Linka 91

 

Pražská tramvajová linka 91

noční linka

V provozu: celotýdně

Vozy: 1

Typ tramvaje: T3R.P, T3R.PV 

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ne

 Konečné zastávky: 2 (Divoká Šárka, Nádraží Strašnice/Radošovická)

Přestup na metro: metro nejezdí (od 0:46 do 4:32)

Doba jízdy: 59/60 min

Délka linky: 19 km

Centrální přestupní bod všech nočních tramvajových linek je v zastávce Lazarská!

Zastávky:

DIVOKÁ ŠÁRKA – Vozovna Vokovice – Nad Džbánem – Nádraží Veleslavín – Červený Vrch – Sídliště Červený Vrch – Horoměřická – Bořislavka – Hadovka – Thákurova – Dejvická – Vítězné náměstí – Hradčanská – Sparta – Korunovační (Z) – Letenské náměstí – Kamenická – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše (T) – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Odborů (Z) – Karlovo náměstí – Štěpánská – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Šumavská – Vinohradská vodárna – Perunova – Orionka – Flora – Olšanské hřbitovy – Želivského – Želivského – Vinohradské hřbitovy – Krematorium Strašnice – Vozovna Strašnice – Vozovna Strašnice (Z) – Nad Primaskou (T) – Strašnická – Na Hroudě – NÁDRAŽÍ STRAŠNICE (S) – RADOŠOVICKÁ (Z)

Historie:

Na úvod je také dobré říci předchůdce dnešní noční tramvajové dopravy v podobě linek 51 – 59. První noční linky vyjeli již 30. listopadu 1942 označeny písmeny A až F. Centrálním přestupním bodem se stalo Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží). Interval u nočních linek činil 40 minut. Tento systém vydržel do 18. ledna 1945, kdy byl zrušen.

O půl roku později, 17. prosince 1945 byl noční provoz zaveden znovu, ale již se nejednalo  o speciální noční linky, ale o normální denní linky jezdící v noci. Jenalo se o linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19. Některé z denních linek měli v noci odlišné trasy. Bez zásadních změn tento sytém vydržel do 9. kvěna 1974, kdy byl zprovozněn první úsek pražského metra Kačerov – Sokolovská. V nočním provozu byla zrušena linka 1, ale přibyli nové,  linky 15, 16, 20, 22 a 26. Navíc bylo u tramvajových linek od 1. ledna 1970 zavedeno dražší jízdné ve výši 3 Kčs.

 

 

linka 51 na Masarykově nádraží (foto: MCH/2016)

Když se zprovoznilo  12. srpna 1978 metro A, byli některé noční linky zrušeny. Jednalo se o linky 9, 11, 14, 15, 17, 18 a 26. Ale některé byly i  zavedena ajako linky 2, 6, 24 a 29. Další změny v noční dopravě se odehráli  již 19. prosince 1980 a od té doby jezdily v noci linky 3, 5, 9, 14, 19 (od 1. září 1982 nahrazena linkou 11), 20, 22, 24 a 26.

Tento systém již nepřetrval dlouhou dobu a od 3. listopadu 1985 byly zavedeny speciální noční tramvajové linky mezi, které patřila i linka 51. Trasa byla podobná té dnešní: Radošovická – Strašnická – Želivského  – Orionka – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Václavské náměstí  – Masarykovo nádraží  – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka. Interval byl stanoven na 40 minut.

Interval 40 minut setrval až do 1. září 2001, kdy byly intervaly u všech nočních tramvajových linek zkráceny na 30 minut. Kromě změny intervalu byla změněna i trasa linky 51, která je shodná s tou ve které jezdí v současnosti. Trasa: Radošovická – Strašnická – Želivského  – Orionka – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Národní divadlo – Staroměstská  – Čechův most  – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka.

29. dubna 2017 byla přečíslována z linky 51 na 91 kvůli jednotné řadě 9x pro noční linky kvůli postupné integraci linek do Pražské integrované dopravy.

Mapa:51

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
noc
Do
Od
Ve
noc
Do
Od
Ve
noc
30
30
30

Platný jízdní řád
Staré jízdní řády

Zajímavá místa na trase:

  • Divoká Šárka – kostel u sv. Matěje
  • Vozovna Vokovice – vozovna Vokovice
  • Nádraží Veleslavín – zámek Veleslavín
  • Vítězné náměstí – Ústřední archiv a muzeum církve československé husitské, Armáda ČR, park Hadovka
  • Hradčanská – Ministerstvo obrany
  • Sparta – AC Sparta fotbal
  • Letenské náměstí – letenská vodárna, Ministerstvo vnitra, Národní zemědělské muzeum, Národní technické muzeum
  • Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
  • Nábřeží Kapitána Jaroše – kostel svatého Klimenta
  • Dlouhá třída – Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, Poštovní muzeum, kostel sv. Klimenta, Vávrův dům
  • Náměstí Republiky –  kostel sv. Josefa, Obecní dům, Prašná brána
  • Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Kolektory Praha, Jindřišská věž
  • Václavské náměstí – památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
  • Vodičkova – Úřad Prahy 1
  • Lazarská – Nejsvětější trojice Prahy
  • Karlovo náměstí – Muz. Nár. Pam. Hrdinů, Městský soud, Novoměstská radnice
  • Štěpánská – kostel sv. Štěpána, Velvyslanectví Španělska, rotunda sv. Longina
  • Náměstí Míru – kostel sv. Ludmily, Úřad m. části Prahy 2, Národní dům
  • Vinohradské hřbitovy – Vinohradské hřbitovy, kostel sv. Václava

Zveřejněno: 10. 10. 2012
Aktualizováno: 30. 6. 2017
Autor: Martin Chour

3 Responses to Linka 91

  1. Hana říká:

    Dobry den potrebujivdat toto tel ridici co dne 23.11. Ridil 51 okolo 2 50 735865546 on bude vedet nessie love kolega rikal ze to je pan vorlik diky moc za predani vzkazubBartosova ps vim ze nejstevseznamka ale vyjimecne

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.