6A5 a 14T
  • Ve vozovně je umístěna Střední průmyslová škola Dopravní

zastávka Vozovn Motolvozovna Motol (foto: MCH)

Zveřejněno: 17. 8. 2014 Autor: Martin Chour

2 Responses to Vozovna Motol

  1. Roubíček David říká:

    Zdravím, mám dotaz, dají se sehnat knihy o vozovnach v Praze? Roubicek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.