Linka 23

 

Pražská tramvajová linka 23

V provozu: celotýdně

Vozy: 2

Typ tramvaje: T3M, T3SUCS

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. 

Garantované nízkopodlažní spoje: ne 

Konečné zastávky: 2 (Královka, Zvonařka) 

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 33/32 min 

Délka linky: 8 km 

Zastávky: 

Královka – Malovanka  – Pohořelec – Brusnice – Pražský Hrad – Královský letohrádek – Malostranská (A) – Malostranské náměstí – Hellichova – Újezd – Národní divadlo – Národní třída (B) – Novoměstská radnice (Z) – Karlovo náměstí (B) – Štěpánská – I. P. Pavlova (C) – Bruselská – Zvonařka

Historie:

Linka 23 byla poprvé zavedena o vánocích 1929, tedy 15. prosince 1929, kdy vyjela v traseStaré Dejvice (dnes Hadovka) – Bubeneč (dnes Hradčanská) – Chotkovy sady – Klárov (dnes Malostranská) – Národní divadlo – Na Perštýně (dnes Národní třída) – Na Můstku (dnes Můstek) – Václavské náměstí – Museum (dnes Muzeum) – Sokolská třída (dnes Sokolská) – Náměstí Petra Osvoboditele  (dnes náměstí  I. P. Pavlova, u zastávky I. P. Pavlova) – Vinohradské nádraží (dnes Nuselkské schody) – Vladimírova (u nám. Bratří Synků) – Michle (dnes Michelská).

linka 23linka 23 (foto: prazsketramvaje.cz)

Od 13. července 1930 byla trať v Dejvicích prodloužena do Vokovic, přesněji k Nádraží Veleslavín a s tím i linka 23. Koncem roku 1932 byla trať manipulačně prodloužena k vozovně Vokovice a od 6. ledna 1933 zde začal i pravidelný provoz s cestujícimi na linkách 20 a 23.  Od 24. ledna 1938 byla 23 zkrácena na Bořislavku a dále jela jen linka 11. Na druhém svém konci v Michli byla prodloužena do nové smyčky na Chodovské a v centru města začal jezdit od 29. května 1938 Škrétovou ulicí, kterou jezdila až do 1. září 1958.

linka 23, blinka 23 (foto: prazsketramvaje.cz)

Další změna se údal až od 31. prosince 1955, kdy byla 23 prodloužena do Zaběhlic. Když proběhla 13. ledna 1961 reorganizace linkového vedení, dotkla se centrální části linky.  Místo aby jela od Národního dvadla přes Můstek, Václavské náměstí a Muzeum, jela přes Jiráskovo náměstí a Karlovo náměstí. Tato trasa vydžela až do 16. ledna 1967, kdy byla ve špičkách vedena na Spořilov, zatímco mimo špičky stále končila v Zaběhlicích. Toto řešení vydrželo pouze rok a již od 6. května 1968 bylo zrušeno. V ten samý rok se udála ještě jedna změna. Od 6. března 1967 byla zrušena smyčka Bořislavka, a proto musela být linka 23 odkloněna. A tak se její konečná přesunula do Podbaby.

SAM_0772linka 23 na Lazzarské (foto. MCH)

Po zrušení tratě do Zaběhlic 30. června 1971 (nejdříve se neměla zrušit, pouze nechat bez provozu během přestavby křižovatky Chodovská) byla vedena všemi spoji na Spořilov. Když bylo zprovozněno 9. května 1974 pražské metro, byly změny tras většiny tramvajových linek. Linka 23 byla změněna dokonce v několika místech své trasy. Proto vyjela v trase: Podbaba, Hotel International (dnes Podbaba) – Prašný most – Špejchar  (dnes Hradčanská) – Chotkovy sady – Klárov  (dnes Malostranská) – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Perštýn (dnes Národní třída) – Karlovo nám. – I. P. Pavlova – Nuselské schody – Nusle, Náměstí Bratří Synků.

SAM_0774lika 23 (foto: MCH)

Se zprovozněním metra A 13. srpna 1978 byla linka 23 ve své trase zcela zrušena a stala se z ní napájecí linka k metru A. Vyjela totiž v trase:  Vokovice (dnes Nádraží Veleslavín) – Bořislavka – Leninova (dnes Dejvická) – Hradčanská – Pražský hrad – Malovanka – Břevnov, Vypich (dnes Vypich). Již 19. února 1979 byla zkrácena do ještě kratší trasy. Od Vypichu byla vede na Brusnici jako předtím a dále jela přes Hradčanskou do smyčky na Špejcharu. Tata trasa vydžela do 26. března 1991, kdy byla linka 23 zrušena.

SAM_0773linka 23 na Lazarské (foto: MCH)

Poté byla zavedena až 8. listopadu 1998, kdy zároveň začalo jezdit metro B z Českomoravské na Černý Most. Trasa: Malovanka – Pražský hrad – Malostranská – Újezd – Národní třída – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Kubánské náměstí. Tato trasa vydržela 10 let až do zrušení linky 23, které nastalo 29. srpna 2008, kdy vyjela linka 23 naposledy. Od tohoto data byly všechny spoje linky 23 převedeny na linku 22, která proto měla poloviční interval a stala se tak druhou páteřní linkou pražské tramvajové dopravy.

