Vlečka do Ringhofferovy továrny

 
Z historie: Píše se rok 1880 a konečně finišuje výstavba vlečky mezi Ringhofferovou továrnou a železniční tratí na pražském Smíchově. Oproti jiným strojírenským podnikům, kterým byla mimo jiné i Ringhofferova továrna, neměla Ringhofferka od svého vzniku v roce 1852 napojení na železniční síť.

PA210206dochované koleje mezi ulicemi Ostrovského a Za Ženskými domovy (foto: MCH)

Vlečka měří cca 1 km a navazuje na železniční nádraží Praha-Smíchov. Sloužila pro náklad nových tramvají ČKD, které byly vyrobeny o nepatrný kousek dále v Righofferově továrně (Tramvaje mohly samovolně na vlečku vjet jen v zatrolejovaném úseku, který byl pouze u spojovací koleje Za Ženskými domovy).Vlečka sloužila až do roku 1997, kdy po přestěhování Tatry na Zličín již neměla vlečka žádné využití (chvíli se ještě využívaly pro odstavení vyřazených tramvají), a tak mohla být postupně při opravách veřejným komunikací během dalších let likvidována. Část kolejí se ale dochovalo až do dnešní doby.

PA210197koleje mezi ulicemi Ostrovského a Za Ženskými domovy (foto: MCH)

8601-004původní stav, ještě za provozu vlečky (foto: prazsketramvaje.cz/M. Režný)

vleckackdsmichov-001Dnes se na tomto místě nachází autobusová zastávka Anděl, vlevo zastávka tramvaje Anděl, za fotkou OC Nový Smíchov a vpravo kino Cinestar (foto: prazsketramvje.cz)

Současný stav:

Z vlečky se dochovalo celkem dosti metrů kolejí, přičemž je to už 17 let od uzavření Ringhofferovy továrny. Nejviditelněji působí v současnosti koleje mezi ulicemi Ostrovského a Za Ženskými domovy. Zde jsou umístěny těsně za autobusovým terminálem Na Knížecí. Na kolejích jsou v určitých místech zaparkovaná i auta a kromě toho po nich odjíždí autobusové linky, které směřují do různých částí Prahy či regionu. Právě tam, kde autobusy přejíždí koleje, jsou zčásti koleje zaasfaltované. Když se dále dostávám při mém zkoumání vlečky k železničnímu nádraží Praha-Smíchov, přecházím tramvajové koleje, které vedou do Radlic (vlečka kříží tuto trať kolmo). EDIT 20. 1. 2015: Koleje již byly vytrženy a na místě se nachází pouze koleje do Radlic a asfalt. V březnu 2016 došlo k odstranění křoví a všelijakých porostů, které byly zarostlé do kolejí. Nyní je tak možné vidět po několika letech opět celé nákladové nádraží.

PA210171křížení s dnešní tratí do Radlic (foto: MCH)

P2141169

po demontáží křížení 20. ledna 2015 (foto: prazsketramvaje.cz)

PA210174

zachovaný oblouk vlečky, který mimo jiné napojoval vlečku na tramvajovou trať do Radlic (foto: MCH)

Kromě kolmých kolejí je ve směru od Radlic zachováno i odbočení vpravo, nicméně je ale odříznuté od současné tramvajové sítě. Za branami nádraží pokračují koleje k původnímu nákladovému nádraží Praha-Smíchov. Zde se také mění žlábkové kolejnice na bezžlábkové. Koleje jsou v tomto areálu velmi zarostlé všelijakými křovinami. Po minutí nákladového nádraží se koleje dostávají již na udržované železniční těleso, které dále vede k železničnímu nádraží Praha- Smíchov.

PA210191dochované koleje v těsné blízkosti nádraží (foto: MCH)

Je možné případné obnovení trati?

Obnovení trati je zbytečné, protože by to bylo bez výsledku (<= ČKD již neexistuje a vedle se nachází tramvajová trať). Jediným důvodem k obnovení by bylo zavedení vlakotramvají v Praze. 😀

PA210189dvojkolejná trať u nákladního nádraží Praha-Smíchov (foto: MCH)

Více fotografií s různých let naleznete zde.

Fotografie:

fotografie z března 2016:

Zveřejněno: 21. 10. 2014 autor: Martin Chour

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.