SAM_0793linka 23 na Kobylisích (foto: MCH)

Po zrušení se však objevila i ve 2 výlukách. První se udála od 20. do 29. října 2012, kdy jezdila kvůli opravě trati v Chotkově ulici. Trasa byla Bílá Hora – Královský letohrádek – Hradčanská – Podbaba. Podruhé pak od 28. června 2014 do 19. července 2014 během opravy trati na Karlově náměstí, kdy trasa byla: Březiněveská – Kobylisy – Palmovka – Florenc – Václavské náměstí – Národní třída – Újezd – Malostranská – Pražský hrad – Malovanka – Královka.

Trvale se znovu objevuje 25. března 2017, kdy coby nostalgická s tramvajemi T3 posiluje v trase Královka – Zvonařka permanentně vytíženou linku 22, ale zároveň slouží jako atrakce, oproti druhé nostalgické lince, 41, na ni však stačí obyčejná jízdenka za 24 nebo 32 korun. V provozu je každý den zhruba od 8:00 do 20:00 v intervalu 30 minut, v sezóně o víkendu pak každých 15-20 minut. Do 12. dubna ji vypravovala z důvody výluky vozovna Žikov, nyní však její úlohu převzala vozovna Hloubětín, kam jsou nově zatahující spoje vedeny zastávkově ze zastávky I. P. Pavlova.

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
a)
30
30
30
30
30
30
b)
30
30
15
15
20
15
a) listopad – březen b) duben – říjen

Zajímavá místa na trase:

  • Pohořelec – Keplerovo muzeum, Muzeum miniatur, památník Národního písemnictví, Muzeum miniatur v Praze, kostel sv. Rocha, sousoší svatého Jana Nepomuckého, socha Neposkvrněné Panny Marie a Socha Panny Marie z Exilu, Černínský palác, Pražská Loreta, Loreta, kostel Panny Marie Andělské, kaple svaté Barbory, Hrzánský palác
  • Pražský hrad – Jízdárna Pražského hradu, Herkulova fontána, zámek Míčovna
  • Královský letohrádek – Zpívající fontána
  • Malostranská – Strakova akademie, Úřad vlády ČR, Valdštejnská jízdárna, pamětní deska Adolf Kosárek, pomník písničkáře Karla Hašlera, Kramářova vila, Ministerstvo financí, Vojanovy sady, palác (Kolovratský, Fürnstenberský)
  • Malostranské náměstí – palác (Kaiserštejnský, Hartigovský, Šternberský, Thunovský, Kounický, Kounický, Vrtbovský, Schönbornský, Lichtenštejnský, Ledeburský, Pálffyovský), Malostranská beseda, Poslanecká sněmovna, Senát, Valdštejnská zahrada, kostel sv. (Panny Marie u kajetánů, Josefa, Mikuláše, Tomáše) Dům Smiřických, pamětní deska (Ema Destinová – i busta, Eduard Vojan, Pavel Juráček, Vincenc Morstadt, Michal Chrabrý, Ladislav Zelenka, Václav Jan Tomášek, Ludvík van Beethoven, de Chateaubriand), Muzeum pražských pověstí a strašidel, Knihovna (Parlamentní, Akademie múzických umění v Praze, Ústavu mezinárodních vztahů, morový sloup Nejsvětější Trojice, Mostecké věže, Karlův most
  • Hellichova – České muzeum hudby, kostel (sv. Vavřince, Panny Marie Vítězné), palác (Nostický, Michnův), Tyršovo muzeum, Ministerstvo kultury, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
  • Újezd – kostel svatého Jana Křtitele Na Prádle, lanová dráha na Petřín, pamětní deska bratří Čapků
  • Národní divadlo – Národní divadlo, Laterna magika, Rotunda (nalezení sv. Kříže, sv. Kříže Menšího)
  • Národní třída – kostel sv. Martina ve zdi, magistrát, Pomník Josefa Jungmana, komiksové muzeum Káji Saudka, Mozaretum
  • Karlovo náměstí – kostel sv. Ignáce
  • Štěpánská – kostel sv. Štěpána, rotunda sv. Longina

Platný jízdní řád
Staré jízdní řády:

Fotografie z linky:

SAM_0783linka 23 na Jindřišské (foto: MCH)

SAM_0777

linka 23 na Jindřišské (foto: MCH)

Zveřejněno: 17. 10. 2012
Aktualizováno: 4. 6. 2017
Autoři: Martin Chour a Rudolf Žák

 

4 Responses to Linka 23

  1. Jiří Vaněk říká:

    Dobrý den,
    Linka 23 již jezdí v trase: ZVONAŘKA – I.P. Pavlova – Karlovo náměstí -Újezd – Malostranská – MALOVANKA/KRÁLOVKA

    Na shledanou; Vaněk Jiří

    • admin říká:

      Díky, článek co nejdříve doplníme

      • Tomáš říká:

        Dobrý den, jedná se o mimořádnou linku, na kterou jsou nasazovány pouze tramvaje typu T3 a to T3M a T3SUCS. Konečné jsou 2: Královka a Zvonařka. Malovanka není konečnou zastávkou. Ve večerních hodinách zajíždí nově linka až do Vozovny Hloubětín a to i s cestujícími, domovem těchto tramvají je totiž Vozovna Hloubětín. Snad jsem alespoň trochu pomohl. 🙂

  2. Korbel říká:

    Máte chybu Žikov?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.